قدیری ابیانه در واکنش به اظهار نظر ظریف به جام جم آنلاین مطرح کرد:

مبارزه با پولشویی یا افشای اسرار؟!

یک دیپلمات باسابقه کشور درباره اظهار نظر اخیر وزیر امور خارجه گفت: هرچند ما باید در درون کشور برای مبارزه با پول‌شوئی سیستمی ایجاد کنیم، اما ضرورتی ندارد اطلاعات کشور را در اختیار کسانی قرار دهیم که مسئول تحریم ایران هستند.
کد خبر: ۱۱۷۶۱۶۳
مبارزه با پولشویی یا افشای اسرار؟!

محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین با اشاره به اینکه پول‌شوئی در کشور موضوعی قابل‌انکار نیست خاطرنشان کرد: وجود هزاران حساب بانکی که صاحب آن مشخص نیست دلیلی بر راین مسئله است، اما نباید به‌گونه‌ای در این زمینه اظهارنظر کنیم که خوراک برای دشمنان ایجاد کرده باشیم.

قدیری ابیانه در ادامه با تأکید بر اینکه توزیع‌کنندگان مواد مخدر و قاچاقچیان ازجمله افرادی هستند که سعی می‌کنند با پول‌شوئی منابع مالی تأمین پول خود را پنهان کنند افزود: بااین‌حال وجود پول‌شوئی در کشور به این معنا نیست که ما برای مبارزه با آن باید عضو CFT، FATF یا امثال آن شویم.

وی ادامه داد: هرچند ما باید در درون کشور برای مبارزه با پول‌شوئی دستگاهی را ایجاد کنیم اما ضرورتی ندارد اطلاعات کشور را در اختیار کسانی قرار دهیم که مسئول تحریم ایران و بستن راه‌های دور زدن آن هستند و نوعی مردم ایران را با چالش روبرو کرده‌اند.

این دیپلمات باسابقه ضمن تأکید بر اینکه ضرورت ایجاد مکانیسم داخلی برای مبارزه با پول‌شوئی اظهار کرد: از طرف دیگر باید توجه داشت در کشورهای غربی مبدع FATF هم پول‌شوئی به شکل گسترده اتفاق می‌افتد که یک نمونه آن در موضوع «ایران‌کنترا» در زمان ریگان بود که آمریکایی‌ها سعی کرده بودند پولی را بدون اینکه ایران بداند بابت فروش سلاح‌ها به ضدانقلابیون نیکاراگوئه برسانند.

وی بابیان اینکه از سوی دیگر پرونده آقای ترامپ هم پر از فساد مالی است خاطرنشان کرد: بر راین اساس هرچند ما حتماً باید با پول‌شوئی و پول‌های کثیف مبارزه کنیم، اما به‌عنوان امری واجب، باید مکانیسم مبارزه را در درون کشور داشته باشیم و این مسئله به‌هیچ‌وجه دلیل نمی‌شود که ما عضو FATF یا CFT شویم.

قدیری ابیانه در ادامه این سؤالات را مطرح کرد که آیا غربی‌هایی که می‌گویند می‌خواهند با تروریست‌ها مبارزه کنند آنها را نمی‌شناسند؟ آیا نمی‌دانند منافقین تروریست‌ هستند؟ آیا نمی‌دانند الاحوازیه یا ریگی تروریست هستند؟

وی با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی زیادی در اروپا و آمریکا پایگاه دارند، فعالیت می‌کنند و تراکنش‌های مالی انجام می‌دهند تأکید کرد: همه این مسائل نشان می‌دهد آنها به‌هیچ‌وجه قصد مبارزه با فساد و تروریست‌ها را ندارند بلکه می‌خواهند نهضت‌های آزادی‌بخش مانند حزب‌الله لبنان، حماس و دیگر گروه‌هایی که از کشور و حقوق ملت خود دفاع می‌کنند را جزء تروریست‌ها اعلام کنند.

این دیپلمات باسابقه در ادامه در واکنش به اظهارات ظریف در خصوص موضوع پول‌شوئی در ایران تأکید کرد: من اگر جای وزیر امور خارجه بودم هرگز چنین موضوعی را حتی اگر وجود داشته باشد، رسانه‌ای نمی‌کردم ضمن اینکه وجود این مسئله به‌اندازه‌ای که بیان شد جای تأمل بسیار است.

وی با اشاره به اینکه باید منظور ظریف از بیان چنین اظهاراتی را از خود او بپرسید ادامه داد: اگر وزارت خارجه طرفدار تصویب FATF و CFT است ما باید با حسن ظن به این مسئله نگاه کنیم و بگوییم که آنها با قصد و نیت خیر خواستار عضویت ایران در این پیمان هستند. اما آنها همین تصور را راجع به برجام و قابل‌اعتماد بودن امضای آمریکایی‌ها داشتند و اگر این‌گونه نبود رئیس‌جمهور در روز اول اجرایی شدن برجام اعلام نمی‌کرد از امروز تمام تحریم‌ها بانکی نفتی و غیره لغو شده است.

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه غربی‌ها هیچ‌گاه خیر ما را نخواسته‌اند اظهار کرد: آنها همیشه مخالف منافع ما هم بوده‌اند و اگر قراردادی هم با ما بستند به خاطر منافع خودشان بوده است البته قاعدتاً ما باید در حوزه‌های وارد قرارداد و معامله با هر کشوری شویم که منافع ما هم در آن لحاظ شده باشد و اصولاً وقتی منافع دو طرف در یک امری لحاظ شده باشد توافقات صورت می‌گیرد مگر اینکه کشوری نفوذ داشته باشد و بتواند در کشور دیگر اثر بگذارد و مقامات آن کشور برخلاف منافع خود تصمیمی را اتخاذ کنند که ما این را در مقاطع مختلف در خیلی از کشورهای اشغال‌شده مشاهده کرده‌ایم.

وی در پایان بیان کرد: با توجه به همه این موضوعاتی که گفته شد من اگر جای آقای ظریف بودم مسئله پول‌شویی را در فرض صحت هم بیان نمی‌کردم چون غربی‌ها به دنبال سوءاستفاده خود هستند و حداقل تا الآن در رسانه‌هایشان این اظهارات ‌بهانه‌ای شده تا علیه کشور تبلیغ کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها