ویروس کرونا نه تنها بیماران را از لحاظ فیزیکی تحت تاثیر قرار می دهد بلکه حتی باعث می شود تا این فرد از لحاظ روحی و روانی نیز به شدت ضربه بخورد و حس خوبی نسبت به خود نداشته باشد.
کد خبر: ۱۲۷۴۴۰۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از foxnews، ویروس کرونا باعث ایجاد «حس گناه» و «عذاب وجدان» در بسیاری از مبتلایان می شود و آنها را به شدت تحت تاثیر منفی قرار می دهد.

تحقیقات در مرکز روان پزشکی و روان درمانی اوهایو نتایج قابل تاملی را در رابطه با وضعیت روحی بیماران کرونایی ثبت کرده است و نشان می دهد دردسرهای کرونا فقط مربوط به مشکلات جسمانی آن نیست. بر اساس این تحقیقات زمانی که یک فرد بیمار می شود تمرکز خود را بر روی سلامتی مجدد می گذارد اما از آنجایی که کرونا یک بیماری مسری است فرد مبتلا ممکن است دچار احساساتی منفی مثل گناه شود چرا که گمان می کند احتمالا این ویروس را به افرادی که نمی شناسد انتقال داده و شاید مرگ آنها را رقم بزند. احساس گناه زمانی بیشتر می شود که فرد مبتلا از این بترسد که شاید اطرافیان خود را نیز آلوده کند. به خصوص در رابطه با کسانی که فرد دوست دارد این احساس حتی بیشتر هم می شود و بیشتر او را اذیت می کند.

محققان بر این عقیده اند که ویروس کرونا مشکلی است که نزد بسیاری از افراد جهان بیماری توام با حس گناه را به وجود آورده که یک پدیده جهانی فراگیر است. در واقع حس گناه اکنون در تمام جهان پراکنده شده است.

این حس گناه حتی در بین افرادی هم که مبتلا نشده اند وجود دارد. آنها حس نگرانی شدید دارند که نکند ناقل باشند و نکند این ویروس را ناخواسته بین دیگران پخش کنند. حتی ممکن است برخی افراد نسبت به این موضوع وسواس پیدا کنند.

حس گناه و عذاب وجدان می تواند یکی از عوارض متعدد ویروس کرونا باشد که ربطی به شرایط جسمانی و فیزیکی ندارد اما روح و روان فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

البته محققان بر این باورند ایجاد حس گناه و عذاب وجدان در شرایط پاندمیک کنونی کرونا بسیار خوب است چرا که باعث می شود فرد چه ناقل باشد و چه نباشد به شدت پروتکل های بهداشتی را رعایت کند تا با انتقال احتمالی آن به دیگران حس گناه و عذاب وجدانش چند برابر نشود.

این احساسات باعث می شوند فرد ماسک بزند، فاصله اجتماعی خود را با دیگران رعایت کند، در خانه بماند و مقید به رعایت تمامی اصول بهداشتی باشد. پس حس گناه و عذاب وجدان چندان بد هم نیست.

اما در طرف دیگر ماجرا افرادی قرار دارند که واقعا بیمار بوده اند و واقعا هم ویروس را به دیگران منتقل کرده و حتی باعث مرگ دیگران شده اند. حس گناه و عذاب وجدان این افراد شاید تا پایان عمر همراهشان باشد. روان درمانگران می گویند این افراد باید به دقت مورد معاینه روحی قرار بگیرند تا زندگی آینده شان تحت تاثیر قرار نگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها