گفت‌وگو با تهیه‌کننده، سردبیر و مجری-کارشناس برنامه «نقش‌جهان» که مدتی است روی آنتن شبکه افق می‌رود

دریچه‌ای رو به جهان

برنامه عصرانه دوشنبه با حضور عباس عبدی بازخوردهای فراوانی را به همراه داشت

عصری با عبدی

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی و روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب که سابقه سردبیری روزنامه سلام و همچنین عضویت در شورای سردبیری چند روزنامه دیگر را دارد؛ دوشنبه در برنامه «عصرانه» شبکه افق حاضر شد و گفت‌وگوی چالشی او که مدت‌ها می‌شد در تلویزیون حاضر نشده بود با مجری این برنامه بازخوردهای فراوانی داشت. عبدی این روزها با طرح استعفای زودهنگام دولت خبرساز شده و گفت‌وگوی او در این برنامه هم بیشتر بر محور پاسخگویی به این موضوع و عملکرد دولت بود. در گفت‌وگو با تهیه‌کننده و مجری این برنامه از بازخوردهای عصرانه دوشنبه، انتقادات و رویکرد تازه برنامه پرسیدیم.
کد خبر: ۱۲۴۲۷۵۸

می‌رویم سر اصل مطلب
مهدی خانعلی‌زاده، تهیه‌کننده «عصرانه» در گفت‌وگو با جام‌جم درباره رویکرد این برنامه در دعوت از چهره‌هایی از طیف‌های گوناگون عقیدتی و سیاسی می‌گوید: رویکردمان در سری جدید برنامه این است که به اتفاقات روز در هر حوزه‌ای اعم از فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... بپردازیم، چون دغدغه مردم است.
در آن موضوعات سعی می‌کنیم سراغ فردی برویم که اصلی‌ترین فرد آن حوزه است و همین سری جدید «عصرانه» را با سایر برنامه‌ها متفاوت می‌کند. مصداقش این است که برای آلودگی هوا گفتیم این موضوع سه نهاد اصلی دارد؛ راهنمایی و رانندگی، شهرداری و شورای شهر و سازمان محیط زیست. رئیس شورای شهر، آقای محسن هاشمی رفسنجانی را برای پاسخگویی آوردیم؛ برای راهنمایی رانندگی رئیس پلس راهور کل کشور را آوردیم و برای سازمان محیط زیست هم معاون رئیس سازمان را آوردیم. یعنی به جای این‌که با کارشناس گفت‌وگو کنیم، رفتیم سراغ اصلی‌ترین فرد.
در مورد آقای عبدی هم همین موضوع صدق می‌کند. در حوزه سیاست، مطلبی تحت عنوان دولت باید استعفا دهد، برکنار شود، استیضاح شود و... مطرح شد. تیتر نشریه صدا در گفت‌وگو با ایشان هم همین «پیشنهاد استعفای روحانی» بود. هر چند در برنامه ما منکر شدند و گفتند من نگفتم و تیتر زدند و.... احتمالا این حرف را زدند و بعدش پشیمان شدند یا مسائلی از این دست. به هر حال گفتیم به جای این‌که راجع‌به پیشنهاد استعفای دولت و رئیس جمهور با کارشناسان صحبت کنیم، با کسی حرف بزنیم که پیشنهاددهنده اصلی بوده است. بدون واسطه و نقل قول، خودشان توضیح دهند. خداراشکر آمدند و گفت‌وگوی خیلی خوبی هم شد. حداقل بازتاب‌هایی که من گرفتم چه موافق و چه مخالف، از این اصل دعوت و این‌که با نفر دوم بحث را تحلیل نکردیم و با همان فردی که این ماجرا را رقم زده گفت‌وگو کردیم، راضی بودند. صدردرصد در این برنامه روی همه افراد باز است.
مثلا ما از آقای کرباسچی دعوت کردیم و حاضر هم شدند، اما یک مشکل در ساختار فنی اتفاق افتاد و نتوانستیم در خدمتشان باشیم. در برنامه عصرانه از هر حوزه و جناحی، صاحب‌نظران و کسانی که مسؤولیت اصلی دارند را دعوت می‌کنیم. ما الان دنبال آقای پیروز حناچی، شهردار تهران هستیم تا با ایشان گفت‌وگو بگیریم و تا کنون مساعدت‌هایی کردند. دنبال مصاحبه
با معاون اول رئیس‌جمهور هم هستیم. به طور کلی افرادی که در حوزه‌های مختلف اظهارنظر می‌کنند یا عملیاتی انجام می‌دهند می‌توانند بیایند و درباره آن صحبت کنند.
او در پاسخ به این‌که برخی باور دارند لحن طهماسبی به بازجویی نزدیک بوده تا مصاحبه، بیان کرد: برخی گفتند لحن مجری خوب نبوده اما کسی این لفظ را به من نگفته بود و اصلا آن را نمی‌پسندم. کسانی که این نظر دارند، می‌توانند بروند و نمونه‌های مشابه بین‌المللی را ببینند. جای دوری هم نمی‌خواهد بروند؛ همین گفت‌وگوهای وزیر خارجه خودمان با خبرنگاران خارجی را نگاه کرده و به نحوه صحبت
و مواجهه خبرنگاران در مصاحبه‌های کوتاه دقت کنند.
این را در نظر بگیریم گفت‌وگوی عصرانه قرار بوده هشت تا ده دقیقه باشد و الان تا 15 دقیقه افزایش دادیم. این با برنامه گفت‎وگومحوری که یک ساعت و نیم
طول می‌کشد و مباحث مختلفی را مطرح می‌کند، فرق دارد. ریتم تندتر است و مجری نمی‌تواند اجازه دهد مصاحبه‌شونده از الف شروع کند و بخواهد آرام آرام حرف بزند. شاید بخشی از پریدن در کلام مجری و قطع‌کردن صحبت‌های مهمان به همین خاطر باشد.



ناخوادآگاه جدل می‌شود
امیرحسین طهماسبی، مجری این برنامه که شیوه مصاحبه او با عبدی بازخوردهای فراوانی داشته است هم به ما می‌گوید: دوره‌های قبلی عمدتا خبرخوانی و ارائه محتوایی از پیش تهیه‌‌شده در چارچوب سردبیری بود و ارزش افزوده جزئی داشت اما در مدل جدید سعی کردیم روی اخبار و آنچه به عنوان پرونده به آن ورود پیدا می‌کنیم ارزش افزوده کلی ارائه کنیم. از حالت قبلی فاصله گرفتیم؛ سعی کردیم دیدگاه‌های مثبت و منفی را بیاوریم. موضوعاتی مثل آلودگی هوا را که نمی‌شد در یک بخش چند دقیقه‌ای جمعش کنیم، از مسؤولان چند سازمانی که در این موضوع دخیل یا مقصر بودند را دعوت کردیم و در چند برنامه به آن پرداختیم تا مردم به جمع‌بندی کلی از موضوع برسند.
او درباره‌ برنامه‌ای که عبدی در آن حاضر شده بود، بیان می‌کند: در برنامه دوشنبه آقای عبدی و با فاصله‌ای دکتر طحان نظیف عضو شورای نگهبان آمدند. اگر بخواهیم از نظر ساختاری نگاه کنیم، دیدگاه آقای طحان نظیف به ما نزدیک است و دیدگاه آقای عبدی شاید نقطه مقابل ما قرار داشته باشد اما در هر دو صورت و با هر مهمانی،‌ چه تلفنی و چه حضوری من در جایگاه مخالف قرار می‌گیر‌م و نقش مخالف را بازی می‌کنم. یعنی حتی با آقای طحان نظیف انتقادی صحبت کردم. در مقابل آقای عبدی هم همین گونه بودم. ما به دنبال این نیستیم که افرادی نزدیک به دیدگاه خودمان را دعوت کنیم. در مورد برنامه آقای عبدی نظرات مختلفی گرفتم، برخی از حضور مجریان جوان استقبال کردند و بعضی گفتند جایش نبود که این مجری جوان مقابل یک کهنه‌کار سیاسی قرار بگیرد.
او در مورد انتقاد برخی به شیوه مصاحبه‌اش می‌گوید: در برنامه بنای بر مناظره نداریم که بخواهیم برنده یا بازنده شویم، سعی می‌کنیم آن چیزی که برای مردم سوال است را بپرسیم اما تلاش داریم مهمان را در چارچوب حفظ کنیم و این در برابر مهمان کهنه‌کار و با سابقه‌ای چون آقای عبدی به جدل کشیده می‌شود. وقتی فضا به این سمت می‌رود ما باید یک جوری موضوع را مدیریت کنیم. در آن برنامه مخاطبان دیدند که آقای عبدی با زیرکی از پاسخ به برخی پرسش‌ها فرار می‌کرد اما من برمی‌گشتم و سوال را تکرار می‌کردم. هر کس جای من بود حتی با تجربه بیشتر، در چنین شرایطی گفت‌وگویش ناخودآگاه به سمت جدل می‌رفت. ما نمی‎خواهیم پرونده‌هایمان بیشتر از یک‌ربع شود اما موضوع آقای عبدی به تنهایی نیم‌ساعت طول کشید. در این صورت اگر من جواب سوالاتم را نگیرم مخاطب می‌گوید شما این همه با هم بحث کردید آخرش چه شد!؟



عبدی چه گفت؟
عبدی مدتی پیش با نشریه صدا گفت‌وگو کرده بود و تیتر این مصاحبه با عنوان «پیشنهاد استعفای روحانی» دستمایه‌ برخی پرسش‌های مجری از عبدی شد و او در میانه‌ صحبت‌هایش به این نکات اشاره کرد:
اصل این ایده استعفا نیست اگر با دقت مطلب من را خوانده باشید. بحثم این نیست که دولت یا رئیس جمهور استعفا دهد. این تیتر است، حدود 4000 کلمه با نشریه صدا مصاحبه کردم که در آن صحبتم کاملا مشخص است.
من اطلاع دارم بعد از قضیه بنزین دولت جرات ندارد در مسائل بسیار ساده‌تری هم تصمیم بگیرد. چون ممکن است عده‌ای بگویند اینگونه و آنگونه می‌شود. در حالی‌که مردم نیاز به تصمیم دارند.
اتفاقی که در بریتانیا افتاد این بود که سر برگزیت دعوایشان شد. نمی‌توانستند تصمیم بگیرند گفتند بیایید یک انتخابات زودرس بگذاریم و هر که رای آورد نظر او می‌شود و پرونده را می‌بندیم. به رای مردم ارجاع می‌شود. آن چیزی که در آن مصاحبه گفته شده این است که بیایید یک انتخابات زودرس ریاست جمهوری بگذارید. سوال می‌کنند چه جوری می‌شود؟ راه‌هایش این است که استیضاح کنند یا استعفا دهند یا... .

علیرضا ملوندی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها