با گسترش بازار سرمایه و رکوردزنی شاخص بورس در ماه‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌ها متقاضی حضور در بورس و عرضه عمومی سهام خود در بازار سرمایه هستند.
کد خبر: ۱۲۷۱۳۹۹

در این میان، وزیر اقتصاد در روزهای گذشته از ورود پنج شرکت بزرگ اینترنتی به بازار سرمایه خبر داد. موضوعی که به نظر می رسد در شرایط فعلی اقتصاد ایران نه‌تنها موجب تعمیق بازار نخواهد شد، بلکه تبعاتی برای بازار سرمایه به همراه خواهد داشت.

در ذیل به اختصار به برخی از این موارد پرداخته‌ام:


عدم احراز شرایط ورود به بورس: برای ورود شرکت‌ها به بورس در گام اول باید شرکت‌های متقاضی بعد از حسابرسی و بررسی صورت‌های مالی خود مورد تایید سازمان بورس قرار گرفته تا قیمت و تعداد سهام قابل عرضه این شرکت‌ها در بورس تعیین شود. عمده این ارزیابی‌ها بر اساس صورت‌های مالی، گردش مالی، پرداخت‌های مالیاتی و دارایی‌های فیزیکی این شرکت‌ها صورت می‌گیرد. ضمن این که دو شرط اصلی پذیرش این شرکت‌ها در بورس را می‌توان شفافیت مالیاتی و عدم زیان‌ده بودن این شرکت‌ها طی سه سال گذشته دانست.

موضوعی که شرکت‌های اینترنتی حائز هیچ کدام از این شرایط نبوده و به نظر می‌رسد ورود این شرکت‌ها به بورس نیازمند ایجاد تغییراتی در قوانین بازار سرمایه است. چرا که این شرکت‌ها ماهیتا زیان‌ده بوده و بر اساس گزارش های موجود، شرکت آمازون به عنوان یکی از شرکت‌های مطرح جهان در این حوزه همواره شرکتی زیان‌ده به شمار می‌آید.

سلب اعتماد مردم نسبت به بورس: با توجه به رشد نقدینگی و هجوم آن به سمت بازار سرمایه احتمال افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها در بدو ورود به بورس بسیار محتمل است. این در حالی است که این شرکت‌ها به دلیل عدم وجود دارایی مشخص از تجدید ارزیابی دارایی‌ها و افزایش سرمایه برخوردار نبوده و ممکن است بعد از یک اتفاق با سقوط قیمتی شدید مواجه شده و اعتماد مردم به بازار سرمایه که در حال حاضر در وضعیت مناسبی قرار دارد به شدت دچار خدشه شود. چرا که ساز و کار مشخصی برای قیمت‌گذاری و افزایش ارزش و قیمت این شرکت‌ها وجود ندارد.

ایجاد انحصار: فعالیت حوزه‌های مختلف در بازار سرمایه تقریبا سهم مشخصی در این بازار دارد. به طور مثال می‌توان گفت بازار خودرو، فعالیت‌های بانکی و بیمه‌ای یا صنایع پتروشیمی سهم مشخصی از مجموع بازار سرمایه ایران را در اختیار دارند. طبیعی است که این موضوع می‌تواند برای کسب و کارهای اینترنتی نیز صادق باشد. از این رو به دلیل عدم گسترش این کسب و کارها در کشور و به دلیل وجود چند شرکت بزرگ و خاص در این حوزه با ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه تقریبا انحصار این بازار در اختیار این شرکت‌ها قرار گرفته و موجب ایجاد انحصار برای این شرکت‌ها و عدم اجازه ورود شرکت های جدید به بازار سرمایه در آینده خواهد شد.  

میثم مهرپور - روزنامه نگار / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
عباس اقا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
۰
۰
مطلب خوبی بود

نیازمندی ها