دادگاه بحرین برای شیخ علی سلمان حکم ابد صادر کرد

هدیه آل خلیفه به صهیونیست‌ها

رژیم حاکم بر بحرین به موازات گرم کردن ارتباط خود با صهیونیست‌ها، فشار بیشتری را بر معترضان و ناراضیان کشور وارد کرده و مجازات‌های سختی را برای آنها در نظر می‌گیرد. در همین رابطه روز گذشته دادگاه استیناف بحرین اعلام کرد حکم تبرئه شیخ علی‌سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق این کشور را به حبس ابد تبدیل کرده است. حکمی که با شگفتی و تعجب همگان ازجمله رسانه‌های خارجی مواجه شد.
کد خبر: ۱۱۷۴۷۹۴

به گزارش تسنیم، دادگاه استیناف رژیم بحرین حکم حبس ابد شیخ علی سلمان و دو نفر دیگر از رهبران معارضان رژیم بحرین به نامهای شیخ حسن سلطان و علیالاسود را به اتهام واهی جاسوسی برای قطر صادر کرد. این دادگاه حکم تبرئه شیخ سلمان و دو همراه وی از اتهامات وارده را لغو کرد. رژیم بحرین این سه رهبر معارض را در پی مشارکت در مذاکرات پایان بحران در اوایل 2011 در چارچوب ابتکار آمریکایی قطری برای راهحل سیاسی به جاسوسی برای دوحه متهم کرده بود. دادستانی کل بحرین در این پرونده مدعی شده بود، این سه نفر با هدف ادامه اعتراضها و آشوبهای مربوط به سال ۲۰۱۱ و ایجاد خرابکاری و اعمال خشونت با هدف کنترل بر اوضاع و اسقاط نظام با مقامات دولت قطر تماس برقرار کرده بودند.

به گزارش شیعه نیوز، جمعیت الوفاق بحرین در اعتراض به این حکم در صفحه توییتر خود نوشت: تیم وکلای مدافع گواهی میانجیگران و کارشناسان را ارائه دادند و در پی آن حکم تبرئه (شیخ علی سلمان) صادر شد، اما نظام اصرار دارد محاکمه را به مزایده سیاسی منتقل کند تا از مردم صبور بحرین که به جنبش مردمی مسالمتآمیز خود برای رسیدن به دموکراسی و آزادی ادامه میدهند، انتقام بگیرد.

شیخ علی سلمان در دسامبر ۲۰۱۴ بعد از چند سخنرانی صلح آمیز در مخالفت با سیاستهای آل خلیفه دستگیر و سپس به اتهام اهانت به وزارت کشور بحرین و تحریک مردم این کشور برای قانون شکنی و تغییر نظام حاکم به چهار سال زندان محکوم شد. در سال 1395 دادگاه استیناف بحرین به جای تخفیف این حکم آن را به 9 سال افزایش داد. حال دادگاه بحرین در یک تجدید نظر دیگر به جای تخفیف این حکم آن را به حبس ابد تبدیل کرده است. کارشناسان این نحوه قضاوت را انتقام گیری رژیم آل خلیفه از مخالفان خود بر آورد کرده و میگویند باید آن را هدیهای از سوی آل خلیفه به صهیونیستها تلقی کرد.

عادیسازی روابط با اسرائیل

با افشای سفر مخفیانه بنیامین نتانیاهو به عمان، معلوم شد برخی کشورهای عرب به صورتی افسارگسیخته و پنهان درحال عادی سازی روابط خود با صهیونیستها هستند. دولتهای عمان، امارات، بحرین و عربستان سعودی در راس این دولتها قرار داشته و به صورت آشکار و پنهان خود را به اسرائیلیها نزدیک میکنند. بعد از سفر نتانیاهو به عمان و سفر یک هیات ورزشی به قطر اعلام شد «جیسون گرینبلات» فرستاده به اصطلاح صلح آمریکا به خاورمیانه قصد دارد درهمین راستا به کشورهای امارات، بحرین و عمان سفر کرده و با آنها برای عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی گفتوگو کند. آنچنان که ناظران میگویند دولت دونالد ترامپ در راستای طرح تخیلی خود موسوم به «معامله قرن» تصمیم دارد روابط کشورهای عرب مورد حمایت خود را با اسرائیل عادی کرده و به این ترتیب به خیزش 70ساله مردم فلسطین علیه اشغالگران صهیونیست پایان دهد. در این میان برخی از کشورهای عرب نیز به ریاست عربستان سعودی در این راه پیشقدم شده و از طرح ترامپ استقبال کردهاند. این درحالی است که علاوه بر گروههای مقاومت فلسطینی و کشورهای حامی محور مقاومت حتی دولت خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس نیز با اجرای چنین طرحی مخالف بوده و آن را آب در هاون کوبیدن توصیف میکند.

روز گذشته جریان «وفای اسلامی» از مخالفان دولت بحرین با صدور اعلامیهای گفت: مردم بحرین مخالف هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و با هرگونه نفوذ و حضور اشغالگران در کشورشان مقابله خواهند کرد.

تشدید سرکوبها

رژیم حاکم بر بحرین از چند ماه پیش سرکوبها در این کشور را تشدید کرده و اقدام به بازداشت تعداد گستردهای از مخالفان میکند. روز شنبه پایگاه خبری مرآهالبحرین اعلام کرد نیروهای امنیتی دستکم چهار نفر از شهروندان از جمله عمار حمدان (از شهرک کرباباد) برادر دو شهید مصطفی و محمد حمدان را بازداشت کردند. آنها با یورش به دهها خانه در شهرک الدیه، کودکی به نام یوسف محمد علی و جوانانی به نامهای محمد وهابحبیب و احمد العاشوری را بازداشت کردند. نیروهای امنیتی بحرین تدابیر امنیتی را افزایش داده و تقریبا 20 نفر از شهروندان را نیز روز چهارشنبه هفته گذشته بازداشت کردند. این درحالی است که مخالفان بحرینی از بازداشت 40 شهروند در ماههای مرداد و شهریور خبر میدهند. این بازداشتها درحالی است که رژیم حاکم بر بحرین قصد دارد سوم آذرماه دراین کشور انتخابات پارلمانی برگزار کند. به نظر میرسد دادن احکام سنگین به مخالفان و دستگیریهای گسترده همه مقدماتی برای برگزاری همین انتخابات باشد، زیرا حمد بن عیسی آلخلیفه پادشاه بحرین که همین چند روز پیش به عربستان سعودی سفر کرده بود به این نتیجه رسیده که پیش از برگزاری انتخابات باید تکلیف خود را با مخالفان روشن کند، غافل از آنکه پیروی از سیاستهای عربستان ممکن است پادشاه بحرین را هم به همان سرنوشتی دچار کند که این روزها رژیم سعودی به دلیل قتل خاشقجی با آن روبهروست.

سلمان بحرینی کیست؟

شیخ علی سلمان عالم دینی و شیعه مذهب بحرینی است که در ۳۰اکتبر ۱۹۶۵ در بحرین متولد شد.

وی از مخالفان نظام کشور بحرین و رهبر جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین و از رهبران اپوزیسیون شیعه آن کشور است.

در ژانویه ۱۹۹۵ حاکم بحرین وی را به اجبار به دبی تبعید کرد تا یک پویش اجتماعی را که خواستار بازگشت به قانون اساسی و استقرار مجدد پارلمان پس از شورش دهه ۱۹۹۰ بود، کنترل
کند.

از آن پس وی برای ادامه فعالیتهای خود به لندن رفت و فعالیتهای خود را از آنجا دنبال کرد. سلمان سال ۲۰۰۱، در پی عفو عمومی پادشاه به بحرین بازگشت و در قالب جمعیت الوفاق فعالیت کرد.

این جمعیت بعدها موفق شد 19نماینده در پارلمان داشته باشد.

با شروع اعتراضات سراسری در سال 2011 در بحرین، شیخ علی سلمان نیز در کنار مردم قرار گرفت و خواستار اصلاحاتی اساسی در بحرین شد. او که مدتی در حوزه علمیه قم تحصیلکرده، همواره به یک چهره متواضع و معتدل شهرت دارد.

رحیم محمدی

بینالملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها