عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

شفافیت معاملات عامل تأثیرگذار در مدیریت بازار مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

دولتی‌ها در مساله مسکن مانده‌اند

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دولتی‌ها در مساله مسکن مانده‌اند اظهار کرد: ازنظر من هیچ برنامه‌ مشخصی برای برون‌رفت از مشکلات حوزه مسکن ارائه نشده است و من چیزی درستی ندیده‌ام.
کد خبر: ۱۲۰۷۱۸۵
دولتی‌ها در مساله مسکن مانده‌اند

علیم یاراحمدی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص آشفتگی بازار مسکن با اشاره به اینکه موضوع بازار مسکن موضوع روز کمیسیون عمران مجلس است که به طور ویژه به آن پرداخته شده اظهار کرد: وزیر محترم راه و شهرسازی را در خصوص وضعیت مسکن خواستیم با معاونین مربوطه آمدند و توضیح دادند ولی همکاران ما از توضیحات و برنامه‌های که گفته شد قانع نشدند چون اعتقاد براین است، برنامه‌های ارائه شده به سرعت جواب نخواهد داد و این برنامه‌ها بازخورد یکسال به بالا دارد.

یاراحمدی با بیان اینکه برنامه‌های مانند تعاونی مسکن مهر و غیره در کنار تعدادی خانه‌های مسکونی برای جامعه هدف مدنظر دولت بود گفت: با این حال برداشت و احساس ما این بود که نیازمندان نسبت به مسکن در حال رشد خیلی سریع هستند.

وی ادامه داد: در شرایطی که تا قبل از این تعداد نیازمندان به مسکن ازنظر ما بالغ بر 3 میلیون نفر بود آقای وزیر در بحث ساخت مسکن برای جامعه هدف قول به بهره‌برداری رساندن 400 هزار واحد مسکن را دادند و در این شرایط عملا مشکل و دردی که جامعه هدف دارد را متاسفانه به این راحتی مداوا نمی‌کند.

عضو کمیسیون عمران تأکید کرد: این موضوع اعلام شده که اگر دوستان وزارت راه نتواند برنامه لازم را برای بخش مسکن ارائه دهند این مسئله به حضور خود آقای رئیس‌جمهور کشید خواهد شد، برای همین دوستان را موظف کردیم دنبال راهکارهای درستی در خصوصی تامین مسکن باشند.

وی با بیان اینکه شک نکنید دلال‌بازی یکی از مسائل تاثیرگذار در افزایش قیمت مسکن است اظهار کرد: دلال‌بازی از نظام‌مند نبودن فروش املاک در کشور شروع می‌شود، چون همان کسی که مشاور املاک فروشنده است مشاور املاک خریدار هم هست و این به معنای این است که خودش عرصه را آماده می‌کند که ارزان‌تر بخرد، گران‌تر بفروشد و برهمین اساس بیشتر به دنبال جیب و منافع خود است، در حالی که در دنیا یک محله یک قیمت کارشناسی شده دارد و دو طرف که از جانب خریدار و فروشند وکالت دارد با آن کسی که مسئولیت دارد می‌نشینند و به قیمت کارشناسی شده می‌رسند.

یاراحمدی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به فعالیت کارگروه مسکن در مجلس اظهار کرد: این کار گروه مصوبات و قوانین مجلس در حوزه مسکن را دنبال می‌کند، برای حوزه ساخت‌وساز و تسهیل فروش ساختمان‌ها توضیح می‌خواهیم و حتی به راهکارهای برای کسانی که در حین ساخت می‌خواهند بفروشند هم رسیده‌ایم ولی ما اول باید حرکت را در بحث ساخت و ساز مسکن به وجود بیاوریم که پشت سر خود بحث اشتغال را هم بدنبال دارد.

وی با تأکید بر اینکه ضعف‌ها در حوزه مسکن را در سیستم دولتی و بازار می‌دانیم اظهار کرد: ضعف در حاکمیت دولتی است که به خوبی هدف‌گذاری و مدیریت نمی‌شود و تصمیمات لحظه‌ای موجب التهاب بازار شده است.

عضو کمیسیون عمران در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه از دولت خواسته‌ایم راهکاری برای حل مشکلات مسکن بیاورد اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی هم می‌گوید این مساله یک پکیج است و من نقش کاملی در آن ندارم بلکه باید قیمت ارز و دیگر مسائل اقتصادی را هم در آن دید.

وی با تاکید براینکه استنباط می‌کنیم دولتی‌ها در مساله مسکن مانده‌اند اظهار کرد: طرف اصلی ما که باید مسائل بازار مسکن را از آنها بخواهیم وزارت راه و شهرسازی است ولی وقتی آنها را می‌آوریم شاخص‌های دیگری را هم مطرح می‌کنند و می‌گویند اثرات آنها را شما نمی‌بینید؛ می‌گویند در بازار مسکن ما فقط 30 درصد دخیل هستیم و 70 درصد موضوعات متعلق به مجموعه‌های دیگر مانند بازار ارز است که به ما ربطی ندارد در کنار آن مسائلی مانند تجهیزات ساختمانی ارز، قیمت کارگر و دیگر اجزای تشکیل دهند قیمت ساختمان مانند آهن و سیمان هم افزایش پیدا کرده است.

یاراحمدی با تأکید بر اینکه ازنظر من هیچ برنامه‌ مشخصی برای برون‌رفت از مشکلات حوزه مسکن ارائه نشده است و من چیزی درستی ندیده‌ام اظهار کرد: در ابتدا باید توسط دولت برنامه‌ای ارائه شود تا ما نسبت به آن نظارت کنیم یا بگویند ما اینجا گره‌داریم، مجلس ریل‌گذاری را انجام دهد، ما گفته‌ایم آمادگی داریم هر مشکلی که باشد را حل کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها