عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین؛

دستگاه‌های نظارتی نباید از بازار غافل باشند/ نظارت دقیق تنها راهکار کنترل بازار است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش قیمت لبنیات در کشور گفت: دستگاه‌های نظارتی و ستاد تنظیم بازار مکلف هستند هرچه سریع‌تر افزایش بی‌رویه قیمت لبنیات در کشور را بررسی و موارد تخلف را اعلام نماید.
کد خبر: ۱۱۷۷۲۸۱
دستگاه‌های نظارتی نباید از بازار غافل باشند/ نظارت دقیق تنها راهکار کنترل بازار است

سید علاءالدین خادم، نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با جام جم آنلاین با تأکید بر اینکه لبنیات یکی از ارکان‌های مهم سبد غذایی جامعه بشمار می‌رود افزود: فرآورده‌های لبنی در سلامت جامعه تأثیر بسزایی دارد و مصرف روزانه آن برای هر فرد ضروری است در غیر این صورت وقتی کلسیم بدن افراد تأمین نشود شاهد بیماری‌های ناشی ازاین‌دست خواهیم بود.

وی در ادامه گفت: افزایش قیمت لبنیات در حالی اتفاق افتاده که کشور متأثر از افزایش دیگر اقلام ضروری است و مصرف‌کنندگان باید مابه التفاوت قیمت‌ها را پرداخت نمایند ،بحث دیگر این است که تولیدکنندگان نیز به دلیل گران شدن نهاده‌های دامی و افزایش قیمت شیر خام که پایه اساسی لبنیات است ناچار به افزایش قیمت شدند که همین افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی را منجر شده است .

عضو کمیسیون کشاورزی بابیان اینکه برخی از افزایش قیمت‌ها تا حدی قابل‌قبول است اما بخش دیگری قابل‌پذیرش نیست افزود: بدون نگاه به هزینه‌های تولید کارخانه‌هایی که در فرآیند تولید نقش دارند، برخی از آنان یک‌طرفه و حتی بدون نظارت ستاد تنظیم بازار و یا نظر مجلس و دولت اقدام به بالا بردن قیمت‌ها کردند که این امر سبب شده با توجه به شرایط فعلی اقتصادی ، طبقات محروم از مصرف حداقلی لبنیات محروم شوند که این امر را کمیسیون کشاورزی به دولت تذکر داده است.

نماینده سپیدان گفت: دربسیاری از کشورها حتی اگر قیمت پایه لبنیات بالا باشد، دولت برای آن یارانه قائل می‌شود تا مصرف لبنیات در جامعه کاهش پیدا نکند، لذا هم‌اکنون دولت و ستاد تنظیم بازار مکلف هستند به‌عنوان متولیان حمایت از مصرف‌کنندگان پاسخگو باشند و اگر کارخانه‌ها و شرکت‌های لبنیاتی بدون لحاظ کردن امکانات موجود و بدون در نظر گرفتن قراردادها و مقررات، به‌صورت یک‌طرفه قیمت‌ها را بالابرده‌اند،قیمت‌ها را به نرخ مناسب بازگردانند.

عضو کمیسیون کشاورزی تأکید کرد: چنانچه قیمت ازنظر ستاد تنظیم بازار قابل‌قبول است، دولت باید در بحث خانواده‌های کم‌درآمد ورود کند و با ارائه بسته‌های حمایتی و یارانه برای محصولات لبنی ،از اقشار آسیب‌پذیر حمایت نماید تا در حوزه سلامت دچار مخاطره نشویم.

وی در پاسخ به اینکه چه زمانی دولت قرار است برای کنترل افزایش قیمت لبنیات تصمیم‌گیری کند و آیا در این فاصله مشکلات مردم چه سرنوشتی پیدا خواهد گفت: راه چاره این است که دستگاه‌های نظارتی و ستاد تنظیم بازار هر چه سریع‌تر به مسئله رسیدگی کنند و درجایی که قیمت‌ها بی‌رویه بالا رفته ورود پیدا کنند تا قیمت‌ها به نرخ منطقی بازگردد، راه دیگر این است که برای طبقات ضعیف یارانه قائل شویم که بتوانند از لبنیات بهره‌مند شوند و این تصمیم نباید زمان زیادی بگیرد چون با سلامتی مردم در ارتباط است.

عضو کمیسیون کشاورزی در خصوص صادرات مواد لبنی به‌واسطه افزایش قیمت ارز نیز یادآور شد: صادرات یک بهانه است اگر لبنیات رونق اقتصادی برای کشور می‌آورد برای شرکت‌های تولیدکننده هم سودآور است لذا این اقدامات نباید منجر به این شود که محصولات صادر شود اما در داخل کمبود داشته باشیم.

خادم گفت: وقتی افزایش قیمت محصولات برای صادرات سود دارد باید در داخل کشور قیمت لبنیات پایین نگه‌داشته شود تا مصرف داخلی پایین نیاید.

نماینده سپیدان افزود: ما چندین جلسه با مسئولین مختلف گذاشتیم و تذکراتی را به دولت دادیم حتی مکتوب مطالب را منعکس کردیم و ازآنجایی‌که وظیفه مجلس نظارت و پیگیری و وظیفه دولت پاسخگویی در مقابل مردم و نمایندگان است، کمیسیون کشاورزی بنا به دستور رئیس مجلس پیگیر نظارت اقدامات خودسرانه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها