پژوهش‌ها نشان داده رابطه مستقیمی بین کاهش شنوایی با کاهش توانایی شناختی وجود دارد

می‌شنوی چی میگم؟!

از دست دادن قدرت شنوایی مساله‌ای است که هر روز و بیش از پیش با آن مواجهیم. آیا بین کاهش شنوایی و عملکرد شناختی رابطه‌ای وجود دارد؟ به عبارت ساده‌تر، آیا با کاهش میزان شنوایی، عملکرد شناختی این افراد نیز روندی رو به کاهش می‌گذارد؟
کد خبر: ۱۲۴۰۲۵۲

عملکرد شناختی به توانایی‌های فرد در پردازش افکار شامل یادگیری، حل مساله، مهارت‌های کلامی، حافظه، گفتار، درک مطالب، توجه و تمرکز، برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و... اشاره دارد. به طور کلی همه ما با این توانمندی‌ها به دنیا می‌آییم، اما افزایش سن و بیماری ممکن است روی عملکرد شناختی افراد تاثیر بگذارد.
نتایج مطالعه انجام شده توسط محققان در بیمارستان بریگام تایید می‌کند کمبود شنوایی با کاهش بیشتر عملکرد شناختی همراه است. به گفته دکتر شارون یافته‌ها نشان می‌دهد کم‌شنوایی با شروع جدید نگرانی‌های شناختی ذهنی همراه بوده و ممکن است نشانه‌ای از تغییرات اولیه در شناخت باشد.
کورهان و همکارانش یک مطالعه طولانی هشت ساله را در میان 10هزار و 107 مرد 62 ساله انجام دادند. آنها نمرات عملکرد شناختی ذهنی را بر اساس پاسخ به یک پرسشنامه شش موردی که در سال‌های 2008، 2012 و 2016 اجرا شد ارزیابی کردند. نتایج نشان داد که کم‌شنوایی با خطر کاهش توانایی شناختی همراه است. این آزمایش نشان از کاهش نمرات عملکرد شناختی ذهنی دارد که به عنوان یک نگرانی در زمینه شناختی محسوب می‌شود.
در ادامه، بررسی‌ها روی افرادی انجام شد که از سمعک استفاده می‌کردند. موضوع این بررسی این بود که آیا این امکان وجود دارد که استفاده از سمعک، روند کاهشی عملکرد شناختی را تغییر دهد یا خیر؟ نتیجه این بررسی امیدوارکننده بود، به‌طوری‌که در بین مردان دارای کم‌شنوایی شدید که از سمعک استفاده می‌کنند، کاهش توانایی شناختی تا حدودی کمتر بود.دانشمندان در حال حاضر به دنبال راهکاری شناختی هستند تا بتوانندعملکرد شناختی افراد کم‌شنوا را ارتقا دهند. به‌طوری‌که با استفاده از سمعک یا بدون آن تاثیری در عملکرد شناختی فرد ایجاد نشود. باید منتظر نتایج این آزمایش‌ها باشیم.

مریم قادری اسماعیلی

دانش

منبع: Science Daily

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها