جنایات ائتلاف عربی و ارتجاع منطقه علیه یمن بسیار فجیع است و به‌طور طبیعی افکار عمومی به یمنی‌ها حق می‌دهد مقابله به مثل کرده و عربستان را مورد حمله قرار دهند. از این‌رو رسانه‌های غربی سعی می‌کنند حمله به مراکز نفتی عربستان را مرتبط با یمن نکنند؛ هرچند خودشان به خوبی می‌دانند این حمله از سوی مبارزان یمنی انجام شده است. بنابراین نیاز غرب این است که نگذارد ارتباطی بین حمله پهپادهای یمنی به آرامکو با تجاوزات عربستان به یمن برقرار شود. طبعا آنها قصد فرافکنی دارند و تلاش می‌کنند این اتفاق را به ایران منتسب کنند.
کد خبر: ۱۲۲۹۳۷۱

یکی از سناتورهای آمریکایی گفته بود که الان وقت حمله به پالایشگاه‌های ایران است اما آنها در این زمینه هم مشکلاتی دارند. از یک سو می‌دانند که هرگونه حمله به ایران، آتشی را روشن می‌کند دامنشان را به‌شدت خواهد گرفت و از سوی دیگر در شرایطی که پنج میلیون و 700 هزار بشکه از صادرات نفت عربستان کم شده و این مساله زمینه گرانی سوخت را در سطح جهان فراهم آورده است، آنها نیازمند این هستند که ایران مقدار بیشتری نفت صادر کند تا جایگزین کاهش صادرات نفت عربستان شود و قیمت سوخت بالاتر نرود. در صورتی که خواسته برخی از جنگ‌طلبان آمریکایی مبنی بر جنگ با ایران تحقق پیدا کند نتیجه آن جز کاهش صادرات نفت کشورهای تولیدکننده و گرانی بیشتر نخواهد داشت. از سوی دیگر همان‌طور که اشاره شد حتی اگر بپذیریم آنها جرات حمله به ایران را پیدا کنند، حتما این توان در کشورمان هست که مراکز و منافع اقتصادی و نظامی عربستان و آمریکا و حامیان آنها در منطقه را مورد حمله قرار دهیم. اگر ایران نتواند نفت خود را صادر کند حتما دیگر کشورها توان صدور نفت خود را نخواهند داشت؛ بنابراین منافع آمریکا و عربستان و حامیان آنها ایجاب نمی‌کند به ایران حمله کنند.
آنها می‌دانند در صورت وقوع چنین اتفاقاتی، قطره‌ای نفت از منطقه صادر نخواهد شد. برهمین اساس به نظر می‌رسد فرافکنی آنها برای متهم کردن ایران، وادار کردن کشورمان برای رفتن به پای میز مذاکره است.
از سوی دیگر غربی‌ها و به‌ویژه آمریکا در پی این هستند که کشورهای عربی منطقه را از توان نظامی ایران بترسانند تا بار دیگر در قبال فروش تجهیزات و سلاح‌های نظامی، پول بیشتری را به جیب بزنند. ترامپ اخیرا گفته است چهار میلیارد دلاری که با عربستان معامله کرده، باعث ایجاد یک و نیم میلیون شغل در آمریکا شده است.
طبعا آمریکایی‌ها با هدف دوشیدن بیشتر عربستان و سایر کشورهای عربی منطقه سعی می‌کنند هراس از ایران را در دل آنها بیندازند؛ ضمن این‌که پیشرفته‌ترین و گران‌ترین سلاح‌های ارسالی آمریکا به عربستان هم نتوانسته جلوی پهپادهای یمنی را بگیرد. از همین‌روست که شاهد موضعگیری نه‌چندان محکم حکام سعودی درباره این اتفاق هستیم. اگر مبارزان یمنی توانستند با ده پهپاد، صادرات نفت عربستان را به نصف تقلیل دهند می‌توانند با عملیات بیشتر صادرات سعودی‌ها را به صفر برسانند و حتی اماراتی‌ها را نیز با خطرات جدی مواجه کنند. اگر غربی‌ها و عربستان و سایر کشورهای مرتبط با ائتلاف علیه یمن خواهان برقراری امنیت در خلیج فارس هستند، چاره‌ای جز عقب‌نشینی از یمن و جبران خسارات این جنگ تحمیلی ندارند.

محمدحسن قدیری‌ابیانه

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها