یک استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی با بیان این که زلزله ساعات اخیر مربوط به گسل مشا است، افزود: امکان رخ دادن زلزله مجدد روی این گسل وجود دارد.
کد خبر: ۱۲۶۷۶۸۵
مهدی زارع، استاد پژوهشکده زلزله شناسی در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به زلزله ای که روز گذشته در تهران اتفاق افتاد گفت: این زمین لرزه مربوط به زلزله 19 اردیبهشت و روی گسل مشا است. طی 3 هفته گذشته بیش از 40 پس لرزه به بزرگی بیشتر از 2.5 و کمتر از 4 ریشتر اتفاق افتاده است. امکان رخ دادن زلزله های مجدد نیز وجود دارد. اگر بزرگی این زمین لرزه ها کمتر از زلزله 19 اردیبهشت باشد، پس لرزه همان است و اگر بزرگتر از آن باشد، پیش لرزه یا زلزله اصلی است.
 
زلزله دیروز دوباره روی گسل مشا اتفاق افتاد/سکوت مشکوک گسل مشا در 1100 سال اخیر

مهدی زارع با بیان این که گسل مشا در حدود 50 کیلومتر با تهران فاصله دارد، گفت: قطعه مرکزی این گسل مشخصا در شمال تهران از روستای کلان و لواسان بزرگ عبور می کند و به شمال فشم و میگون می رسد. این گسل در 1100 سال اخیر هیچ زلزله مهمی را نشان نداده است. باتوجه به نزدیکی این قطعه گسل به تهران و کمبود اطلاعات و همچنین سکوت مشکوک و طولانی آن، به خصوص قطعه مرکزی و شرقی، از نظر زلزله شناسی بسیار حائز اهمیت است.

وی همچنین اضافه کرد: قطعه مرکزی گسل مشا از 15 کیلومتری شمال تهران عبور می کند. اگر بزرگی زلزله روی این گسل از 5 ریشتر بالاتر باشد امکان به وجود آمدن آسیب و خرابی های اولیه مانند آتش سوزی وجود دارد. هرچه بزرگی زمین لرزه بیشتر از 5 باشد، طبیعتا میزان آسیب آن بیشتر خواهد بود.

این زلزله شناس افزود: ساختمان های اطراف کانون زیاد نیستند. بیشتر ساختمان های ییلاقی هستند که بافت قدیمی دارند و بسیار آسیب پذیرند. ضمن این که در این مناطق به خصوص شمشک، میگون و اوشان، تعداد زیادی برج سازی روی این گسل صورت گرفته و شرایط بسیار بدی را ایجاد کرده است. ساختمان های ساخته شده مدرن هستند ولی حجم باری بیهوده ای در آن منطقه به وجود آورده اند که از نظر شهرسازی کار غیرعقلانی است.

زارع با اشاره به این که در این فصل جمعیت این مناطق متغیر است و معمولا در اواخر هفته افزایش پیدا می کند، گفت: برای این که بدانیم در چنین منطقه ای امکان رخ دادن چه حادثه ای وجود دارد، نیازمند امکانات رصدی و پیمایشی دقیق است. این امکانات به بودجه نیاز دارد که معمولا گفته می شود برای انجام چنین کارهایی بودجه کافی وجود ندارد. این تحقیقات نیاز به حامی مالی دارد و تنها خود دولت توانایی انجام آن را دارد؛ اما متاسفانه همکاری نمی کند و فقط پیشنهادات را دریافت می کند و از حمایت عملی خبری نیست.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها