«هیچ کدام از بازار های موازی در حال حاضر جذابیت بورس را ندارند» مهدی سوری با بیان این مطلب گفت: «با عرضه اولیه شرکت ها میتوان نقدینگی را در بازار کنترل کرد».
کد خبر: ۱۲۶۹۵۱۲

مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه و مدیر توسعه بازار کارگزاری آینده نگر خوارزمی در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین، بالا رفتن قیمت دلار را در بلند مدت به نفع بازار سرمایه دانست و اظهار داشت: «اگر قیمت دلار تا آخر سال به 25 هزار تومان و بالاتر از آن برسد چون دیگر جذابیت خاصی برای سرمایه گذاری ندارد باعث خروج نقدینگی از بازار بورس نخواهد شد. در عین حال اغلب شرکت های بورسی فروششان به دلار است و به ریال هزینه میکنند و در نتیجه بالا رفتن قیمت دلار باعث رشد آنها خواهد شد».

سوری یا ذکر این نکته که تهدیدی از جانب دلار متوجه بازار سرمایه نمیشود، بیان کرد: «رونق بازارهای موازی ممکن است در کوتاه مدت باعث منفی شدن بازار بورس شود ولی در میان مدت و بلند مدت باعث رونق بیشتر بورس خواهند شد. در حال حاضر هم هیچ کدام این بازارها انتظارات مردم را برای بازدهی بالا برآورده نمیکند و انگیزه ای برای سرمایه گزاری نیستند».

این کارشناس بازار سرمایه، شاخص یک و نیم میلیون واحد را صرفا یک عدد رند دانست و اعلام کرد: «این اعداد صرفا بار روانی دارد و تاثیر خاصی بر روند بازار نمیگذارد. اگر بازار از اثر روانی ین اعداد هم چند روزی منفی شود، پس از آن با مثبت های پی در پی جبران خواهد کرد. همان طور که در 1 میلیون واحد تعداد روزهای بیشتری منفی بود تا زمانی که به یک میلیون و دویست هزار واحد رسید و فقط یک روز منفی را گذراند».

مدیر توسعه بازار کارگزاری آینده نگر خوارزمی با بیان این موضوع که تا زمان ورود نقدینگی به بازار روند مثبت آن ادامه خواهد داشت، گفت: «ما برای بررسی روند بازار باید ببینیم اتفاقات واقعی اقتصاد مانند خطر ارجاع دوباره پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت و امثالهم چه تاثیری میگذارد، البته دیدیم که وقایع مشابه مانند ترور سردار سلیمانی هم نتوانستند جلوی روند بازار را بگیرند».

وی روند بازارهای مالی را اینطور شرح داد: «ما انتظار نداریم که یک بازار هر روز مثبت یا هر روز منفی باشد. درنگ کوتاهی که شاخص در 1 میلیون واحد داشت اصلاح نبود و در امتداد روند صعودی بازار بوده است».

 

بالا رفتن قیمت دلار در بلند مدت به نفع بورس است /  60 شرکت در صف عرضه اولیه

 

بهترین راه کنترل نقدینگی بازار، تسریع روند عرضه اولیه هاست

مهدی سوری استقبال از صندوق etf را در بازار کمتر از انتظارات خواند و اظهار داشت: «این صندوق با تمام تبلیغات، مهلت و تخفیفی که داده شد کمتر از 6000 میلیارد تومان فروش رفت که یک سوم برآوردها بود. دولت اموال عمومی را زیر قیمت ارائه میداد و انتظار داشت بیشتر از اینها استقبال شود».

این مدرس سرمایه گذاری در بورس، با اشتباه خواندن بهم زدن روندهای مشخص بازار سرمایه توسط دولت، عنوان کرد: «اسم این کار مردمی کردن اقتصاد و خصوصی سازی نیست بلکه تامین مالی دولت است. دولت میتوانست از روال های مشخص بازار سرمایه استفاده کند. تغییر این روال ها چون پختگی روال های قدیمی را ندارد ممکن است باعث ایجاد فساد شود».

وی با ذکر این مطلب که دو برابر شدن قیمت این صندوق ها برای خریداران خاطره خوشی به جا گذاشته بیان کرد: «امیدواریم همین امر باعث شود از صندوق های بعدی استقبال بهتری شود و دولت هم هنوز فرصت دارد تا روال های عرضه را بهبود ببخشد».

مدیر توسعه بازار کارگزاری آینده نگر خوارزمی صندوق بعدی etf را دارای سهامی از پرتفوی پالایشی و پتروشیمی خواند و گفت: «زمان ارائه آن 31 تیر اعلام شده است ولی هنوز قطعی نیست. میبایست وضعیت بازار تا آن زمان سنجیده شود».

سوری ارائه تخفیف در ابتدای فروش این صندوق ها را اشتباه خواند و اظهار داشت: «قیمت ارائه شده همان میانگین ماهانه است و با توجه به روند مثبت بازار همین امر به نوعی تخفیف است و دولت نباید با تخفیف مضاعف چوب حراج به این اموال بزند. اگر دولت این سهم ها را به صورت بلوکی به سهام داران عمده عرضه میکرد، میتوانیت تامین مالی بهتری داشته باشد و راحت تر هم کنترلش میکرد».

وی ایجاد بدعت هایی مانند سهام عدالت را بهم زدن روال رسمی بازار خواند و اعلام کرد: «15 سال قبل بدون دلیل خاصی این سهام را واگذار کردند و امروز هیچ کدام از مسئولین نمیدانند باید چطور و به چه نحوی آن را آزاد کنند که دچار مشکل مضاعفی نشوند. در حال حاضر کارگزاری ها در روند جداگانه ای در حال فروش 30 درصد اعلامی هستند که ممکن است در صورت تاثیر منفی در بازار آن را هم محدود کنند».

سوری سهام عدالت و صندوق های etf را راهکار مناسبی برای کنترل نقدینگی و کانالیزه کردن آن ندانست و گفت: «بازار سرمایه راهکارهای مشخصی دارد. الان تعداد زیادی شرکت داریم که در صف خرید عرضه اولیه هستند. و به دلیل تعیین تکلیف نشدن etf و سهان عدالت منتظر مانده اند. تا اخر سال حداقل 60 عرضه اولیه خواهیم داشت که تعداد زیادی از آنها پتانسل خوبی برای جذب سرمایه و نقدینگی بازار دارند. همچنین اگر افزایش سرمایه شرکت ها تسریع شود و دولت قسمت های شناور و آزاد سهمها را افزایش دهد، میتواند به بزرگ شدن بازار سرمایه به روش درست کمک کند».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها