حاصل اصطکاک وزیر ورزش با فدارسیون فوتبال چه بود؟

تیغِ تیزِ تعلیق، ره‌آورد نامه‌های بی‌پاسخ

وقتی مهدی تاج متوجه شد مشمول قانون منع اشتغال بازنشستگان می‌شود دست‌به‌کار شد و با جمع‌آوری مدارک مربوط به ایثارگری و جانبازی، مقدمات ابقای خود را در سمت ریاست فدراسیون فوتبال مهیا کرد. در زمان اوج تلاش‌های تاج برای ابقا در این سمت و متوسل شدن او به قانون اشتغال جانبازان ، یکی از روزنامه‌نگاران گفت که اگر لازم باشد آقایان وسط زمستان درخت می‌شوند و میوه هم می‌دهند تا مشمول منع اشتغال بازنشستگان نشوند!
کد خبر: ۱۱۷۹۱۷۷
تیغِ تیزِ تعلیق، ره‌آورد نامه‌های بی‌پاسخ

به گزارش جام جم آنلاین ، هرچقدر فشار بر روی بازنشستگانی که هنوز پشت میز مدیریت بودند، بیشتر شد تلاش‌ها برای فرار از این قانون افزایش یافت. بحث بازنشستگی و قانون منع اشتغال بازنشستگان یکی از پر بحث‌ترین و جنجالی‌ترین بحث‌هایی بود که در میان حواشی و فشار اقتصادی کشور مدام مطرح می‌شد.

در رابطه با حوزه گسترده ورزش نیز می‌توان به مثال‌های متعددی اشاره کرد. می‌توان از روسایی نام برد که مشمول قانون منع اشتغال بازنشستگان شدند.

مدیرانی که در این حیطه مشمول بازنشستگی بودند و باید پست خود را ترک می‌کردند واکنش‌های متعددی از خود نشان دادند. اما عمده این واکنش‌ها را می‌توان در دودسته مشخص کرد. دسته اول کسانی بودند که بدون مقاومت پست خود را ترک کردند و رفتند. اما دسته دوم از تمامی بندها و تبصره‌ها استفاده کردند تا به حضور خود در رأس امور ادامه بدهند.

افرادی هم مثل احمد ضیایی رئیس فدراسیون والیبال بودند که تا آخرین لحظه برای ابقا در سمت خود باقی ماندند اما وقتی متوجه جرائم سنگین افراد بازنشسته شد، کنار رفت.

در حوزه ورزش، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران مهم‌ترین فردی است که در برابر قانون منع اشتغال بازنشستگان مقاومت نشان داد و سعی کرد با استفاده از مباحثی همچون ثبت ایثارگری و جانبازی خود مهلت و فرصت بیشتری برای ریاست بر فدراسیون فوتبال پیدا کند. مهدی تاج مدارک ۵۲ درصد جانبازی خود را به مسئولان مربوطه ارائه داده تا به‌این‌ترتیب مشکلی در خصوص ادامه فعالیت در فدراسیون فوتبال نداشته باشد.

اما به نظر می‌رسد باید در انتظار روزهای جنجالی باشیم، جنجالی که قرار است از سوی تاج و وزیر ورزش رقم بخورد.

تاج با ثبت 52 درصد جانبازی‌اش بر طبق ماده 60 قانون ایثارگری ماندنی شدن خود را در فدراسیون فوتبال قطعی کرد اما شرایط از هفته‌های گذشته به‌گونه‌ای رقم خورد که همه‌چیز با شک و شبهه روبرو شد و اکنون مشخص نیست که با ادامه این رویه تاج در این فدراسیون می‌ماند یا خیر. ماجرا از کجا آغاز شد؟

نامه‌های بی‌پاسخ

مهلت حضور بازنشستگان روز پانزدهم آذرماه به پایان رسید. بازنشستگانی که با پایان این مهلت همچنان در سمت‌های خود حضورداشته باشند مشمول جرائم سنگین و حتی زندان خواهند شد. مهدی تاج نیز از پانزدهم آذرماه از حضور در محل کار خود در فدراسیون فوتبال خودداری کرد اما او که مشمول قانون جانبازان بود و حضورش در فدراسیون منع قانونی نداشت پس چرا چنین اتفاقی افتاد؟ پاسخ به این سؤال را باید در تقابل فدراسیون فوتبال با وزارت ورزش جستجو کرد و البته واکنش‌هایی که وزیر ورزش یعنی مسعود سلطانی فر در تقابل با مهدی تاج از خود نشان داد.

محمدرضا ساکت(پست خود را ترک کرد)، محمود اسلامیان، علی کفاشیان، حیدربهاروند، عبدالکاظم طالقانی و فریدون اصفهانیان دیگر نفراتی هستند که همانند تاج مشمول قانون بازنشستگی محسوب می‌شوند. تکلیف این افراد کاملاً نامشخص است. فدراسیون فوتبال با ارسال نامه‌هایی به وزیر ورزش و جوانان خواستار ادامه فعالیت هیئت رئیسه و در انتظار اعلام نظر سلطانی‌فر در این رابطه بود. مشکل وقتی پیش آمد که وزیر ورزش و جوانان سکوت کرد و در برابر نامه‌های فدراسیون هیچ پاسخی نداد. این سکوت ابهامات فراوانی را به وجود آورده است و مهم‌ترین نتیجه‌ای که از این سکوت می‌توان استنباط کرد این است که شخص وزیر ورزش با حضور بازنشسته‌ها در فدراسیون فوتبال کاملاً مخالفت دارد چون احساس می‌کند اگر بخواهد برای ابقای آنها شخصاً پیش‌قدم شود برای خود مشکلاتی حقوقی به وجود می‌آورد.

نکته بسیار مهم این است که مسعود سلطانی فر در هفته‌های اخیر در رابطه با شرایط استقلال و پرسپولیس بارها صحبت کرده اما اشاره‌ای به فدراسیون فوتبال که نهاد مهم‌ترین محسوب می‌شود ، نداشته است. درواقع بی‌تفاوتی وزارت ورزش باعث شده تا مهدی تاج تصمیم بگیرد در اعتراض به این بی‌تفاوتی در محل کار خودش حضور نداشته باشد.

خطر تعلیق، نزدیک‌تر از همیشه

خطر تعلیق فوتبال ایران را تهدید می‌کند. این خطر برای فوتبال ایران کاملاً آشناست، چیزی که درگذشته بارها آن را احساس کرده بود. اکنون در شرایطی این خطر دوباره حس می‌شود که تیم ملی فوتبال ایران، جام ملت‎های آسیا را در پیش روی خود می‎بیند و به هیچ‌چیز جز آرامش و ثبات نیاز ندارد اما فدراسیونی که اکنون در امواج توفان بی‌تفاوتی و نوسان قرار دارد چگونه می‌تواند این آرامش و ثبات را به تیم ملی فوتبال ایران تزریق کند؟ اصلاً چطور می‌توان انتظار داشت تیم ملی کشوری که فدراسیون فوتبالش با خطر تعلیق مواجه است بتواند در جام ملت‌های آسیا موفق باشد و یک موفقیت جدید را تضمین کند؟ تهدید فیفا روزهای بدی را برای فوتبال ایران به وجود آورده و جنجال‌های بزرگی درراه است.

اما چرا وزیر ورزش در برابر نامه‌های فدراسیون فوتبال سکوت کرده است؟ در سطور پیشین اشاره کوچکی به چرایی این مسئله داشتیم. مسعود سلطانی‌فر نمی‌خواهد با این مسئله حقوقی، درگیری جدی پیدا کند. قطعاً او این استنباط را دارد که حفظ اعضای بازنشسته هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال ارزش درگیری با مقام‌های بالا را ندارد.

اما بخش دیگر ماجرا این است که مهدی تاج در محل کار خود حضور نیافته است و این مسئله باعث شده تا تیغ تیز تهدید فیفا مبنی بر تعلیق فوتبال ایران آن‌هم در آستانه جام ملت‌ها به‌شدت جو را متشنج کند.

فیفا به‌دقت این شرایط را زیر نظر دارد و ادامه روند کنونی می‌تواند به اتفاقات ناگواری ختم شود. در این شرایط چه راهکارهایی را می‌توان در دستور کار قرارداد که فوتبال ایران به تعلیق دچار نشود؟

لزوم ورود مجلس به کارزار وزارت و فدراسیون

ناصر فریادشیران کارشناس فوتبال در این رابطه به جام جم آنلاین گفت: هر کشوری قانونی دارد و «قانون بد» هم بالاخره قانون است و باید اجرا شود. قانون منع اشتغال بازنشستگان هم طرحی است که مصوب شده و همه باید از آن پیروی کنند و استثنایی وجود ندارد.

وی افزود: در شرایطی که فوتبال ایران در آستانه جام‌ ملت‌های آسیا با خطر تعلیق روبرو است می‌توان راهکارهای متعددی را ارائه داد. در این شرایط حساس افرادی که مشمول قانون بازنشستگی می‌شوند، می‌توانند به‌عنوان مشاور حضورداشته باشند تا تخلفی صورت نگرفته باشد.

این کارشناس فوتبال خاطرنشان کرد: به نظر من مجلس باید هر چه سریع‌تر در این شرایط حساس ورود کند و با تصمیماتی به‌موقع باعث شود تا خطرات متعدد از فوتبال ایران دور شود. در شرایط فعلی هیچ‌چیز مهم‌تر از موفقیت تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا نیست.

مقاومت‌های خانمان‌برانداز

تاج به محل کار خود نمی‌رود و قطعاً هم می‌داند که این تصمیم او خطر تعلیق را بیشتر می‌کند. سلطانی‌فر هم می‌داند بی‌تفاوتی او چنین رفتار مخاطره‌آمیزی را از سوی تاج رقم‌زده اما بازهم پاسخی نمی‌دهد.

تاج در برابر قانون بازنشستگی مقاومت کرد و با ثبت 52 درصد جانبازی حضور خود در سمت ریاست فدراسیون را به شکل قانونی درآورد. او هنوز هم مقاومت می‌کند اما این بار می‌داند مقاومت او قرار است چه عواقبی برای فوتبال ایران به دنبال داشته باشد؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها