چند روز پیش روی شیشه مغازه‌ای که عرضه‌کننده لبنیات محلی بود، نوشته‌ای در مورد شیر و ماست گوسفند، بز و شتر نظرم را جلب کرد. نزدیک شدم و موشکافانه آن را خواندم. از محتوای متن چنین برداشت می‌شد که از دیدگاه طب سنتی ارزش تغذیه‌ای و خواص درمانی شیر شتر، گوسفند و بز از گاو بالاتر است. با توجه به این‌که برخی موارد آن با متون طب سنتی همخوانی نداشت نظر دکتر محمد عسکر فراشاه، متخصص طب سنتی را جویا شدم.
کد خبر: ۱۲۱۴۳۴۱

از باورهای غلط طبی این است که شیر گوسفند یا شتر را بهتر از شیرگاو عنوان می‌کنند، در صورتی که از دیدگاه طب ایرانی بهترین و مناسب‌ترین شیر برای مصرف روزانه انسان شیر گاو است. در واقع شیرحیوانی همچون گاو که مدت زمان بارداری آن نزدیک به مدت زمان بارداری انسان باشد از نظر تغذیه‌ای مناسب‌تر است.
البته بهتر است شیر از گاو جوان، چاق و سالمی تهیه شده باشد که در مراتع چریده و طعم و بوی نامطبوع نداشته باشد. این شیر برای تغذیه اطفال مناسب است. در درجه بعد شیر بز و سپس شیر گوسفند مفید است. شیر گاو علاوه بر مزایای تغذیه‌ای در افراد گرم مزاج، اشتها‌آور و چاق‌کننده بوده و سبب لینت مزاج و رفع یبوست می‌شود.
ماست چطور؟
بهترین ماست از دیدگاه طب سنتی، تهیه شده از شیر تازه گاو است. طبیعت ماست سرد و تر است و هرچه ترش‌تر و رقیق‌تر باشد سردی و تری آن زیادتر می‌شود. مصلح ماست، نعناع، آویشن، سیر، زنیان، کاکوتی، سیاهدانه و پونه است و چون ماست دیرهضم است مصرف زیاد آن برای سرد مزاجان و افرادی که معده سرد دارند مناسب نیست.
ماست به سبب افزایش رطوبت بدن برای افراد لاغری که تمایل به افزایش وزن دارند در کنار دیگر توصیه‌های غذایی می‌تواند مناسب باشد، همچنین برای کاهش تشنگی و تقویت نیروی جنسی گرم مزاجان گزینه مناسبی است.
یکی از منابع غنی کلسیم‌دار، ماست چکیده است.
طبیعت ماست چکیده گرم و تر است و مصلح آن مغز گردو، آویشن و نعناع خشک است. افرادی که با مصرف ماست و شیر، درد مفصلی‌شان تشدید می‌شود، می‌توانند از ماست چکیده همراه مصلح استفاده کنند.

فاخره بهبهانی

سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها