Logo jame jam online for Site - SVG - Positive
سلامت عمومی کد خبر: ۱۲۷۲۷۶۴ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹  |  ۰۴:۲۱

دانشمندان پیشنهاد داده اند 21 ترکیب دارویی از داروی جذام گرفته تا آلرژی و داروی سرطان می تواند به تکمیل روند درمان کرونا کمک کند.

به گزارش جام جم آنلاین ، طبق مطالعه ای که در Nature منتشر شده است ،13 مورد از این داروها در دوزهایی که بعید است خطراتی برای بیماران مبتلا به کرونا در پی داشته باشند اکنون مورد استفاده قرار می گیرند.

1-کلوفازیمین

کلوفازیمین در درمان جذام به عنوان انتخاب دوم، از جمله درمان جذام‌مقاوم به داپسون مصرف می‌شود. در جذام لپروماتو و جذام لپروماتوزی که توسط اریتماندوزوم لپروزوم عارضه‌دار شده باشد نیز تجویز می‌شود.

2- تتراندرین

تتراندرین با فرمول شیمیایی C38H42N2O6 یک داروی بلوک‌کننده کانال کلسیم است. این دارو در واقع مشتق کلروکین است ، یک شکل قدیمی از داروی بحث برانگیز مالاریا هیدروکسی کلروکین.

3-آپیلیمود

آپیلیمود برای معالجه بیماری های خود ایمنی و سرطان در حال توسعه است. این دارو برای درمان بیماری کرونا و آرتریت روماتوئید هم مورد استفاده قرار میگیرد اما همچنین توانایی کار در برابر سرطان و ویروس ها را نشان داده است.

4- ONO 5334

مانند تتراندرین این دارو نوید جلوگیری از ورود ویروس به سلول را نشان می دهد.

5-رمدیسیور

یک داروی ضد ویروس جدید از خانواده آنالوگ‌های نوکلئوزید است. این دارو را شرکت دارویی گیلیاد جهت درمان بیماری ویروسی ابولا و عفونت‌های ویروس ماربورگ ساخت، اما به‌تدریج مشخص گردید که خاصیت ضد ویروسی علیه سایر ویروس‌های تک‌رشته‌ای RNA نظیر ویروس سین‌سیشیال تنفسی، ویروس خونین، ویروس تب لاسا، ویروس نیپا، ویروس هِـندرا و خانواده کروناویروس‌ها (شامل کروناویروس مرس و سارس) هم دارد.

6-استمیزول

یک نوع داروی آنتی هیستامین نسل دوم است که زمان اثر طولانی داشت. آستمیزول در سال ۱۹۷۷ توسط داروسازی جانسن معرفی گردید. این دارو از بازار بسیاری از کشورها به دلیل عوارض جانبی نادر اما بالقوه کشنده خویش خارج شده‌است.

7- MLN-3897 - یک داروی آزمایشی برای معالجه بیماری های استخوانی و التهابی به شمار می رود. این ترکیب دارای اثرات ضد ویروسی مرموز است.

8- الیپیپرازول - یک داروی ضد روان پریشی در آزمایشات فاز 2؛ مشخص نیست که چرا اثرات ضد ویروسی داشته است.

9- SDZ-62-434  یک داروی سرطان در مطالعات فاز 1 ؛ این دارو مزایای بالقوه ای را در برابر ویروس نشان داده بود ، اما ساز و کار نامشخص است.

10-YH-1238 - این ترکیب برای درمان زخم معده طراحی شده است.

11-DS-6930 - دارویی در مراحل اولیه توسعه برای درمان دیابت قندی.

12-N-TERT-BUTYLISOQUINE GSK369786 - داروی دیگری برای درمان بیماری مالاریا که در حال توسعه است.

13-R 82913 – یک ترکیب دارویی برای درمان HIV یا همان ایدز. چندین داروی اچ آی وی راهکارهایی برای درمان کرونا نشان داده است اما در آزمایشات ناموفق بوده است

14-VBY-825 - دانشمندان در حال کار بر روی این ترکیب برای درمان کرونا هستند.

15- کلروستیریل - یکی دیگر از داروهای ضد روانپریشی ، این دارو هنوز در آزمایشگاه ها قرار دارد و آزمایشات بالینی را آغاز نکرده است.

16-AMG-2674 - دانشمندان هنوز در حال آزمایش روی این ترکیب در آزمایشگاه هستند اما معتقدند این می تواند یک روش درمانی برای کرونا باشد.

17-KW 8232 - این ترکیب برای درمان پوکی استخوان مورد بررسی قرار می گیرد اما در مراحل اولیه توسعه است.

18-MDL 28170 – دارویی که برای آلزایمر ساخته شده به نظر می رسد می تواند مانعی برابر ویروس کرونا در بدن باشد.

19- SB-616234-A - هنوز مشخص نیست که چگونه این دارو ممکن است ویروس کرونا را از بین ببرد.

20- SL-11128 - این ترکیب خصوصیات ضد سرطان را در آزمایشگاه نشان می دهد ، اما وارد آزمایشات بالینی نشده است.

21-Z LVG CHN2 - اگرچه برای درمان عفونت های باکتریایی طراحی شده است اما به نظر می رسد داروی بالینی نیز مانع از ورود ویروس کرونا به سلول ها شود.

Nature / مترجم: هیلدا حسینی خواه