روحانی در سومین روز سفر خود به عراق با حضور در نجف با آیت‌ا... سیستانی دیدار کرد

تاکید آیت‌ا... سیستانی بر روابط ایران و عراق

سومین و آخرین روز سفر رئیس‌جمهور به عراق به حضور در نجف اشرف و دیدار و گفت‌وگو با مراجع تقلید اختصاص داشت که مهم‌ترین برنامه سیاسی این روز دیدار و گفت‌وگوی حسن روحانی با آیت‌ا... علی سیستانی، مرجع بزرگ شیعیان بود. روحانی که دو روز اول سفرش را در بغداد و با گفت‌وگو با مقامات و گروه‌های مختلف عراقی گذرانده بود، صبح دیروز وارد نجف‌اشرف شد و پس از تشرف به بارگاه امیرالمومنین علی (ع) به دیدار مراجع رفت.
کد خبر: ۱۱۹۷۵۹۶

وی در اولین دیدار خود همراه وزیر خارجه و رئیس‌دفتر خود به دیدار آیت‌ا... سیستانی رفت.
پایگاه اینترنتی دفتر آیت‌ا... سیستانی بخش‌هایی از صحبت‌های این مرجع بزرگ شیعه در دیدار رئیس جمهور کشورمان را منتشر کرد. به گزارش ایسنا، سایت رسمی آیت‌ا... سیستانی در این باره آورده است: قبل از ظهر دیروز آیت‌ا... سیستانی با دکتر روحانی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه وی دیدار کرد و رئیس جمهور ایران بخشی از نتایج مذاکراتش با مقامات عراقی و توافقاتی که در زمینه گسترش روابط دوستانه و حسن همجواری بین دو کشور محقق شد را به اطلاع وی رساند.
آیت‌ا... سیستانی تاکید کرد از هر گامی برای گسترش و تقویت روابط عراق با همسایگانش بر اساس منافع دو کشور و احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر استقبال می‌کند.
آیت‌ا... سیستانی در این دیدار همچنین به جنگ سرنوشت‌سازی که ملت عراق برای شکست داعش وارد آن شده‌اند اشاره کرد و از جانفشانی‌های بزرگی که عراقی‌ها در راه پیروزی بر این گروه تروریستی و بیرون راندنش از کل منطقه داشتند و از نقش دوستان عراق در تحقق این امر قدردانی کرد.
آیت‌ا... سیستانی همچنین مبارزه با فساد و بهبود خدمات عمومی و انحصار سلاح در دست حکومت و سازمان‌های امنیتی را چالش امروز عراق خواند و ابراز امیدواری کرد دولت عراق در این زمینه‌ها موفق باشد.
وی همچنین بر ضرورت در پیش گرفتن سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی براساس توازن و اعتدال و دور نگه‌داشتن ملت‌های منطقه از خسارت و دردهای بیشتر تاکید کرد.
بازدید روحانی از بیت قدیمی امام (ره) در نجف‌اشرف
رئیس‌جمهور دیروز در نجف‌اشرف از بیت قدیمی بنیانگذار جمهوری اسلامی در این شهر مقدس دیدن کرد.
به گزارش ایرنا، روحانی و هیات همراه در بازدید از بیت قدیمی امام راحل در نجف‌اشرف همچنین با علی‌اکبر محتشمی‌پور، نماینده دفتر نشر آثار امام خمینی (ره) در این شهر و همچنین سید علی خمینی، نوه امام خمینی(ره) دیدار و گفت‌وگو کرد.
روحانی و هیات همراه او همچنین از بخش‌های مختلف بیت امام راحل و همچنین کتابخانه و حوزه علمیه امام خمینی در جوار بیت بازدید کردند.
روحانی دیروز با آیت‌ا... محمداسحاق الفیاض و آیت‌ا... محمدسعید حکیم از مراجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد.
روحانی همچنین با حضور در بیت آیت‌ا... بشیر نجفی از مراجع نجف اشرف با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.

هیچ رابطه‌ای جای روابط ایران و عراق را نمی‌گیرد

مجتبی امانی / کارشناس مسائل منطقه
روابط ایران و عراق بعد از جنگ تحمیلی که می‌توانست باعث ده‌ها سال دشمنی بین دو کشور شود به علت وجود پیوندهای عمیق میان دو ملت به سرعت ترمیم شد و تلاش برخی کشورها در ایجاد کینه و دشمنی بین دو کشور ناکام ماند و به اهدافش نرسید. باوجود این‌گونه تلاش‌ها ارتباط دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، جهانگردی، فرهنگی، اجتماعی و... به بالاترین سطوح خود رسیده است. نکته دیگر این که قطعا رابطه با هیچ کشوری در غرب و شرق جای روابط استراتژیک بین ایران و همسایگان به‌ویژه عراق را نمی‌گیرد و مسؤولان باید همواره به عنوان یک موضوع مستقل، روابط دو کشور را پایه‌ریزی و آن را آنچنان استحکام بخشند که هیچ تهدیدی نتواند موجب تضعیف آن شود.
روابط خوب دو کشور ایران و عراق علی‌رغم جنگی که چند سال قبل بین دو کشور در جریان بود، در حالی است که برخی کشورهای اروپایی با وجود گذشت چند دهه از جنگ جهانی اول و دوم هنوز نتوانسته‌اند پیامدهای روانی جنگ اول و دوم را بهبود بخشند و هنوز کینه‌هایی بین ملت‌های اروپایی از آن جنگ‌ها به جا مانده است.
دشمنان تلاش داشتند چنین سناریویی را برای ایران و عراق نیز طراحی کنند و به همین دلیل همواره در صحنه‌های تبلیغی تلاش می‌کنند این روابط را تحت‌تاثیر قرار دهند، اما ارتباط ایران و عراق همواره در سطوح مردمی بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌شد از عواقب و تاثیرات جنگ دور شده است، بنابراین آنچه باید همواره مدنظر باشد این است که مسؤولان بدانند روابط با عراق جایگزینی ندارد و در همین ارتباط روابط ما با کشورهای دیگر موجب بی‌نیازی ایران و عراق از ارتباط خوب با یکدیگر نیست. بنابراین روابط ایران و دیگر کشورها به هر سطح بالایی هم که برسد نمی‌تواند جایگزین روابط ایران و عراق شود.
این‌که جناح‌هایی در داخل عراق یا حتی ایران بخواهند روابط دو کشور را در چارچوب‌های دیگر و از منظر تاکتیک برای بهبود یا حتی برهم زدن روابط دو کشور با کشورهای ثالث قرار دهند راه خطایی است و باید این روابط را همواره به عنوان ارتباط ابدی و استراتژیک بین خودمان بدانیم و آن را در ابعاد مختلف تقویت کنیم. بنابراین رابطه ایران و کشورهای همسایه از جمله عراق یک رابطه راهبردی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است نه یک تاکتیک برای پیشبرد رابطه با غرب.

ماجرای یک کلیپ جنجالی
بعد از مدت‌ها بالاخره انتظارها به‌سر آمد و سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به عراق انجام شد. برابر با آنچه کارشناسان و صاحب‌نظران سیاسی گفته‌اند سفر اخیر از اهمیت فراوان سیاسی و اقتصادی برخوردار است و اگر کار بر روال عادی بچرخد شاهد توافقات راهبردی، استراتژیک و مهمی میان دو کشور خواهیم بود. تا اینجای ماجرا همه چیز خوب و بر وفق مراد است. اما در حین سفر رئیس جمهور اسلامی ایران، کاربران فضای مجازی با کلیپی جنجالی مواجه شدند که از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر شد و حاوی پیام‌های عجیبی بود. در این کلیپ به سه پیام زیر اشاره شده است:
نخستین پیام به رهبران عراق است که نشان خواهد داد روحانی از قدرت قابل توجهی برخوردار است و لازم نیست با سایر نهادها یا چهره‌های نظامی درباره مصالحه گفت‌وگو کنند.
پیام دوم به سران ایران است و نشان می‌دهد روحانی از سوی یکی از بلندپایه‌ترین و پرنفوذترین مراجع عراق مورد استقبال قرار گرفته است.
پیام سوم هم به دولت ترامپ و متحدان عرب آن خواهد بود مبنی بر این‌که عراق درهای خود را به روی سایر کشورها از جمله ایران با هدف تامین منافع متقابل و مشترک باز می‌گذارد و اجازه نمی‌دهد خاک عراق مورد استفاده از سوی دولت ثالثی برای اقدام علیه ایران قرار گیرد.
صرف‌نظر از پیام آخر،‌ پیام‌های اول و دوم که با ادبیاتی شگفت‌آور نگاشته شده بود تعجب مخاطبان را برانگیخت و حتی برخی با گوشه و کنایه متذکر شدند این کلیپ کوتاه را رسانه‌های بیگانه، العربیه، ‌صدای لندن و آمریکا یا شبکه‌های معاند تهیه نکرده‌اند بلکه از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر شده است. این کلیپ حدود یک ساعت در خروجی پایگاه مورد نظر قرار داشت و بعد حذف شد و در پی آن، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت (پاد) بابت انتشار آن عذرخواهی و عنوان کرد: عصر سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۹۷ به علت سهل‌انگاری و اشتباه سهوی همکاران، ویدئو‌کلیپی در کانال پاد منتشر شد که حاوی ترجمه بخش‌هایی از یک تحلیل نادرست بود. تحریریه پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ضمن پوزش از کلیه مخاطبان، دقایقی بعد از انتشار، کلیپ مذکور را از خروجی‌های خود حذف کرد.
باید امیدوار بود ماجرا تا همین جا باقی بماند و صرفا به انتشار یک کلیپ اشتباهی ختم شود ولی آنچه باعث نگرانی است طراحی فضای تبلیغاتی از سوی برخی در داخل و خارج است با القای این موضوع که میان سیاستگذاران امنیتی و نظامی با کارگزاران سیاسی و سیاست خارجی در نحوه مدیریت مسائل منطقه‌ای و راهبری اهداف استراتژیکی ایران در منطقه اختلاف نظر جدی وجود دارد و انتشار عمدی یا سهوی کلیپ‌هایی از این دست به نوعی مروج چنین افکاری است. واقعیت آن است در چنین شرایطی نبود نظارت بر انتشار محتوا از سوی برخی مراکز حساس زمینه را برای برخی گمانه‌زنی‌های غیرواقعی به‌ویژه دادن خوراک به سودجویان رسانه‌ای در آن سوی مرزها فراهم خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها