کد خبر: ۱۲۳۱۵۵۴
پیش بینی قیمت آهن در روزهای آینده

پیش بینی قیمت آهن در روزهای آینده کار آسانی نیست، چرا که شرایط نابسامانی که در مدت اخیر بر بازار حاکم بوده است باعث شده افراد فعال در این حوزه نتوانند آینده واضحی را برای آن پیش بینی کنند.

البته باید در نظر داشت که وجود چنین شرایطی در سال های اخیر بسیار عادی بوده و متاسفانه مشکلاتی مثل رکود بازار، کاهش تقاضا و... از سالهای پیش تا کنون بر بازار آهن الات ایران حاکم هستند.

در ادامه چکیده‌ای از نظر کارشناسان ما در سایت آهن پخش را با هم بررسی می کنیم، امیدواریم که این موارد بتوانند به شما در تصمیم گیری های پیش رویتان کمک کنند.

برای پیش بینی قیمت آهن در روزهای آینده ابتدا باید بررسی کنیم که بازار آهن آلات تحت تاثیر چه شرایطی است.
بازار آهن ایران در حال حاضر از دو گروه مختلف تاثیر می گیرد:

  • دسته اول: تولید کنندگان خصوصی که حجم تولیدات کمتری نسبت به تولید کنندگان عمده آن در کشور دارند. تولیدات این دسته معمولا شامل میلگرد است و به همین دلیل به آنها تولید کنندگان نوردی میگویند. مشتریان این دسته بیشتر پروژه های شخصی، خصوصی و نیمه دولتی هستند؛ این ارتباط نزدیک با مشتری باعث شده است که تاثیر این گروه روی بازار آهن بیشتر احساس شود و در شرایطی شاهد این موضوع باشیم که این دسته از تولید کنندگان در سال های اخیر باعث ایجاد نوسانات زیادی در بازار شده اند.
  • دسته دوم: تولید کنندگان بزرگ آهن مانند ذوب آهن اصفهان در این دسته قرار می گیرند. محصولات تولید شده توسط این گروه به دلیل کیفیت بالاتر در رده بندی ممتاز قرار دارد. مشتریان این گروه بیشتر اجرا کننده طرح های بزرگ دولتی هستند. این دسته به دلیل داشتن تولید بالا، سهم بیشتری در بازار دارد ولی سیاست گذاری های انجام شده برای این شرکت ها به شکلی است که آنها را از نوسانات بازار دور نگه دارد.

در حال حاضر بازار آهن وضعیت خوبی ندارد و مشکلاتی مانند: «مصرف کنندگانی که به دنبال محصول ارزانتر هستند، فروشندگانی که ترس از خالی شدن انبارها دارند، بلاتکلیفی و سردرگمی افراد فعال در بازار آهن» باعث شده است که شرایط بدتر شود. از طرفی برخی افراد این نظر را دارند که با کاهش قیمت تیرآهن، میلگرد و سایر آهن آلات میزان تقاضا بازار را تنظیم کنند؛ این افراد باید این نکته بسیار مهم را به یاد داشته باشند که این کار باعث ایجاد یک بازار کاذب مشابه با بازار سکه و ارز می شود و همین باعث بیرون رفتن سرمایه از این بازار است که کاملا به ضرر تولید کنندگان و توزیع کنندگان است.

چه راهکارهایی برای بهبود بازار فولاد وجود دارد؟

  • تعیین نرخ برای هر محصول به صورت مشخص انجام شود تا افراد سودجو و دلال ها نتوانند در بازار نابسامان فعلی نرخ تعیین کنند.
  • انجام نظارت و بازرسی های جدی برای جلوگیری از تخلف هایی که در خصوص قیمت گذاری بی دلیلی که باعث خراب شدن بازار می شود. همچنین افراد مسئول باید نرخ ها را به صورت دقیق و هفتگی به واحد های توزیع اعلام کنند تا گذر زمان باعث نشود که دوباره بازار تشنج شود.
  • قیمت پایه میلگرد، شمش آهن و قیمت پروفیل باید یک ضریب مشخص از قیمت آهن قراضه در نظر گرفته شود و در نظر داشته باشید که برای تنظیم این ضریب باید از افراد با تجربه و کارشناسان متخصص کمک گرفت؛ مزیت این کار این است که وابستگی بازار آهن را به بازار ارز کاهش خواهد داد.
  • کنترل میزان عرضه تولید کنندگان داخلی باعث می شود بازار رقابتی بورس که در زمینه سرمایه گذاری روی بازار آهن فعالیت میکند، آسیب نبیند.
  • یک نکته مهم که در زمینه کنترل قیمت میلگرد باید به یاد داشته باشید این است که کنترل بازار توسط دفتر مرکزی، تحلیل و بررسی ها و همچنین انجام اقدامات مختلف را بر عهده اداره تعزیرات حکومتی در هر استان قرار بگیرد. این کار علاوه بر این که باعث پیشرفت سریعتر کارها می شود، راحت بودن قیمت گذاری، اعلام قیمت و نظارت را هم در پی دارد و مهمتر از آن اداره تعزیرات می تواند در زمان تنظیم قیمت تاثیر بعد مسافت را به درستی در نظر بگیرند.

البته باید این نکته بسیار مهم را به یاد داشته باشید که افرد سودجو توانسته اند در سالهای اخیر از دستور العمل ها سرپیچی کنند و این موضوع باعث بوجود آمدن یک بازار رقابتی شدید شده است که همه در آن به هر قیمتی می خواهند به سود برسند و این موضوع صدرصد باعث میشود که واحد های فعال زیادی از دستورالعمل های وضع شده سرپیچی کنند. در ادامه یک نتیجه گیری کلی در خصوص وضعیت بازار آهن در آینده پیش رو می کنیم و قضاوت را بر عهده شما می گذاریم.

اینکه آینده پیش رو در بازار آهن به نفع افراد فعال در این حوزه باشد، به شدت به سیاست گذاری ها و تصمیم گیری های دولت بستگی دارد. چرا که در سال های گذشته دیده ایم که گاهی یک تصمیم غلط کوچک باعث شده است که شرایط به شدت خراب شود. البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که اگر دستورالعمل ها و قیمت گذاری ها به درستی انجام شود می توان به بهتر شدن و رونق گرفتن بازار امید داشت. البته از طرفی نباید فراموش کرد که در حال حاضر ما در شروع فصل رکود بازار آهن هستیم و ممکن است که شش ماه دوم سال 98 نیز وضعیت خوبی بر بازار آهن حاکم نباشد. امیدواریم توضیحات ارائه شده توسط کارشناسان آهن پخش مفید واقع شده باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها