در حالی روزهای پایانی امسال را پشت‌سر می‌گذاریم که باز هم فیلم‌های کمدی صدرنشین جدول فروش سینمای ایران بودند. این اتفاق البته فی‌نفسه بد نیست و گرم شدن بازار فیلم‌های کمیک برای گیشه سینمای ایران امری لازم و اجتناب‌ناپذیر است، اما آنچه در سال‌های اخیر به‌وفور دیده می‌شود تولید و اکران فیلم‌های کمدی نازل است که با هدف صرفا تجاری ساخته می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۹۸۱۱۱

ذکر این نکته ضروری است که در سینمای ایران گاهی فیلم‌های کمدی‌ای ساخته شده که می‌توان نام فاخر را به آنها داد. فیلم‌هایی مانند اجاره‌نشین‌ها، تحفه‌ها، نان و عشق و موتور 1000 و... که هم مخاطب را می‌خنداندند و هم استانداردهای لازم را داشتند.
در آن زمان استقبال از فیلم‌های کمدی به حدی رسید که حتی برخی کارگردانان صاحب‌نام سینما را هم به سمت خود کشاند. حتی در این میان بعضی‌های دیگر هم که اصلا قواعد ساخت فیلم کمدی را بلد نبودند، وارد این گود شدند و با ساخت فیلم‌های سطحی به نام کمدی گرچه به نام خوبی نرسیدند، اما توانستند نان زیادی در سبد خود بگذارند.
از ابتدای امسال تاکنون فیلم‌های کمدی مثل هزارپا، مصادره، تگزاس، لونه‌زنبور، قانون مورفی و لس‌آنجلس -تهران روی پرده رفتند که البته همگی از یک سطح کیفی برخوردار نبودند، اما توانستند فروش خوبی در گیشه داشته باشند.
طبق گزارشی که ایسنا منتشر کرده، سینمای ایران در فصل بهار با فروشی بالغ بر بیش از ۸۱ میلیارد تومان، تابستان ۶۱ میلیارد تومان، پاییز ۵۳ میلیارد تومان و زمستان با ۳۶ میلیارد تومان، امسال را پشت سر گذاشت. در گیشه بهاری امسال با نمایش ۲۱ فیلم سینمایی، شاهد اتفاقاتی چون کاهش مهلت هفته‌های اکران یک فیلم از هفت هفته به شش هفته، افزودن یک فیلم به جدول اکران‌های نوروزی و افزایش سرگروه‌های سینمایی، افزایش بهای بلیت سینماهای سراسر کشور به‌خصوص پردیس‌های سینمایی و سینماهای ممتاز از شرایط جدیدی بودند که اجرای آنها از بهار امسال آغاز شده است.
اکران تابستانه سینمای امسال با جام جهانی فوتبال آغاز و پایانش با ماه محرم مصادف شد.
تنوع ژانری نسبتا مناسبی را در این فصل شاهد بودیم، اما شهریورماه با کاهش محسوس فروش مواجه شد. با وجود این همچنان از نظر فروش، فیلم‌های کمدی با فاصله زیادی از دیگر ژانرها در صدر جدول قرار گرفتند؛ البته در کنار آنها، فیلم‌های کودک و نوجوان، اجتماعی و دفاع مقدسی هم با استقبال خوبی مواجه شدند.
در فصل پاییز بیشترین تعداد فیلم در این سال روی پرده رفت، به این معنا که از ابتدای مهرماه تا پایان آذر، ۲۵ فیلم سینمایی روی پرده رفتند.
همین اتفاق باعث شد برخی از فعالان سینما از این اتفاق با عنوان فیلم‌سوزی یاد کنند و معتقد باشند با نمایش این تعداد فیلم در یک بازه زمانی کوتاه، بسیاری از فیلم‌ها دیده نمی‌شود.
در این فصل که شاهد بازگشایی مدارس هستیم تنها سه فیلم سینمایی برای گروه سنی کودکان و نوجوانان به نمایش درآمد که در این میان دو انیمیشن و یک فیلم سینمایی موزیکال وجود دارد. گیشه زمستان سینما با نمایش ۱۶ اثر، به لحاظ فروش هم سرد بود.
در این فصل شاهد بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور یعنی جشنواره فیلم فجر بودیم که تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر فروش گذاشت. به هر حال آنچه از شواهد پیداست امسال نسبت به سال گذشته شاهد افزایش فروش بودیم که این امر قطعا برای فعالان این حوزه رضایت‌بخش است.

سختگیری روی فیلم های اجتماعی کمتر شود
حبیب اسماعیلی، تهـــــــیه‌کننـــــــــده و پخش‌کننده باسابقه سینمای ایران درباره شرایط گیشه ۹۷ و ارزیابی از آن در گفت‌وگو با جام‌جم بیان کرد: طبق آمار و ارقام منتشرشده به لحاظ درآمد گیشه سینمای ایران نسبت به سال قبل پیشرفت کرده که البته به افزایش قیمت بلیت‌ها و افزایش پردیس‌ها در سطح شهرها برمی‌گردد و به نظرم در این زمینه ما باید تعداد مخاطبان را در نظر داشته باشیم. اگر تعداد مخاطبان سینما افزایش یابد ما می‌توانیم به آینده سینما امیدوار باشیم. او ادامه داد: در حال حاضر به دلیل حساسیتی که در ممیزی و فیلمنامه روی فیلم‌های اجتماعی وجود دارد، خروجی اکثر فیلم‌های خارجی و آنچه مردم روی پرده سینما می‌بینند بسیار خنثی است و به همین دلیل فیلم‌های کمدی از استقبال بیشتری برخوردارند. امیدوارم سختگیری روی فیلم‌های اجتماعی کمتر شود.
در شرایطی که تمام مردم معضلات اجتماعی را نقد می‌کنند فیلمساز هم باید اجازه نقد اجتماعی را در اثرش داشته باشد. کما این‌که در سال‌های گذشته فیلم‌هایی مثل روسری آبی، همسر، جدایی نادر از سیمین، آژانس شیشه‌ای و... فیلم‌های اجتماعی‌ای بودند که به دلیل صراحت بیان و ساختار درست توانستند نظر مردم را به خود جلب کنند و در صدر گیشه فروش قرار بگیرند.
به هر حال هر چه بود سال ۹۷ رو به پایان است و این روزها فیلم‌های غلامرضا تختی، متری شیش و نیم، چهار انگشت، ژن خوک، رحمان 1400، زندانی‌ها و پیشونی سفید 3 به عنوان فیلم‌های نوروزی روی پرده قرار دارند. امیدواریم این فیلم‌ها شروع پررونقی باشند برای تمام سینمای سال 98.

ساناز قنبری
سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها