۲۹فروردین، روز ارتش جمهوری اسلامی فرصت مناسبی است برای یادکرد چند شهید شاخص

تا پای جان برای ایران

امروز بیست و نهم فروردین‌ماه مصادف است با روز ارتش. برای توضیح اهمیت این روز باید ابتدا به این اشاره شود که پیوستن ارتش به نیروهای انقلابی باعث تسریع وقوع انقلاب در بهمن‌ماه سال 1357 شد.
کد خبر: ۱۲۰۱۰۰۵
روز ارتش جمهوری اسلامی ؛ نماد وفاداری و استقامت

به گزارش جام جم آنلاین ،‌ در ادامه نام‌گذاری روزها در نظام جمهوری اسلامی ایران، رهبر فقید ایران بیست و نهم فروردین‌ماه را روز ارتش نام‌گذاری کرد.

پس از خروج شاه از ایران ، ارتش به‌سرعت به انقلاب پیوست تا روند به وقوع پیوستن این انقلاب تسریع شود.

در بحبوبه انقلاب آنچه در رابطه با ارتش واضح به نظر می‌رسید این بود که تعداد قابل‌توجهی از سربازان ارتش با تظاهرکنندگان مقابله نکنند. تعداد زیادی از ارتشی‌ها نیز به انقلابیون پیوستند. زمانی که اقداماتی برای انحلال این شاکله انقلابی آغاز شد؛ بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت روز 29 فروردین را روز ارتش جمهوری اسلامی نام‌گذاری کرد.

نام‌گذاری این روز دلایل مختلفی دارد، مهم‌ترین دلیل این است که این نام‌گذاری به‌منظور تشویق جهت حفظ انسجام ارتش و از بین بردن فشارهای روانی انجام بوده است.

پس از ورود امام خمینی (ره) به ایران ابتدا نیروی هوایی ارتش بیعت خود را اعلام کرد و پس‌ازاین بیعت ارتش یگان خود را به‌منظور سرنگونی نیروهای حکومت وقت به ترکمن‌صحرا اعزام کرد تا با توده‌ای که در تلاش برای خودمختاری در این منطقه بودند، مبارزه کند.

در ادامه از سوی مخالفان انقلاب بحث ماهیت امپریالیستی ارتش مطرح شد تا آن را به سمت انحلال سوق بدهند. این جنگ روانی سبب نخستین استعفای رئیس ستاد مشترک ارتش در اول فروردین 1358 شد.

در ادامه با ترور شهید قرنی جنگ روانی به اوج رسید و ارتش دارای مشکلاتی شد.

در این شرایط فرماندهان وقت ارتش جمهوری اسلامی ایران از بنیان‌گذار جمهوری اسلامی خواستند ایشان فرماندهی خود بر کل نیروهای مسلح را مجدداً اعلام نمایند تا با استفاده از این حکم حکومتی قوام و انضباط بر ارتش برگردد. امام خمینی (ره) هم با صدور پیامی تاریخی در تاریخ 29 فروردین سال 58 خطاب به ملت ، سنگ بنای روز ارتش را گذاشتند و از فرماندهان ارتشی خواستند در این روز در شهرستان‌های بزرگ با سازوبرگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری درراه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام کنند.

با این اتفاق ارتش پرتوان‌تر شد و به فعالیت خود ادامه داد. درواقع نام‌گذاری روز 29 فروردین به نام روز ارتش پاسخی به وفاداران بود و پاسخی برای کسانی که جنگ روانی را علیه این ارتش به راه انداختند.

رویکرد اتکا به خود در راستای تقویت یک سازمان نظامی مؤثر، تا امروز ادامه دارد و در این مسیر تحریم‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، تجاری و نظامی غرب علیه جمهوری اسلامی عزم فرماندهان ارتش را برای ارتقا توانمندی از طریق سرمایه‌های داخلی بیشتر کرد.

***

برخی از دستاوردهای ارتش در این 40 سال قابل‌توجه است. هرساله تعدادی از دستاوردهای ارتش به معرض نمایش گذاشته می‌شود ، این دستاوردها در سال‌های گذشته طیف وسیعی داشته است. از آزمایشگر اژدهای سبک زیرسطحی گرفته تا اتوپایلت دیجیتال، سوخت بومی موتور احتراقی اژدرها و البته قایق بدون سرنشین و بزرگ‌ترین ناو آموزشی غرب آسیا. پوشش‌های نانویی، آزمایشگر موشک رعد، خودروی مکران و شبیه‌ساز از دیگر دستاورهای مهم و قابل‌توجه ارتش در سال‌های اخیر است. نیروی هوایی، نیروی زمینی ، نیروی دریایی و پدافند هوایی نیز هرکدام دستاوردهای خود رادارند.

بر اساس آخرین آمار، ارتش جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال 96 بیش از 420 هزار عضو دارد و شعار آن «ایمان، انضباط و آموزش» است. ارتش درواقع پیکره اصلی نیروهای مسلح ایران و وظیفه اصلی آن «پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی کشور» است. ارتش ایران، به همراه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، نیروهای مسلح ایران را تشکیل می‌دهند. ارتش ایران خود شامل چهار نیروی زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی است.

اما استراتژی نظامی ارتش چیست؟ این استراتژی در موارد ذیل خلاصه می‌شود: اسلامی بودن، ولایی بودن، مردمی بودن، خودکفایی، انضباط، سادگی، اقتدار و دفاعی بودن.

رؤسای ستاد مشترک و فرماندهان کل ارتش ایران نیز به شرح زیر است:

سرلشکر محمدولی قرنی (۱۳۵۸–۱۳۵۷)

سرلشکر ناصر فربد (۱۳۵۸)

سرلشکر محمدحسین شاکر (۱۳۵۸)

سرلشکر محمدهادی شادمهر (۱۳۵۹–۱۳۵۸)

سرتیپ ولی‌الله فلاحی (۱۳۶۰–۱۳۵۹)

سرلشکر قاسمعلی ظهیرنژاد (۱۳۶۳–۱۳۶۰)

سرتیپ دوم اسماعیل سهرابی (۱۳۶۷–۱۳۶۳)

سرلشکر علی شهبازی (۱۳۷۹–۱۳۶۷)

سرلشکر محمد سلیمی (۱۳۸۴–۱۳۷۹)

سرلشکر سید عطاءالله صالحی (۱۳۹۶–۱۳۸۴)

سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی (تاکنون–۱۳۹۶)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها