یک کارشناس منابع طبیعی گفت: کاشت نهال حرکت بسیار خوبی است اما در این رابطه اشتباهاتی وجود دارد که باعث می‎شود هیچ نتیجه‎ای حاصل نشود.
کد خبر: ۱۱۹۴۸۵۵
کارشناس منابع طبیعی: کاشت نهال نباید به‌صورت نمادین باشد

به گزارش جام جم آنلاین،‌ مهرای اسدی اشتهاردی کارشناس منابع طبیعی در آستانه روز درختکاری به جام جم آنلاین گفت: قطع بی‎رویه درخت یک بحران جهانی است، بحران از این لحاظ که درخت در اکوسیستم نقش حیاتی برای اکثریت قریب به‌اتفاق جانداران ایفا می‎کند و بدون آن حیات بشر به مخاطره می‎افتد.

او افزود: به دلیل اهمیت بسیار مهم و حیاتی درخت در اکوسیستم در سراسر جهان درخت‎کاری یک حرکت حیاتی و آینده‎ساز است که پشت آن برنامه‏ریزی، تبلیغات گسترده و سرمایه‎گذاری کلانی وجود دارد.

اسدی عنوان کرد: این یعنی اینکه درختکاری یک حرکت نمادین، شعاری و احساساتی نیست، درخت می‎کارند تا آینده طبیعت را بسازند. درخت می‏کارند تا بخشی از بحران نابودی درخت در جهان را جبران کنند.

این کارشناس منابع طبیعی یادآور شد: اما وضعیت درخت‎کاری در ایران جالب نیست و پشتوانه علمی ندارد. درخت‎کاری این نیست که ما صرفاً یک نهال بکاریم. این کار باید با برنامه باشد نه اینکه به‌صورت نمادین انجام شود.

او تأکید کرد: اکوسیستم در موقعیت‎های جغرافیایی تفاوت دارد ، این تفاوت باعث می‎شود هرجایی نتوان نهال کاشت. نوع نهال و گونه درخت اهمیت زیادی دارد، اهمیت از این لحاظ که باید به این موضوع توجه داشت کجا باید کاشته شود تا اقلیم و شرایط خاکی آنجا مناسب نهال باشد.

اسدی گفت: آنچه در درخت‌کاری در ایران کمتر موردتوجه قرار می‎گیرد همین مسئله کاشت نهال است. اکثر افراد به این موضوع توجه نمی‎کنند که آیا خاکی که در آن نهال می‎کارند مناسب هست و آیا مکان مناسبی برای این کار در نظر گرفته‌شده است؟

کارشناس منابع طبیعی اذعان داشت: هیچ‌کدام از این موارد مدنظر قرار نمی‎گیرد و شرایط مناسبی برای اکثر نهال‎های کاشته شده مناسب نیست. از سویی بسیاری از نهال‎ها فقط به‌عنوان یک اقدام نمادین به مرحله کاشت می‎رسند.

او ادامه داد: برای درخت‌کاری باید نگاهی علمی داشت و از متخصصان امر مشورت گرفت. نباید در هر شرایطی اقدام به کاشت نهال کرد. از این تعداد زیاد نهال‎هایی که کاشته می‎شوند چقدرشان رشد می‎کنند تبدیل به درخت می‎شوند؟ درواقع از این تعداد فقط معدود رشد و نمو دارد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: کاشت نهال و درخت در ایران اکنون به‌صورت یک شعار است. ما شعار را باید به عمل تبدیل کنیم. باید برای آن پشتوانه قدرتمند علمی به وجود بیاوریم و سعی کنیم هزینه‎های بیشتری را به آن اختصاص بدهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها