آمار ازدواج‌ سال 97 نسبت به سال96 کاهش داشته است

ازدواج آب می‌رود؟

آمارهای ثبت شده ازدواج، در کشور، از کاهش ثبت ازدواج می‌گوید. «در سال گذشته ۵۵۰هزار و ۵۶۵ ازدواج ثبت شده است. این در حالی است که سال96، ۶۰۹هزار مورد ازدواج ثبت رسمی شده است.» این آماری است که معاون امور جوانان وزارت ورزش روز گذشته ارائه کرد.
کد خبر: ۱۲۲۰۵۵۴

نشست خبری محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش دیروز در ساختمان معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان برگزار شد. مسائل مطرح شده در این نشست بیشتر درباره ازدواج جوانان بود، چراکه به مناسبت هفته ازدواج برپا شده بود. تندگویان با اشاره به کاهش ازدواج در سال 97 نسبت به سال 96، آماری هم از طلاق جوانان داد،‌ ۱۷۵ هزار و ۶۱۴ مورد در سال 97 و حدود ۱۷۶ هزار و ۹۲۴ مورد طلاق در سال 96، به ثبت رسیده است. تندگویان با اشاره به علل کاهش ازدواج عنوان کرد: فارغ از مشکلات اقتصادی و باورها ، تعهدات جوانان کاهش یافته و برخی جوانان برخلاف داشتن وضعیت مالی مناسب، زیر بار قبول مسؤولیت زندگی نمی‌روند. علت آن نیز کاهش خانواده محوری است که باید در آموزش و پرورش برای آن برنامه‌ریزی شود.
231 هزار نفر در صف انتظار
وام ازدواج اما به عنوان یک کمک هزینه در امر ازدواج همیشه مورد توجه بوده، شاید به همین دلیل است که امسال، وام ازدواج افزایش پیدا کرده و به 30 میلیون تومان افزایش یافته است و احتمالا به خاطر همین است که تعداد متقضایان وام ازدواج در صف طولانی شده‌اند. معاون امور جوانان وزارت ورزش با اشاره به افزایش وام ازدواج ادامه داد:‌ حدود 231 هزار و 666 نفر تا خرداد ماه امسال در صف انتظار وام ازدواج قرار دارند.
از نظر تندگویان، افزایش وام ازدواج کمکی به افزایش ازدواج نمی‌کند، او عنوان کرد:‌بنابر اطلاعات به دست آمده، برخی زوجینی که به بانک‌ها مراجعه می‌کنند، خواستار وام کمتر هستند، زیرا باید توان باز پرداخت آن را داشته باشند. او معتقد است که افزایش وام از رقم کنونی موجب تبعات بیشتر ازجمله افزایش ازدواج در سنین پایین خواهد شد:«‌ اشتغال ایمن و مسکن ارزان مهم‌ترین عوامل رشد ازدواج است و باید برای این موضوعات برنامه‌ریزی شود. در حال حاضر اجاره یک خانه نیز برای جوانان ممکن نیست.»
قانونی که به فنا رفت
سال‌هاست که قانون تسهیل ازدواج تنظیم و تصویب شده است اما همین قانون در پیچ‌وخم اجرا باقی مانده است. شاید اگر تکلیف این قانون مشخص شود، لفظ «ازدواج آسان» معنی پیدا می‌کند.
تندگویان با اشاره به این قانون گفت: «مشکل اصلی این قانون قدیمی بودن آن است. در هیچ کجای این قانون، وظیفه‌ای برای معاونت جوانان در نظر گرفته نشده است.
با توجه به تغییر ساختار دولت این قانون نیز نیازمند بازنگری است.» معاون امور جوانان وزارت ورزش افزود که بسیاری از بندهای این قانون، کلی است و به طور دقیق سازمان‌های مسؤول اجرا کردن آن را مشخص نکرده است.
او ادامه داد:‌ «موضوع دیگر، تشکیل صندوقی است که باید در دولت ایجاد شود اما این مهم، به مرحله عمل نرسید. درخواست ما از مجلس بازنگری در این قانون و تشکیل صندوق تأمین منابع است.» اصلاح این قانون در کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و شورای اجتماعی کشور مطرح شده و نمایندگان نیز خواستار اصلاح آن هستند.
برنامه‌ریزی برای ازدواج
در تقویم عمومی کشور دوازدهم مردادماه، سالروز ازدواج حضرت فاطمه(س)‌ و حضرت علی(ع) است. به خاطر همین است که در روزهای آتی، هفته ازدواج، به عنوان نمادین، از دوازدهم مرداد تا هجدهم مرداد نامگذاری شده است. هفته‌ای که در آن معاونت وزارت ورزش و جوانان برنامه‌های به‌خصوصی دارد. اعظم‌کریمی، مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان درباره برنامه‌هایی که برای این هفته در نظر گرفته شده است، گفت: «استفاده از مراکز مشاوره رایگان، برگزاری کارگاه‌های پیش از ازدواج، راه‌اندازی اتوبوس‌های مشاوره در سطح شهرها، برگزاری مشاوره‌های رایگان در فرهنگسراها، ایستگاه‌های مترو و محله‌های شهر تهران از این برنامه‌ها هستند.»

لیلا شوقی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها