مکان‌های تجمعی، به خصوص اگر نکات ایمنی در آنها کمتر رعایت شده باشد، آماده‌ترین زمینه برای وقوع انواع حوادث و گرفتن قربانی است. بیمارستان‌ها، مدارس، فروشگاه‌های طبقاتی سرپوشیده،باشگاه‌ها، تالارهای عروسی، استادیوم‌های ورزشی و مواردی از این قبیل، جزو مکان‌هایی است که هم حجم تجمع در آن بالاست و هم قابلیت وقوع حوادث دلخراش و گرفتن قربانی را دارد.
کد خبر: ۱۲۴۲۶۶۴

جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران معتقد است سازندگان بناها و ساختمان‌هایی که قابلیت تجمعی دارند، چندان به اصول مهندسی آن توجه ندارند و از نظر آنان، همین که از نظر ظاهری شکل و قیافه ساختمانی داشته باشد و به مردم خدمت ارائه کند، کفایت می‌کند.
او به عنوان مثال به باشگاه‌های ورزشی که با چند پله به زیرزمین وصل می‌شوند، اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه بعضی باشگاه‌های زیرزمینی فقط یک راه پله به عنوان مسیرخروجی دارند. وارد آن که می‌شوید، می‌بینید 100 نفر در حال ورزش کردن هستند و دو فن هم کار می‌کند تا تهویه هوا را انجام دهد. سوال ما از گردانندگان این باشگاه‌ها این است که آیا این تعداد ورزشکار، فقط به دو فن احتیاج دارند؟ اگر خدای ناکرده به هر علتی آتش‌سوزی رخ دهد، این افراد، راهی برای فرار دارند؟ این یک بی‌احتیاطی بزرگ است.

تعداد درها متناسب با ظرفیت ساختمان
ملکی با بیان این‌که یک مکان تجمعی باید تعداد درهای مناسب خروج داشته باشد، اضافه می‌کند:« ساختمان علاوه بر این‌که باید بار قابل‌اشتعال بسیار کم، سیم‌کشی مناسب و دسترسی خوب به درها داشته باشد، یک مشخصه مهم دیگر نیز دارد. مکان‌های50 نفره، باید حداقل یک در که مستقیم به خارج از ساختمان هدایت می‌شود، داشته باشد. محل 500 نفره حداقل دو در، محل تجمع هزار نفره حداقل سه در و بالای هزار نفر حداقل باید چهار در خروجی داشته باشد. توجه داشته باشید که در تمام این‌ها از کلمه حداقل استفاده کردم و هرچه درها برای خروج در زمان وقوع حوادث بیشتر باشد، به همان میزان از آمار تلفات احتمالی کاسته می‌شود.»
نقش مهم و حمایتی درهای ساختمان
او در خصوص درهای تعبیه شده در ساختمان‌ها هم به نکات مهمی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد:« فواصل هر یک از درها از یکدیگر در مکان‌های تجمعی باید بین 25 تا 30 متر باشد. بیش از این باشد، در زمان وقوع حوادث، افراد گرفتار نمی‌توانند فرار کنند. درها نباید یکجا متمرکز بلکه باید پراکنده باشند، در یک زاویه و یک ضلع قرار نداشته باشند، به سالن یا شبستان دیگری باز نشوند و رو به محل خروج باشند، نور کافی در محیط وجود داشته باشد، محلی که درها قرار گرفته اند باید به سیستم اتوماتیکی وصل باشد که در زمان باز کردن در، روشنایی آن روشن شود، جان پناه داشته باشند، درها باید به سمت خارج سالن باز شوند و در زمانی که ساختمان فعالیت دارد، نباید قفل باشند. به‌طور مثال درهای خروجی یک هتل یا مرکز خرید چند طبقه در طول ساعاتی که در حال خدمات‌دهی است، نباید قفل باشند. درها باید مقابل حرارت مقاوم باشند، در راه پله‌ها هیچ مانعی وجود نداشته باشد. متاسفانه مشاهده می‌شود که برخی اقدام به قرار دادن برخی وسایل در
راه پله‌ها می‌کنند که درست نیست، چرا که کاربری راه پله، نگهداری اشیا نیست و راه فرار را در مواقع اضطراری مسدود می‌کند.
توجه ویژه به تاییدیه هر ساله آتش‌نشانی
یکی دیگر از مواردی که سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران به آن اشاره می‌کند، توجه خاص به ایمنی ساختمان است. آن‌طور که او توضیح می‌دهد، مالکان ساختمان‌های بلند مرتبه، در صورتی از شهرداری پایان کار دریافت می‌کنند که آتش‌نشانی تاییدیه صادر کرده باشد:« دستورالعمل‌های ایمنی را که باید در این ساختمان‌ها لحاظ شده باشد، بررسی می‌کنیم، در صورت رعایت نکات
ا یمنی تاییدیه صادر می‌شود، در غیر این صورت مالک باید حتما اصلاحیه‌های مورد نظر آتش‌نشانی را برای بالا بردن امنیت ساختمان انجام دهد. اگر انجام داد که هیچ، اگر انجام نداد، آن‌قدر باید بیاید و برود تا موارد مورد نظر آتش‌نشانی را انجام دهد.
متاسفانه این موضوع جدی گرفته نمی‌شود، چون باور ایمنی بسیار کم است. این تاییدیه باید سال به سال تکرار شود، اما می‌بینیم که مالک تا چند سال بعد از احداث ساختمان هم مراجعه نمی‌کند. درصد بسیار ناچیزی از مردم در این مورد احساس مسؤولیت می‌کنند و هر سال به‌دنبال دریافت تاییدیه آتش‌نشانی هستند.
بعضی‌ها می‌گویند حالا این یک مورد را بی‌خیال شو. ما واقعا نمی‌توانیم بی‌خیال شویم، چون جان مردم در میان است. اگر آتش‌نشانی این سختگیری‌ها را انجام می‌دهد، فقط بخاطر خود مردم و سلامت آنان است.
از این سختگیری‌ها چیزی عاید آتش‌نشانی نمی‌شود، اما نفع صد درصد آن نصیب مردم می‌شود. وجود همین سختگیری‌ها باعث شده آمار آتش‌سوزی‌ها حدود 8 تا 9 درصد کاهش پیدا کند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها