در فصل جدید برنامه «کام شیرین» چه می‌گذرد

ناگفته‌های خانوادگی با «کام شیرین»

فصل دیگری از برنامه «کام شیرین» در گروه خانواده و فرهنگ سیما با محوریت طرح موضوعات خانوادگی با شیوه‌ای جدید و مخاطب‌پسند روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود. این برنامه با تمرکز بر مسائل ظریف و به ظاهر ساده، اما مهم و پیچیده میان اعضای خانواده و بستگان در پی ارائه راهکارهای عملی و کاربردی برای همه کسانی است که این مسائل مبتلابه آنهاست. پشت سر گذاشتن سه فصل از این دست برنامه‌سازی و اقبال عمومی به آن نشان داده فرآیند تولید و انتخاب موضوعات، انتخاب کارشناسان و نحوه نزدیک شدن به مسائل و کنشگران آنها درست اتفاق افتاده است. این برنامه به تهیه‌کنندگی مرتضی یعقوبی، یکشنبه تا سه‌شنبه هر هفته ساعت ۱۴ و 5 دقیقه و تکرار آن ساعت ۲۳ و 30 دقیقه پخش می‌شود. به گوشه‌ای از مشخصات این برنامه اشاره می‌کنیم:
کد خبر: ۱۱۸۱۷۱۹

یک اتفاق فرخنده
در اولین نگاه، آنچه بیشتر از دیگر عوامل در برنامه کام‌شیرین خودنمایی می‌کند و به چشم بیننده همیشگی برنامه‌های خانوادگی رسانه ملی متفاوت و البته جذاب به نظر می‌رسد، حضور جمعی از اقشار مختلف جامعه در نقش مشارکت‌کنندگان در موضوع برنامه است. اتفاق فرخنده‌ای که تا پیش از این نمونه آن را در تلویزیون سراغ نداشتیم.
البته شرکت حضار در برنامه‌های سیما رایج بوده و هست اما این که بسته به موضوع برنامه به تجربیات شخصی و گاهی خصوصی‌شان با میل و رغبت اشاره داشته باشند، بی‌سابقه است. این ساختار جدید اجرا از این منظر که بیشترین حد از همگرایی و همذات‌پنداری میان مخاطب و سوژه‌های برنامه ایجاد می‌کند، بسیار اهمیت دارد.
وقتی گروهی از مردم از جنس خود تماشاگرانِ در منزل در قاب تلویزیون خیلی صریح و بدون خودسانسوری به طرح مسائل و مشکلات فردی و خانوادگی خود می‌پردازند و در لحظه پاسخ و راه‌حل‌های درست و کارشناسانه را دریافت می‌کنند، از یک طرف گفت‌وگو میان اعضای خانواده باب می‌شود، از طرف دیگر تلاش برای شناخت نقاط ضعف در میان آحاد جامعه بیشتر می‌شود و ترس از بیان و یافتن راه‎حل مساله با دیگران به خصوص با کارشناسان فن از بین می‌رود.

چالش محرمانه‌های خانوادگی
فصل تمایز کام شیرین با برنامه‌های مشابه در طرح ناگفته‌های خانوادگی و اجتماعی است. آن حرف و حدیث‌ها و رفتارهای پنهان و گاهی آشکار که تنها در جمع‎ها و ارتباطات تنگاتنگ خانوادگی و کاری پیش می‌آید و کمتر محلی برای بروز و ظهور پیدا می‌کنند، اینجا به چالش کشیده می‌شود.
پسرم یواشکی با یکی دو نفر از دوستانش قلیان می‌کشد و نمی‎دانم با او چه برخوردی کنم، دخترم سر فرزندآوری با دامادم اختلاف نظر دارد، باید درباره عادات و رفتارهای نابه‌جای همسرم مدام به او تذکر بدهم، بدون‌ آن که به نتیجه برسم و... حرف‎های خودمانی از این جنس محور بحث و تبادل نظر کارشناسان و مهمانان کام شیرین است.
این برنامه بینندگان را با معضلات و مشکلات ریز و درشتی که هر روز با آنها دست به گریبان هستند و حتی به آنها عادت کرده‌اند و از پس حل آنها برنمی‌آیند، روبه‌رو می‌کند تا بالاخره با واقعیت‌ها و راهکارها به طور درست و اصولی مواجه شوند.

بریم سر اصل مطلب
کارشناسان برنامه هم از منظری نو با مهمانان و تماشاچیان پای تلویزیون از دغدغه‌های روزمره آنها سخن می‌گویند. بی پرده‌پوشی و محافظه‌کاری از حضار در صحنه سوالات متناسب با موضوع هر قسمت را می‌پرسند و بسته به پاسخ‌های دریافتی، راهکارهای عملی ارائه می‌دهند.
کارشناسان غالباً با تخصص روان‌شناسی و جامعه‌شناسی تسلط کافی به ماجراهای روز جامعه و خانواده‌ دارند و به خوبی از پسِ طرح مسائل چالش‌برانگیز برمی‌آیند. چون فی نفسه نزدیک شدن به موضوعات فرهنگی و اجتماعی دافعه برانگیز است؛ آن هم بیان و موشکافی چنین عناوینی در عرصه رسانه ملی و در منظر دید میلیون‌ها ببینده در سراسر کشور.
متخصصانی که اغلب آنها را در برنامه‌های از این دست دیده‌ایم و بیننده سابقه ذهنی خوبی از تجربیات مفید و کاربردی‌شان دارد و توانسته‌اند رضایت مخاطبان را در چند فصل عمر خود به دست آورند.
حضور ثریا بناکار، به عنوان مجری و اداره‌کننده بخش‌های مختلف کارشناسی برنامه هم جز در مواردی معدود که تکمیل‌کننده بحث‌ها و جمع‌بندی‌های متخصصان است، عملا ضرورت خاصی ندارد.

دیدن خود در آینه دیگران
دیگر برگ برنده برنامه کام شیرین که در برنامه‌هایی با موضوع خانه و خانواده کم سابقه است، اجرای نمایش‌های کوتاه برای نشان دادن عملی افکار و رفتارهای نادرست مخاطب به خودش است. در واقع افراد خود را در آینه دیگران می‌بینند و به صورت عملی و با ادبیات خودشان به کم و کاستی سبک زندگی خود پی می‌برند، بی‌آن‌که به فرد یا گروه خاصی بربخورد.

سارا صالحی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها