هشدار رهبر کره شمالی به آمریکا در آغاز سال نو میلادی؛

سال تحویل با پیام تهدید

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بامداد دیروز طی سخنانی به مناسبت آغاز سال نوی میلادی به آمریکا هشدار داد در صورتی که تحریم‌های آمریکا باقی بماند، ممکن است پیونگ یانگ رفتار خود را تغییر دهد. دو هفته پیش نیز کره شمالی با صدور بیانیه شدید‌اللحنی تهدید کرده بود اگر آمریکا تحریم‌های علیه این کشور را لغو نکند روند خلع سلاح در شبه جزیره کره را برای همیشه متوقف خواهد کرد.
کد خبر: ۱۱۸۲۵۴۹

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، کیم جونگ اون طی سخنانی که از شبکه تلویزیونی کره شمالی پخش شد، گفت: اگر آمریکا به وعده‌های خود که در برابر همه جهان داد، پایبند نباشد، تنها یک راه پیش روی ما باقی می‌ماند و آن هم در پیش گرفتن راه جدیدی برای حمایت از حاکمیت و مصالح خود است. وی در ادامه گفت: من هر زمانی در آینده آماده دیدار مجدد با رئیس‌جمهور آمریکا هستم و همه تلاش خود را برای تحقق نتیجه‌ای که جامعه جهانی از آن استقبال کند به کار خواهم گرفت. رهبر کره شمالی همچنین درخصوص تمرین‌های نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی گفت که این تمرین‌ها تنش‌آفرین است.
سران کشورهای آمریکا و کره شمالی اردیبهشت سال جاری، برای کاهش تنش‌ها میان این دو کشور توافق کردند و آمریکا، مهلتی هفت ماهه برای خلع سلاح هسته‌ای پیونگ یانگ در نظر گرفت که کره شمالی آن را نپذیرفت. کره شمالی سال 2017، ششمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد و از آن زمان تاکنون چندین بار اقدام به آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیما کرده است.

تحریم‌های سخت
مقامات کره شمالی می‌گویند از زمان دیدار تاریخی رهبران کره شمالی و آمریکا در تابستان گذشته در سنگاپور، مقام‌های واشنگتن به بهانه‌های مختلف تحریم‌های جدیدی را علیه پیونگ یانگ اعمال کرده‌اند‌. به گفته آنها طی شش ماه اخیر دست‌کم هشت بار به دلایل مختلف ازجمله پولشویی، حملات سایبری و حمل و نقل غیر‌قانونی یا نقض حقوق بشر تحریم‌های جدیدی علیه کره شمالی وضع شده است. سال پیش دونالد ترامپ درجریان یک کنفرانس خبری با مالکوم ترنبول، نخست وزیر استرالیا گفته بود: امروز قوی‌ترین تحریم‌ها را که تاکنون علیه هیچ کشوری اعمال نکرده‌ایم علیه کره شمالی اعمال کردیم. به گفته مقامات آمریکایی در آن زمان واشنگتن گفته بود این تحریم‌ها شامل 56 کشتی، کارخانه کشتی‌سازی و دیگر کمپانی‌هایی بوده است که به گفته مقامات آمریکایی، کره شمالی از آنها برای دور زدن تحریم‌های پیشین استفاده کرده بود.
با وجود اعمال تحریم‌های بیشتر بر کره شمالی، تمرینات نظامی و آزمایش‌های هسته‌ای این کشور در مقایسه با قبل تغییری نکرد تا این‌که تابستان گذشته ناگهان رهبران آمریکا و کره شمالی تصمیم به ملاقات رو در رو با یکدیگر گرفتند. دونالد ترامپ با ابراز خوشبینی شدید نسبت به این ملاقات اعلام کرد، برنامه هسته‌ای کره شمالی دیگر پایان یافته و این کشور هیچ تهدیدی برای جهان نخواهد بود‌. وی حتی در برخی اظهارات خود گفت، من ابتدا نگران دیدار با کیم جونگ اون بودم، اما بعد عاشق او شدم‌. به این ترتیب یک دوره خوشبینی و امیدواری در روابط بین واشنگتن و پیونگ یانگ شروع شد، اما این خوشبینی و امیدواری به دلیل اصرار واشنگتن بر ادامه تحریم‌ها دیری نپایید.

مانع همکاری دو همسایه
کره شمالی نه‌تنها آمریکا را به اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه علیه کشورش متهم می‌کند، بلکه معتقد است واشنگتن بزرگ‌ترین مانع در راه ایجاد روابط حسنه با همسایه جنوبی‌اش تلقی می‌شود‌. رسانه‌های کره شمالی می‌گویند: متاسفانه آمریکا آشکارا اعلام می‌کند از صلح در شبه جزیره کره حمایت می‌کند، اما در عمل از کره جنوبی می‌خواهد طرح‌های زیربنایی را با کره شمالی اجرا نکند و تحریم‌ها را ادامه دهد. مقام‌های کره جنوبی می‌گویند قصد دارند همکاری‌های اقتصادی و تجاری با کره شمالی داشته باشند و طرح‌های مشترک مرزی اجرا کنند، اما واشنگتن اصرار می‌ورزد چنین اقداماتی می‌تواند تحریم‌های بین‌المللی علیه پیونگ یانگ را تضعیف کند.
کره شمالی طی یک‌سال گذشته با حضور در المپیک زمستانی کره جنوبی و برگزاری دیدارهای رهبر این کشور با روسای‌جمهوری کره جنوبی، آمریکا و چین تلاش کرد تنش‌های میان این کشور با همسایگان و به‌ویژه آمریکا را کاهش دهد. چند روز پیش نیز در خبرها آمده بود کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی قرار است در سال جدید میلادی به کره جنوبی سفر و با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کند. به گزارش دویچه وله، رهبر کره شمالی در نامه‌اش ابراز تاسف کرده که نتوانسته در سال میلادی (۲۰۱۸) به کره جنوبی سفر کند. او اما همزمان بر عزم قوی خود برای سفر در سال آینده تاکید کرده است. کیم جونگ اون همچنین در این نامه نوشته است تصمیم دارد در سال ۲۰۱۹ چندین بار با مون جه- این، رئیس‌جمهور کره جنوبی دیدار و گفت‌وگو کند.
رئیس‌جمهور کره جنوبی در سپتامبر ۲۰۱۸ به پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی رفت و در نشست سران چند کشور شرکت کرد. آن زمان نیز اعلام شد کیم جونگ اون در نزدیک‌ترین زمان ممکن به کره جنوبی سفر خواهد کرد. در سال ۲۰۱۸ رهبران دو کشور کره شمالی و جنوبی سه‌بار با یکدیگر ملاقات کردند و به گفت‌وگو در باره موضوع‌های مختلف پرداختند.
این دیدارها به طور محسوسی به عادی‌تر شدن روابط دو کشور انجامید. اما به نظر می‌رسد کارشکنی‌های آمریکا همچنان عامل مهمی در جهت تخریب روابط دو همسایه عمل می‌کند.

بازگشت به نقطه صفر

کارشناسان می‌گویند اگر روند خلع سلاح در شبه‌جزیره کره موفقیت آمیز نباشد دوباره تنش‌ها به همان جای نخست خود در دوسال گذشته باز خواهد گشت‌. کره شمالی یکی از قدرت‌های نظامی صاحب سبک جهان است که تلاش می‌کند قدرت دفاعی خود را از راه‌های مختلف تقویت کند. این کشور تاکنون ده‌ها موشک بالستیک ساخته و آزمایش کرده و به دنبال تولید بمب اتم به تعداد زیاد است. در زمینه تعداد تانک، ارتش کره شمالی با 5025 دستگاه در رتبه چهارم جهان قرار دارد و این موضوع نشان‌دهنده قدرت تجهیزاتی بالای یگان‌های زرهی کره شمالی است. در‌خصوص سامانه‌های راکت‌انداز چندگانه، کره شمالی با 2400 فروند در رتبه دوم جهان و آمریکا با 1331 فروند در رتبه ششم جهان قرار دارد. در زمینه تعداد جنگنده‌ها، آمریکا با 2296 فروند در رتبه نخست جهان و کره شمالی با 458 فروند در رتبه پنجم جهان قرار دارد. با توجه به این زرادخانه بزرگ تسلیحاتی ناظران می‌گویند کره شمالی به هیچ عنوان حریف آسانی برای آمریکا و همپیمانانش نخواهد بود و بازگشت به نقطه صفر در روابط بین واشنگتن و پیونگ یانگ یک بار دیگر شرق آسیا را دچار تنش و خطر جنگ خواهد کرد.در این میان آمریکا را باید عامل اصلی شکست همه تلاش‌ها در جهت تنش‌زداییدر این شبه جزیره به حساب آورد.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها