یادگیری پای تبلت، تازه‌ترین شکل از شیوه‌های آموزشی برای کودکان است؛ اتفاقی که تبعات زیادی را به‌دنبال دارد

آنها باید بچگی کنند!

یادگیری شخصی؛ شیوه‌ای جدید در آموزش و تربیت فرزند که این روزها طرفداران زیادی هم دارد. گویا دستورالعمل ساده‌ای هم دارد! می‌گویند برای بچه‌ها تبلتی شخصی تهیه کنید تا هرچه می‌خواهند بیاموزند و اجازه یادگیری مستقل داشته باشند. برای فرزندان تبلت می‌خرند و با سرگرم شدن او می‌گویند که چه خوب است با این فناوری، کودکم ساعت‌ها آرام و بی‌صدا می‌نشیند! غافل از این‌که این هدیه شما چه بلایی سر کودک می‌آورد یا برنامه‌های آموزش زبان و یادگیری‌های ساده را در تبلت و رایانه شخصی کودک می‌ریزند تا از طریق بازی، به جای حضور در کلاس زبان، به صورت مجازی زبان یاد بگیرند. غافل از این‌که این کار هرچند فایده‌هایی هم دارد اما چه صدمه‌های جبران‌ناپذیری برای کودک به دنبال دارد!
کد خبر: ۱۲۳۶۴۳۹

مطلب را اشتباه نگیرید!
نوشتن و خواندن این گزارش اصلا به این معنا نیست که نباید برای کودکان تبلت یا گوشی تلفن همراه خریداری شود. فواید یا مضراتش را باید از کارشناسان بپرسیم و نظر تخصصی بدهیم. بحث فقط یادگیری درست است و این‌که اجازه ندهیم کودکان‌مان به نام یادگیری، افرادی منزوی شوند که از اجتماع به دور هستند و راه و روش زندگی را نمی‌‌آموزند. درست است که این وسایل می‌تواند در امر سرگرمی و آموزش به کار بیاید، اما باید به جنبه‌های دیگر آن نیز نگاه کرد. اگر والدین بیش از حد به کودکان خود اجازه کار با گوشی و تبلت را بدهند، آنها از دنیای واقعی فاصله خواهند گرفت.
به نام یادگیری
از فواید و مضرات تبلت و گوشی تلفن همراه برای کودکان بارها گفته شده و همه‌مان شنیده ایم. ضعف بینایی که می‌تواند به بروز مشکلات عصبی هم ختم شود و هزاران نمونه دیگر از صدمات جبران ناپذیر تا برخی یادگیری‌های آموزشی که حداقل از بعضی بازی‌های بی مقدار بهتر است! آنچه مهم است اما نکته دیگری است؛ این‌که کودک در سنی قرار دارد که باید در آن به فعالیت‌های بدنی و ذهنی سالم بپردازد تا یاد بگیرد. یک جا نشستن و سیر کردن در دنیای غیرواقعی نوعی کاملا اشتباه و غلط از یادگیری است و دلیل سکوت کودکان اصلا حال خوب و یادگیری نیست، بلکه آنها به اقتضای شرایط سنی‌شان باید کمی سر و صدا و تحرک داشته باشند. اما واقعا چرا ساکت یک‌جا نشسته‌اند؟
نظر پزشکان چیست؟
به گفته روان‌شناسان و پزشکان، کودکان وقتی با بدنشان درگیر تجربه‌ای معنادار شوند، بسیار بهتر یاد می‌گیرند تا وقتی که آن آموزش را در فضای مجازی ببینند و پشت کامپیوتر بنشینند. اگر مصداق می‌خواهید، به واکنش کودکان وقتی فعالیتی را از صفحه نمایش می‌بینند و وقتی خودشان آن فعالیت را انجام می‌دهند، دقت کنید. برای مثال، وقتی فرزندتان سوار تاب می‌شود خیلی بیشتر درگیر می‌شود تا وقتی ویدئویی در این باره ببیند. وقتی در زمین و در کنار دیگر هم سن و سالانش بسکتبال بازی می‌کند، بهتر می‌آموزد تا وقتی قهرمان مجازی مسابقات پلی استیشن باشد! این روزها ولی افراد قدرتمند بسیاری هستند که دوست دارند کودکان و نوجوانان زمان بیشتری را رو به روی صفحات کامپیوتر سپری کنند!
یادگیری شخصی
این روزها در دنیا افراد بسیاری هستند که میلیون‌ها دلار برای ترویج «یادگیری شخصی» یه صورت مجازی هزینه می‌کنند و البته در این میان هم والدین بسیاری هستند که دعاگوی قدرت کامپیوترها و اینترنت هستند و بر این باورند که کودکشان باید هرچه سریع‌تر به این دو دسترسی پیدا کند. نظریه آنها هم این است که افراد از طریق بینایی یاد می‌گیرند، غافل از این‌که یادگیری با صفحه نمایش جای دیگر شیوه‌های ملموس کشف کردن در جهان را می‌گیرد. غافل از این‌که در یادگیری نباید از گوش، قلب، پوست، دست و پا غافل شد! شاید از نظر مادری که سرگرم کار و درگیری‌های شخصی خود است، سرگرم‌کردن فرزند دوساله‌اش با موبایل راحت‌ترین کار ممکن باشد که کودکش می‌تواند از این طریق آموزش هم ببیند و به همین دلیل می‌خواهد با خرید تبلت، فرزندش را با فناوری آشنا کند. از نظر او دوست شدن با فناوری نه‌تنها به نفع رشد ذهنی فرزندش است و به او مهارت‌های تازه‌ای می‌آموزد بلکه باعث می‌شود کمتر به او بچسبد یا در مهمانی غر بزند!
نسل چت کردن ها
انجمن متخصصان اطفال آمریکا می‌گوید کودکان پیش از دو سالگی نباید به هیچ نمایشگری نگاه کنند. اما تقریبا 90 درصد کودکان تا قبل از دو سالگی به طور منظم به صفحه وسایل الکترونیکی نگاه می‌کنند! و با بالا رفتن سن، میزان استفاده آنها از این وسایل بیشتر هم می‌شود. برای دیدن تاثیر این رویه مخرب نیازی نیست جای دوری بروید؛ کافی است نوجوانان امروزی را نگاه کنید! نوجوانان امروزی نمی‌توانند روابط خوبی را در دنیای واقعی به وجود آورند. آنها به جای این‌که به صورت حضوری با دوستانشان حرف بزنند، در حال صحبت با گوشی شخصی خود هستند که در اغلب موارد غیرضروری است. باور کنیم یا نه، این نسل با چت کردن عجین‌تر است تا صحبت کردن!
دکتر هاین صحبت می‌کند!
دکتر میشل هاین، روان‌شناس معروف آمریکایی در مصاحبه‌ای به صورت صریح اعلام کرد که کودکان هنگام کار با وسایل الکترونیکی هیچ چیزی نمی‌آموزند! و هنگامی که با واکنش‌هایی از سوی مردم مواجه شد، در صفحه اجتماعی خود نوشت: کودکان با بازی کردن، خواندن و شنیدن مطالب چیزهای بیشتری می‌آموزند. کودکان باید در سنین پایین اجتماعی شوند و آنها این کار را با تقلید از رفتار والدین خود انجام می‌دهند. اما اگر قرار باشد که مدام به گوشی و تبلت خیره شوند، دیگر زمانی برای یادگیری باقی نمی‌ماند و علاوه‌بر این موارد به مهره‌های گردن، توانایی کلامی، شور و شوق اجتماعی، میزان تمرکز و روابط عاطفی کودکان آسیب نیز وارد می‌شود. برخی بیماری‌های خطرناک نیز یکی دیگر از عواقب احتمالی استفاده بیش از حد وسایل الکترونیکی است، بنابراین اگر دفعه بعد خواستید برای ساکت کردن کودک به او گوشی یا تبلت بدهید حتما به عواقب آن فکر کنید؛ شاید نیاز باشد در تصمیم خود تجدیدنظر کنید!

فرصت بچگی را به بچه‌ها بدهیم
بر هیچ‌کس پوشیده نیست که هرچه کودکان وقت بیشتری را پشت کامپیوتر سپری کنند، وقت کمتری برای گردش علمی، مسابقه دادن، ساختن یک کاردستی، تورق یک کتاب، صحبت با هم سن و سالان دارند. موضوع این است که کودکان در حال از دست دادن فرصت تجربه جهان با تمام لذت آن هستند. اگر می‌خواهید به فرزند خود لطف کنید و او را از طریق درست آموزش‌پذیر کنید او را با ورزش و تحرک و تجربه کشف کردن آشنا کنید. این گونه می‌توان با اعتماد و اطمینان گفت که کودک سالمی خواهید داشت که هم در سن کنونی اش به صورت صحیح از فناوری بهره می‌برد و هم در بزرگسالی از آن لذت خواهد برد. فراموش نکنید که این روزها خطر بزرگی تمام کودکان دنیا را تهدید می‌کند؛ بچگی نکردن...

یگانه عصاری

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها