هیات‌های عزاداری تبریز، در یک اقدام مشترک، امسال 17 زندانی را آزاد کردند

آزاد شدگان حسیــــــن‌(ع)

رسول اکرم(ص) می‌فرمایند:‌ «روز قیامت هر چشمی گریان است، مگر چشمی که در مصیبت و عزای حسین گریسته باشد که آن چشم در قیامت خندان است و به نعمت‌های بهشتی مژده داده می‌شود.» و ایشان همچنین می‌فرمایند:‌ «هر کس بنده مؤمنی را آزاد کند، در مقابل هر عضوی از اعضای او، برایش آزادی عضوی از آتش به بار خواهد آمد.» نه این که عزاداری برای سالار شهیدان بی‌ارزش است، اما همان‌قدر که عزاداری برای امام‌(ع) می‌تواند بزرگ باشد، انجام کار خیر هم ارزشمند است، شاید بتوان گفت عزاداری‌ای که با عمل همراه باشد، بافضیلت‌ترین عزاداری است. درست کاری که در محرم امسال در استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز انجام شده است. هیات‌های عزاداری در کنار عزاداری برای امام حسین‌(ع) و در طرح «هر هیات، آزادی یک زندانی» در مجموع 17 زندانی را آزاد کردند.
کد خبر: ۱۲۲۹۴۳۳

موکب ولیه‌ا... تبریز- آزادی 12 زندانی
عزاداری در کنار کار خیر

موکب ولیه‌ا... تبریز به طور رسمی در سال 83 به ثبت رسید. موکب اما حدود دوازده سالی، نیمه تعطیل بود، با مدیریت جدید در سال 95 هیات رنگ و روی دیگری به خود گرفت. با ورود سه نفر از جوانان شهر به هیات، چرخ این موکب قدیمی به شکل دیگری چرخید. جرقه آزاد کردن زندانیان اما از سال پیش به ذهن هیات امنای جدید هیات رسید، درست زمانی که بسیاری از مخاطبان هیات در فضای مجازی به آنها پیشنهاداتی دادند. علی قاضی طباطبایی، یکی از اعضای هیات امنا به ما می‌گوید:‌ «ما در فضای مجازی خیلی فعال هستیم و همین فضا هم پل ارتباطی با مخاطبانمان است و بسیاری از پیشنهادها و انتقادات آنها در این فضا مطرح می‌شود.» اتفاقا ایده کمک به دیگران هم از همین فضا شروع شد.
طباطبایی می‌گوید بسیاری از مخاطبانشان به آنها می‌گفتند پس نمود عملی عزاداری که برای سیدالشهدا‌(ع)‌ دارند، چه طور می‌شود؟ و می‌پرسیدند که آیا سالار شهیدان‌(ع) تنها خواسته است برای او عزاداری کنند؟ این عضو هیات امنای موکب معتقد است که همه اینها یک ضد تبلیغ برای عزاداری امام حسین‌(ع)‌ است.
او اعتقاد دارد توسل به اهل بیت‌(ع) را نباید نادیده گرفت. البته آنها به وظیفه اجتماعی خود، به عنوان یک هیات عزاداری هم معتقد هستند. جنبه‌ای که در شرایط امروز جامعه ایرانی، خودش را نشان می‌دهد. این که بعد عملی و اجتماعی عزاداری برای سالار شهیدان‌(ع)‌ دستگیری و گره‌گشایی برای افراد جامعه است و همین، امید برای کمک به خانواده‌ها را زنده می‌کند. اتفاقا کلید کمک به زندانیان جرایم نقدی از همین جا و از سال گذشته شروع می‌شود. او توضیح می‌دهد:‌ «نیت کردیم از محرم 97 تا محرم 98، زندانیان را آزاد کنیم.» بنابراین با کمک خود هیات در سال گذشته، 14 نفر از زندانیان، آزاد می‌شوند. هزینه آزادسازی از صرفه‌جویی در هزینه‌های هیات به دست می‌آید.
با همین نیتی که داشتند، امسال هم همان کار خیر ادامه پیدا می‌کند. دو نفر به مناسبت عید غدیر امسال و ده نفر زندانی هم در ده روز اول محرم 98، آزاد می‌شوند تا در مجموع و در دو سال پیاپی این موکب 26 نفر از زندانیان غیرعمدی را آزاد کند. برای آزاد شدن این ده نفر، موکب ولیه‌ا... تبریز دقیقا 50 میلیون تومان از عزاداران کمک جمع کرده است، ده میلیون تومان هم از صرفه‌جویی در هزینه‌های مراسم محرم جمع می‌شود تا درمجموع 60 میلیون تومان کمک مالی از طرف این هیات به ستاد دیه استان آذربایجان شرقی برای آزادی زندانیان واریز شود. نکته جالب درباره این هیات اما از این ده میلیون شروع می‌شود. طباطبایی می‌گوید: «هزینه‌هایی را که برای سفره احسان صرف می‌شد، به حساب ستاد دیه ریختیم.» و این یعنی که موکب ولیه‌ا...، نذری محرم امسالش را به شکل دیگری هزینه کرد. شکلی که در کنار عزاداری برای سالار شهیدان‌(ع)‌، به سر و سینه زدن و اشک ریختن برای امام‌(ع)،‌ به شکل عملی هم خروجی جذابی به اندازه نشاندن لبخند بر لبان کودکان زندانی‌ها داشته است. این اما همه ماجرای موکب ولیه‌ا... نیست. هیاتی که نه در ماه محرم که در تمام مراسم مذهبی سال، دست به خیر دارد و برای انجام کار خیر و عزاداری پیشقدم می‌شود. حالا فرقی ندارد، حضور در بخش کودکان سرطانی و نذری و شیرینی دادن به آنها باشد یا تامین هزینه‌های خانواده‌هایی که دستان‌شان تنگ است و برای درمان کودکان‌شان با مشکلاتی روبه‌رو هستند
. آنها هر ماه، هزینه درمان ده کودک سرطانی را تقبل می‌کنند. تامین مایحتاج روزانه مرکز کودکان بی‌سرپرستی که معلول هم هستند جزو برنامه‌های روزانه و ماهانه‌شان است. به جز این اما حواس‌شان به بقیه اهالی شهرشان هم است. از خانواده‌هایی که با شرایط سخت اقتصادی روزگار می‌گذرانند تا پیدا کردن کار برای پدری که از فشار و سختی زندگی به بن بست. رسیده است هرکجا که باشد، این هیات دست دستگیری دارد.

مجمع غلامان عبدا... الحسین‌(ع)‌ - آزادی یک زندانی
نذر آزادی زندانیان

ده سال پیش که 14 نفر از جوانان شهر تبریز به نام 14 معصوم دور هم جمع شدند، نیت کرده و مجمع غلامان عبدا... الحسین‌(ع) را راه‌اندازی کردند، فکرش را هم نمی‌کردند که کار به اینجا برسد. مجمعی که به گفته محمد مقدسی یکی از همین 14 جوان، عزاداری ندارد، اما به عشق سالار شهیدان‌(ع) به عزاداران امام‌(ع) نذری می‌دهد. یک نذری ساده، مانند سیب‌زمینی پخته و تخم‌مرغ آب‌پز. هزینه‌ای که با کمک و توان اندک همین 14 جوان عاشق جمع می‌شود، با صد هزار تومان و 400 هزار تومانی که با پس‌اندازهای سالانه تامین می‌گردد. درست است که قدمت نذری دادن آنها طولانی است و به آن هم افتخار می‌کنند، اما دستگیری از همشهری‌هایشان برای آنها مانند نذری دادن مهم است. همین می‌شود که به طور خودجوش تصمیم می‌گیرند که هزینه‌ها را صرف یک کار خیر کنند. مقدسی به ما می‌گوید: ‌«ما هر سال، تمام ده شب را نذری می‌دادیم، امسال اما به جای نذری دادن تصمیم گرفتیم هزینه‌های نذری را نذر آزاد کردن یک زندانی کنیم.» هزینه پنج میلیونی که شاید اندک باشد، اما همین میزان کمک هم، کلید آزاد شدن یک زندانی از زندان و بازگشت او به آغوش گرم خانواده می‌شود. هزینه‌ای که مقدسی 28 ساله، از آن به حسرت یاد می‌کند، حسرتی که از کمی آن است: «دوست داشتیم شرایط طوری بود تا بیشتر کمک می‌کردیم. این اما تمام توانمان بود.» لذت آزادی یک زندانی از زندان برای او و دوستانش اما آن قدر زیاد بوده که آنها تصمیم گرفته‌اند آزادی زندانیان، برنامه هر ساله‌شان شود. اتفاقی که مقدسی می‌گوید از حالا برایش برنامه دارند و می‌خواهند برای محرم سال بعد هم تکرارش کنند: «امیدواریم تعداد آزادی‌هایمان را بیشتر کنیم.» امیدی که به توکل به خدا و ائمه اطهار‌(ع) گره خورده است.

کمک به دیگران،وظیفه عزادار است

عمر موکب زنجیرزنان علی‌اصغر‌(ع)‌ به ده، یازده سالی می‌رسد. موکبی که اولین بار نیست برای آزادی زندانیان تلاش می‌کند و قبل از این هم خود به طور خودجوش زندانی‌هایی را آزاد کرده بود. علی‌رضا اکبری، مداح این موکب در این باره به ما می‌گوید: «با یکی، دو زندان و معاونان زندان‌ها هماهنگ کرده و خودمان بدهی هفت زندانی را پرداخت کرده بودیم.» همکاری با ستاد دیه اما اولین سالشان است. همکاری‌ای که به آزاد کردن سه زندانی و پرداخت بیش از 11 میلیون تومان ختم می‌شود. شیرینی این کار اما برای آنها آن قدر جذاب بوده است که برنامه‌های بلندمدتی برای آن بچینند. برنامه‌ای که اکبری به عنوان آزاد کردن حداقل 12 نفر زندانی تا اواخر ماه صفر امسال نام می‌برد. مداح کهنه کار اهل بیت‌(ع)‌ معتقد است در کنار عزاداری برای امام حسین‌(ع)، هر عزادار وظیفه‌ای دارد و یکی از آنها هم کمک به هم‌وطنش است. او توضیح می‌دهد مسؤولیت شهروندی هر کسی دستگیری و کمک و درمان درد اهالی شهرش است. دردی که او به ما می‌گوید، درد اعضای هیات هم هست و همه اینها باعث شده او و اعضای هیات بخواهند به دیگران کمک کنند. اکبری به یک زندانی اشاره می‌کند که تنها به خاطر هزینه یک سکه طلا به زندان افتاده بوده و حالا با کمک عزاداران حسینی‌(ع) امکان آزادی و حضور در کنار خانواده‌اش را پیدا کرده است. اینها اما همه داستان موکب زنجیرزنان علی‌اصغر‌(ع) نیست. انجام کارهای خیر این چنینی در کارنامه‌های آنها بسیار است. تهیه ارزاق خشک و بسته‌های غذا برای ماه رمضان که جزو برنامه‌های روتین و همیشگی این هیات عزاداری است. کار خیری که هر سال 20 میلیون تا 30 میلیون تومان برایش هزینه می‌کنند. کار خیر جالبشان اما شاد کردن دل تازه عروس‌های بی‌بضاعت است. کاری که از سال 91 کلید خورده است و به نیت 14معصوم‌(ع)‌ تامین جهیزیه 14 عروس در آن انجام می‌شود. کارهای خیری که در کنار فعالیت‌ها برای مناسبت‌های مذهبی اهل بیت‌(ع)‌ جزو کارهای روتینشان است.

لیلا شوقی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها