همان طور که می دانید مباحث مربوط به مالیات بسیار گسترده است. در این نوشتار قصد داریم در مورد سه موضوع مهم با عنوان گزارش فصلی، مالیات شرکت ها و جرائم مالیاتی صحبت کنیم.
کد خبر: ۱۲۶۹۵۳۸

علت این که تصمیم گرفته ایم در این نوشتار در مورد این 3 موضوع صحبت کنیم این است که به گفته کارشناسان موسسه پارستکس ، همه روزه افراد زیادی به این موسسه مراجعه می کنند که درگیر یکی از این سه مورد هستند.

گزارش فصلی مالیات چیست؟

عدم اطلاع درست و کامل از قوانین همیشه می تواند در زمینه ی مالیات برایمان دردسرساز شود. بهتر این است که با افزایش آگاهی از قوانین موجود و کمک گرفتن از افراد خبره از دردسرهای مالیاتی دور بمانیم.

قبل از این که به توضیح بحث اصلی بپردازیم دلمان می خواهد خیالتان را راحت کنیم که همه ی مشکلات مالیاتی قابل پیشگیری است و در درجه ی دوم اگر این مشکلات پیش بیاید، قابل حل است. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

گزارش فصلی چیست؟

میزان مالیات متعلق به کسب و کار شما توسط اداره مالیات تشخیص داده می شود. تصمیم گیری در مورد این که مالیات به چه مواردی تعلق می گیرد نیز با اداره مالیات است. این سازمان، مالیات مربوط به شغل شما را از طریق بررسی درآمدها، رویدادهای مالی، دفتر کل، دفتر روزنامه، دفتر درآمد، دفتر هزینه و صورت حساب ها تعیین می کند. در حقیقت مالیات تعلق گرفته به شما بر اساس گزارش خرید و فروش فصلی که به آن معاملات فصلی خرید و فروش هم می گویند تعیین می شود.

کارشناسان پارستکس با داشتن تحصیلات دانشگاهی و نیز تجربه ی خدمت در سازمان امور مالیاتی به راحتی می توانند به شما کمک کنند تا همه ی مسائل مربوط به گزارش فصلی برایتان به درستی انجام شود. شما می توانید به کارشناسان ما وکالت مالیاتی بدهید تا همه ی امور مربوطه از طرف ما پیگیری شود.

چه نکاتی را در مورد گزارش فصلی باید بدانم؟

  • گزارش فصلی خرید و فروش را با عناوین دیگری از جمله معاملات فصلی خرید و فروش، صورت معامله های فصلی، گزارش های فصلی موضوع ماده 169،گزارش های فصلی و... نیز می شناسند.
  • افراد حقیقی و حقوقی موظف به تنظیم و ارائه ی گزارش فصلی خرید و فروش می باشند.
  • صورت معاملات فصلی خرید و فروش حداکثر تا یک ماه پس از انجام این معاملات باید به سازمان امور مالیاتی تسلیم شود. همه ی سازمان ها، شرکت های مختلف اعم از خصوصی و دولتی ملزم به رعایت این موضوع هستند. بسیار مهم است که این کار را به موقع انجام دهید تا مشمول جریمه نشوید. شما می توانید به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه ی مربوطه این کار را انجام دهید یا این که مدارک را بر روی سی دی یا کاغذ تحویل دهید.
  • در مورد معاملات کوچک کافی است صورت این معاملات هر 3 ماه یک بار ارسال شود. معاملات کوچک معاملاتی هستند که حداکثر تا ده درصد از حد نصاب تعیین شده درآمد دارند.
  • حقوق و دستمزد از موارد مربوط به معاملات فصلی نیست و جداگانه و طبق روال خودش بررسی می شود.
  • شما ملزم به داشتن کارت اقتصادی هستید تا در اداره ی مالیات امور مربوط به صورت گزارش فصلی تان مورد بررسی قرار گیرد.

چه کسانی موظف به ارائه گزارش فصلی خرید و فروش هستند؟

ماده ی 196 به دو گروه از مشاغل اشاره می کند که ملزم به ارائه ی گزارش فصلی خرید و فروش هستند. این مشاغل عبارتند از مشاغل بند الف و ب . مشاغل بند الف مشاغلی هستند که باید معاملات خود را در  دفتر روزنامه و دفتر کل ثبت نمایند. مشاغل بند ب به شرکت ها، سازمان ها یا افرادی گفته می شود که باید معاملات مربوطه را در دفتر درآمد و هزینه ثبت کنند و گزارش فصلی کامل ان را ارائه دهند.

مالیات شرکت ها :

طبق مقررات مالیاتی کشورمان تمامی شرکت هایی که در اداره ی ثبت شرکت ها به ثبت رسیده اند موظف به پرداخت مالیات هستند. در صورتی که شرکت ها به مقررات مالیاتی موجود توجه نکنند یا از ان ها آگاه نباشند ضرر و زیان های قابل توجهی را تجربه خواهند کرد. از جمله مشکلاتی که در مورد بی توجهی به قوانین مالیاتی می تواند پیش بیاید می توان به مواردی مانند محرومیت در استفاده از تسهیلات و مزایای قانونی، جرائم مالیاتی و محاسبه ی مالیات به صورت علی الراس اشاره کرد.

 هر فرد حقوقی ایرانی برای تمام درآمدهای خود باید مالیات پرداخت کند. لازم به ذکر است که وزارت خانه ها، موسسه های دولتی و دستگاه هایی که تامین بودجه ی آن ها از طرف دولت است و نیز شهرداری ها از پرداخت مالیات معاف هستند.

اشخاص حقوقی وقتی که حساب های یک سال مالی شان را سامان بخشند، نتایج را از طریق اظهارنامه ی مالیاتی به اداره ی مالیات تسلیم می کنند تا مالیات مربوط به ان ها محاسبه شود. بلافاصله پس از تاسیس شرکت باید اقدامات لازم در جهت ایجاد پرونده ی مالیاتی را انجام دهید تا از دردسرهای بعدی جلوگیری شود.

تشکیل پرونده ی مالیاتی، چگونگی تنظیم و ارسال اظهارنامه  و در نظر گرفتن همه ی موارد مربوطه، کاری پیچیده و تخصصی است. راهنمایی گرفتن از مشاوران موسسه پارستکس به شما کمک می کند تا این روند را به درستی و بدون هیچ هزینه اضافی به سرانجام رسانید.

چه کسانی مشمول مالیات می شوند؟

  • همه ی مالکین حقیقی یا حقوقی که در ایران ملک دارند.
  • اشخاص حقیقی مقیم ایران در برابر همه ی درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران دارند.
  • اشخاص حقیقی مقیم خارج از ایران در برابر درآمدهایی که در ایران به دست می آورند.
  • اشخاص حقوقی ایرانی در برابر همه ی درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران دارند.
  • اشخاص حقیقی یا حقوقی در برابر درآمدهایی که در ایران دارند. هم چنین در برابر همه ی درآمدهایی که از واگذاری حقوق، امتیاز، آموزش یا مواردی مثل تهیه ی فیلم سینمایی و... دارند.

برای انجام امور مالیات شرکت ها چه باید کرد؟

ابتدا باید دفاتر قانونی تنظیم شود. پس از آن اظهارنامه ی مالیاتی تنظیم و تسلیم می شود. پس از آن اداره ی مالیات امور حسابداری لازم را انجام می دهد. مرحله ی بعدی مرحله ی دفاع مالیاتی است. در صورتی که به مالیات تشخیص داده شده معترض باشید مراحل ان را طی می کنید. و در آخر در صورت لزوم تغییرات یا معافیت های مالیاتی اعمال می شود.

در چه مواردی مالیات از طریق علی الراس محاسبه می شود؟

در محاسبه مالیات از طریق علی الراس، در واقع اسناد و مدارک ارائه داده شده توسط شما مردود شناخته می شود و کارشناسان اداره ی مالیات با صلاحدید خودشان مالیات را محاسبه خواهند کرد. در موارد زیر این اتفاق می افتد:

  • زمانی که تا موعد تعیین شده ترازنامه حساب سود و زیان یا حساب درآمد و هزینه را تحویل ندهید.
  • در صورتی که درخواست کتبی از اداره ی مالیات جهت رسیدگی به دفاتر و املاک در محل کار خودتان دریافت کرده و به آن توجه نکنید.
  • در صورتی که مدرکی از مدارک مربوط به درآمد یا هزینه را تحویل ندهید.
  • در صورتی که دفاتر و اسناد و مدارک شما غیر قابل رسیدگی باشد یا طبق نظر کارشناسان مربوطه در ان تخلفی رخ داده باشد. در این صورت با برگزاری جلسات و ارائه ی توضیح از طرف شما و گذراندن مراحل لازم، سعی در حل مشکل می شود.

جریمه های مالیاتی :

ماده 247 قانون مالیات های مستقیم به شرح مواردی می پردازد که انجام ان ها منجر به جریمه های مالیاتی می شود. برخی از این موارد عبارتند از :

  • تنظیم دفترها و اسناد مالیاتی بر خلاف واقعیت و سوء استفاده از ان ها یا استناد به این اسناد دروغین.
  • مخفی نگه داشتن برخی از درامدها و فعالیت ها به عمد.
  • همکاری نکردن با مامورین مالیاتی در جهت دسترسی به اطلاعات و حسابرسی ها و عدم شفاف سازی این موارد.
  • تنظیم قراردادهای مالی به نام افراد دیگر به منظور فرار مالیاتی.
  • استفاده غیر قانونی از کارت بازرگانی افراد دیگر یا هر مورد دیگری که به قصد فرار مالیاتی انجام می شود.

کارشناسان ما اماده ارائه  مشاوره مالیاتی کامل به شما هستند تا از پرداخت هر گونه مالیات اضافی یا تحمل جریمه های مالیاتی در امان بمانید.

موارد زیر نیز از جمله مواردی است که منجر به جریمه مالیاتی می شود:

  • طبق ماده ی 190 قانون مالیات های مستقیم در صورتی که بعد از پایان سررسیدها و مهلت های قانونی، مالیات را پرداخت کنید مشمول جریمه می شوید. ماه های به تعویق افتاده در نظر گرفته می شود و به ازای هر ماه 5.2 درصد مبلغ تعیین شده جریمه می شوید. علاوه بر این از تسهیلات قانونی نیز محروم می شوید.
  • در صورتی که بدهی مالیاتی را پرداخت نکنید بر اساس ماده ی 121 قانون مالیات های مستقیم اموال منقول و غیر منقول شما به میزان بدهی تان ضبط خواهد شد و در این مورد به منظور جریمه، ده درصد نیز به مبلغ بدهی اضافه می شود.
  • بر اساس ماده ی 194 قانون مالیات های مستقیم در صورتی که رقم واقعی مالیات شما با آن چه خودتان در اظهارنامه اعلام کرده اید بیش از 15% تفاوت داشته باشد علاوه بر این که جریمه می شوید بلکه تا 3 سال از همه ی تسهیلات و بخشودگی های قانونی محروم می شوید.
  • طبق ماده ی 195 قانون مالیات های مستقیم جریمه ی تخلف مدیران از تسلیم اظهارنامه با توجه به شرایط در درصد یا یک درصد از سرمایه پرداخت شده فرد حقوقی در زمان انحلال خواهد بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها