مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی:

حجم نقدینگی در کشور سه برابر شد

روحانی در جلسه علنی مجلس؛

رشد نقدینگی باید کنترل شود

رئیس جمهور گفت: ­رشد نقدینگی در سال‌های اخیر بر مبنای پایه پولی نبوده و ضریب فزاینده و تحرک بیش از حد بانک‌ها در تراکنش‌ها سبب افزایش نقدینگی در جامعه شده است.
کد خبر: ۱۱۷۳۰۰۳
رشد نقدینگی باید کنترل شود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه رأی اعتماد مجلس به 4 وزیر پیشنهادی افزود: در سال ها و دولت های قبل رشد نقدینگی به خاطر استقراض دولت از بانک مرکزی بود ولی امروز رشد نقدینگی در سایه برداشت بانک ها از بانک مرکزی است.

رئیس جمهور ادامه داد: دولت انضباط مالی خود را حفظ و حراست کرده اما بانک های ما ضمن اینکه امروز مشکل ما را حل می کنند گاهی مشکل آفرین نیز هستند و یکی از این مشکلات در حال حاضر رشد نقدینگی است.

روحانی گفت: باید روزانه حدود هزار میلیارد تومان به رشد نقدینگی ما اضافه شود و باید رشد نقدینگی را حل کنیم و در سایه اصلاح بانک ها این امر باید محقق شود.

رئیس جمهور افزود: بانک های ما باید اصلاح شوند و نباید به بنگاهداری بپردازند همچنین بانک های خصوصی باید تحت انضباط باشند و بانک های دولتی ما باید تحت انضباط بانک مرکزی فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه ما در چند هفته اخیر اختیارات بانک مرکزی را افزایش داده ایم گفت: در هفته های اخیر قدرت بانک مرکزی را بالا بردیم همچنین قدرت نظارت بانک مرکزی را بر موسسات مالی و بانک های دولتی و خصوصی افزایش دادیم و چند روز پیش ، این موضوع را به دستگاه های اقتصادی ابلاغ کردیم.
رئیس جمهور افزود: ما در جلسات سران سه قوه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی هم از تحریم و هم گاهی از قانون عبور می کنیم، اما نکته اینجاست که ما از قانون عبور نمی کنیم بلکه اگر مورد لازم باشد با زمانبندی موقت یکساله یا چند ماهه ممکن است اقداماتی انجام دهیم و قانون باید توسط مجلس اصلاح شود و ما قانون را اصلاح نمی کنیم و تغییر نمی دهیم.
آقای روحانی گفت: وزیر پیشنهادی اقتصاد ما دارای تجربه و تحصیلات اقتصادی است و باید بداند که بار بسیار سنگینی بر دوش اوست و با رأی اعتماد نمایندگان باید این بار را در شرایط حساس به دوش بکشد.
رئیس جمهور افزود: از نمایندگان پرسیدم روزانه چند ساعت کار می کنید؟ زیرا وزرا اگر روزی کمتر از 14 ساعت کار کنند نمی توانند بار سنگین را به مقصد ببرند و ما با هفت یا هشت ساعت کار نمی توانیم کار را پیش ببریم.
آقای روحانی گفت: من از شما نمایندگان خواهش می کنم چه موافق و چه مخالف انتظارات خود را از وزرا اعلام کنید زیرا در این شرایط ما باید با تمام توان و قدرت این مسیر را ادامه دهیم.
رئیس جمهور افزود: بازار سرمایه برای ما بسیار مهم است و موفقیت این بازار در ماههای اخیر یکی از افتخارات اقتصادی ما بود و در کنار تورمی که داشت از یک رقمی عبور می کرد و رشد اقتصادی که داشت به زمین می نشست این بازار سرمایه بود که به حرکت درآمد و تا حد زیادی شرایط را جبران کرد.
آقای روحانی ادامه داد: این بازار در اختیار وزارت اقتصاد است.
رئیس جمهور گفت: نگویید که چند شرکت اروپایی از کشور خارج شده اند یا چند شرکت خارجی از ایران رفته اند، سرمایه گذاری خارجی نیز در اختیار این وزارتخانه است و ما باید سرمایه های خارجی را از کشورهای دوست و همسایه جذب کنیم.

باید از کشورهای دوست و همسایه سرمایه جذب کنیم

رئیس جمهور گفت: باید از کشورهای دوست و همسایه سرمایه جذب کنیم، درست است که امروز امریکا به عنوان جفای بزرگ در برابر ملت ایران ایستاده و نشان داده است تنها با دولت و نظام ایران مخالف نیست بلکه با ایران و ملت ایران مخالف است؛ اگر غیر از این است چرا دارو و غذا را حتی تحریم کرده؟ امریکا بی تردید دشمن بزرگ ملت، دولت و نظام ایران است.

آقای روحانی افزود: ما همسایگان خوبی داریم، باید با آنها تعامل بهتری داشته باشیم، ما کشورهای دوست فراوانی مانند روسیه، چین، هند، اتحادیه اروپا، برخی کشورهای افریقایی و امریکای لاتین داریم که باید با آنها کار کنیم و سرمایه جذب کنیم.

وی اضافه کرد: این وظیفه وزارت اقتصاد است و آقای دژپسند مسئولیت وزارتخانه مهمی را به عهده می گیرد.

رئیس جمهور گفت: من به عنوان امین شما و امین مردم می گویم هر یک از وزرایی که معرفی کردم برای انتخاب آنها ده ها ساعت مطالعه و مشورت کرده ام.

آقای روحانی افزود: البته استخاره با ما در این هفته ها همراه نبود چون برخی ها را دعوت کردیم گفتند استخاره بد آمد، بعضی ها را نیز دعوت به کار کردیم برای کار کردن تمایل داشتند اما صدای آنها لرزان بود و با تردید صحبت می کردند و می گفتند امروز با این شرایط و با این مشکلات چطور می شود کار کرد.
رئیس جمهور گفت: دیدم این صدای لرزان نمی تواند در این شرایط بار را بر دوش بگیرد اما وزرایی که معرفی کردم هم از نظر تحصیلات و هم از نظر سابقه کاری و هم صحبت مفصل با آنها نشان می دهد اراده و تصمیم لازم را برای بر دوش گرفتن این بار سنگین اجرایی دارند باری که آنقدر سنگین است که اگر متکی به خدا و عشق اهل بیت و پیامبر نباشیم پشت را می شکند.

آقای روحانی افزود: امروز شما نمایندگان باید به ما کمک کنید وزیر زمانی مسئولیت را به عهده می گیرد که شما به او رأی اعتماد بدهید، پس این وزیر، وزیر من و شما و ملت ایران است همانطور که شما حق دارید از وزیر بپرسید و نقد و نظارت کنید، تشویق، کمک و تأیید، روحیه دادن در این شرایط وظیفه همه ما و شماست.

رئیس جمهور گفت: اشکال ندارد از وزیر سؤال کنید، او را نقد کنید و بر کار او نظارت کنید ولی به او کمک نیز بکنید.

آقای روحانی افزود: دوست دارم وقتی وزیری به کمیسیون مجلس دعوت می شود و باز می گردد با روحیه بانشاط برگردد، حتی وقتی وزیری برای سؤال یا حتی استیضاح به مجلس می آید، وقتی بر می گردد با روحیه برگردد.

رئیس جمهور گفت: شما نمایندگان ملتی هستید که در این ایام، این روزها سر از پا نمی شناسد و برای امام حسین چه ها می کند، پس باید دست به دست هم دهیم و به هم کمک کنیم.
آقای روحانی افزود: امروز دشمن اصلی ما جناح های سیاسی و احزاب نیستند، ما همه با هم برادریم و دشمن اصلی ما یعنی امریکا شمشیر را از غلاف بیرون آورده و ما باید بجنگیم و مبارزه کنیم و متحد باشیم.
رئیس جمهور گفت: امروز جناح راست، چپ و اصلاح طلب و اصولگرا، میانه رو و معتدل همه ملت ایرانیم.

اکنون موقع رقابت های لیگ نیست

رییس جمهور گفت: اکنون موقع رقابت های لیگ نیست بلکه ما امروز در تیم ملی در برابر دیگران به میدان رفته ایم.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه علنی مجلس افزود: تیم ملی مال همه ماست و اکنون دوران تیم ملی است ، البته دوران انتخابات دوران لیگ هاست و عیبی ندارد یک سال دیگر که به انتخابات رسیدیم می توانیم مقداری روبروی هم حرف بزنیم و نقد کنیم تا از انتخابات عبور کنیم.
وی گفت: ما که نمی توانیم بین الانتخابین همیشه بمانیم، انتخابات گذشته را همین طور نگهداریم ، درددل های خود را وسط نگه داریم و بعد نیز انتخابات بعدی ، پس کی فرصت کار پیش می آید؟ پس کی فرصت وحدت و اتحاد پیش می آید ؟ حتما در این شرایط باید با وحدت بیشتر کارمان را پیش ببریم.
رییس جمهور گفت: وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی امروز بار مسئولیت بسیار سنگینی بردوش دارد من به عنوان رییس جمهور در برابر مردم می گویم در زمینه مسکن دولت ما بدهکار مردم است و ما باید مسئله مسکن را جبران کنیم.

وی افزود: ما در راه ، راه آهن و بنادر ،حمل و نقل ، هواپیمایی و کشتیرانی نسبتا خوب کار کردیم و در زمینه مسکن باید جبران کنیم و باید همه توان خود را به کار گیریم.

رییس جمهور اضافه کرد : معتقدم در همین شرایط سخت یکی از جاهایی که ما باید نقدینگی را به آن سمت بچرخانیم مسکن است اگر ما زمین مجانی را در اختیار توسعه گر قرار دهیم و بانک های ما حمایت و کمک کنند و برای خانه اولی ها خانه ارزان به وجود بیاوریم به ملت مان کمک و اشتغال درست کرده ایم.

وی ادامه داد: چقدر شغل هست در کنار مسکن و راه و در زمینه صنعت مسکن این همه مشاغل هست اگر مسئله مسکن را راه بیندازیم اشتغال هم راه می افتد و رشد اقتصادی ما در بخش بزرگی به حرکت درمی آید.

رییس جمهور گفت: یکی از وظایف بزرگ ما امروز مسئله مسکن است البته من می دانم وزیر راه در زمینه ناوگان هوایی، دریایی و جاده ای مشکلاتی دارد که باید حل کند.

وی افزود: در شرایط تحریم ما در زمینه دریایی مشکلاتی داریم لذا بخشی از بار دریایی ما باید روی شانه ریل قرار گیرد. بنابراین کار بزرگ و سنگینی بر دوش این وزارتخانه است.

آقای روحانی گفت: فردی که برای این وزارتخانه انتخاب شده هم تحصیلات و تخصصش در این زمینه است و هم همواره هرجا بوده فعال بوده است و البته با ایشان رفاقت نزدیک نداشته ام، اما ایشان را زیاد می دیده ام به وزارت دفاع می رفتم ، زمان جنگ ، بعد از جنگ و ایشان یک عنصر بسیار فعال در بخش های مختلف بود و در این یک سالی که بار مسئولیت استانداری را بردوش گرفت ، جزو استاندارانی بود که پرتحرک و فعال بود.

وی افزود: انشاء الله با رای شما نمایندگان ما می توانیم در زمینه حمل و نقل و راه آهن و جاده که می دانم مشکلاتی وجود دارد و کامیون داران ما مشکلاتی دارند مشکلات آنها حل شود، قطعات، لاستیک شان ، بیمه و همه مسایلشان حل و فصل شود.

رییس جمهور گفت: ما باید بتوانیم در زمینه راه و راه آهن و کشتیرانی و بنادر فعال باشیم و می توانیم ایران را به کشورهای شمالی و جنوبی و غربی و شرقی متصل کنیم، به ویژه راه ترانزیت جنوب و شمال و راه ترانزیت جنوب و غرب که برای ما بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: این مسئولیت سنگین بر دوش آقای اسلامی خواهد بود و انشاء الله با کمک شما نمایندگان می توانیم در این مسیر تحرکات بهتری داشته باشیم.

آقای روحانی گفت: در زمینه صنعت ، معدن و تجارت که گاهی می گویند صمت و برخی ها از من می پرسند که این کجاست و کدام وزارت خانه است و مردم عادی گاهی می گویند صمت کجاست که البته به معنی سمت و سو نیست و به جای صمت ما همان صنعت را می گوییم.

وی افزود: این وزارتخانه مهم امروز بار بسیار سنگینی بردوش دارد به دلیل اینکه علاوه بر بخش صنعت و تولید در بخش نیازمندی های مردم و کالاهایی که باید در اختیار مردم قرار بگیرد و هماهنگی که باید این وزارتخانه با بانک مرکزی داشته باشد بسیار اهمیت دارد .

رییس جمهور گفت: شما می دانید که متاسفانه در ماه های گذشته عده ای از ارز یارانه ای سوء استفاده کردند ما ارز 4 هزارو 200 تومانی در اختیار عده ای گذاشتیم و همچنین ارز 7 هزار و 500 تومانی در اختیار عده ای دیگر گذاشتیم ، برخی از آنها سوء استفاده کردند ، ضمن اینکه اکثریت تجار و بازرگانان ما و صادرکنندگان و واردکنندگان ما، مغازه داران و بنگاه داران ما اکثرا افرادی دلسوز و سالم برای کشورند اما همه جا اقلیتی داریم که سوء استفاده می کنند.
وی افزود: این وزارتخانه بسیار مهم و کلیدی است و اینجا امضای طلایی هست که من چیزی به آقای رحمانی در جلسه خصوصی گفتم که اشکالی ندارد تکرار کنم ، گفتم برخی از سمت ها هرکه را که می گذاری ، حتی اگر ابوذر و سلمان هم بود یک سال بعد عوض کن.
رییس جمهور گفت: متاسفانه در جامعه ما آدم سالم را عده ای دیگر فاسد می کنند از بس دورش می چرخند ، با طواف معکوس و او در منجلابی فرو می رود. امروز باید حواسمان جمع باشد صنعت ما ، معدن ما، صادرات و واردات ما ، در بخش اعظمش و کنترل بازار و قیمت ها ، مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش این وزارتخانه است.

وزیر پیشنهادی صنعت از جنس مجلس است

رئیس جمهور گفت: آقای رحمانی ، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت از جنس پارلمان و مجلس است.
آقای روحانی در ادامه سخنانش در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی افزود: وی در دوره های متعدد در مجلس شورای اسلامی بوده و تلاش کرده است .
وی گفت: بنده با اینکه وقت نداشتم یک بار تذکرات و سوالاتی را که وی کرده بود، خواندم و همیشه منصفانه بوده و نقد وی نیز منصفانه بوده است .
آقای روحانی افزود: عده زیادی از نمایندگان مجلس آقای رحمانی را به خوبی می شناسند و بنده معتقدم که وی می تواند بار وزارت را بر دوش بگیرد زیرا فرد سالم، دلسوز و پرتلاشی است.
وی گفت: در مصوبات اخیر بار سنگینی بر دوش وزارت صنعت ،​ معدن و تجارت گذاشته ایم و انشاءالله با تلاش و کوشش آقای رحمانی می توانیم شرایط بهتری برای مردم فراهم کنیم .
آقای روحانی افزود: همه وزرای پیشنهادی امروز پشت این تریبون به مردم قول بدهند و بگویند چه کار خواهند کرد همچنین به مردم بگویند که ما در ماههای آینده چه گره هایی را باز خواهیم کرد.
وی گفت: شما نمایندگان نیز در نطق هایتان بگویید که این وزرا چه کار بکنند و چه مسئولیت سنگینی بر دوش دارند.­
آقای روحانی افزود: امروز ما و شما همه با هم این عزیزان را در معرض امتحان سنگین و بزرگ ملی و الهی قرار دادیم و انشاء الله آنها از این امتحان به خوبی بتوانند عبور کنند و نمره قابل قبولی در پیشگاه­ خداوند و ­ملت کسب کنند.
وی گفت: دو چیز بیشتر برای ما اصل نیست و آن رضای خداوند و رضای مردم است و همه چیز فرع اینهاست ،​ تمام احکام ،​وظایف و تلاش ها ذیل این دوتاست یا باید رضای خدا را فراهم کنیم که مهم تر است و بعد رضای مردم را که آن نیز امر خداوند است .

وزارت کار وظیفه سنگینی در حمایت از اشتغال و کارگران بر عهده دارد

رئیس جمهور گفت: در طول پنج سال گذشته آمار شاغلان کشور از 20 میلیون و 600 هزار نفر به 23 میلیون و 300 هزار نفر رسیده است و در پنج سال گذشته 275 هزار شغل ایجاد کرده ایم.
آقای روحانی افزود: نمی خواهم بگویم در اشتغال کاملاً موفق بوده ایم اما اینها آمار رسمی کشور است گرچه می دانیم خانواده هایی هستند که هنوز فرزند و جوان بیکار دارند و در انتظار تلاش و کوشش بیشتر ما هستند.
رئیس جمهور گفت: این وزارتخانه وظیفه سنگینی در حمایت از اشتغال و کارگران دارد و کاملاً باید حواسش به بهبود زندگی کارگران جمع باشد تا کارگران بتوانند زندگی خود را بهتر اداره کنند.
آقای روحانی افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخش حمایت از قشرهای ضعیت و نیازمند را نیز بر عهده دارد، از بهزیستی گرفته تا حمایت از مردمی که در تأمین مواد غذایی خود مشکل دارند.
رئیس جمهور همچنین از تأمین و توزیع سبد حمایتی در هفته آینده خبر داد و گفت: این وزارتخانه در روزهای آینده اولین اقدام را در زمینه کمک به قشرهای کم درآمد، برای تأمین سبد غذایی نیمی از جمعیت کشور انجام خواهد داد.
آقای روحانی افزود: در هفته آینده این وزارتخانه با همکاری سازمان برنامه و بودجه سهمیه سبد غذایی را اعلام و توزیع خواهد کرد.
رئیس جمهور گفت: ساماندهی تأمین اجتماعی و صندوق های مربوط به این بخش مسئولیت دیگر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
آقای روحانی تاکید کرد: صندوق ها در حال حاضر از شکل صندوق خارج شده اند و باید به وضعیت عادی بازگردند.
رئیس جمهور تصریح کرد: تلاش وزیر در این بخش باید مضاعف شود تا بتوانیم صندوق ها را احیا کنیم و مشکلات موجود در بخش تأمین اجتماعی رفع شود.
آقای روحانی آموزش مهارت را از دیگر وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و گفت: امروز خانه ای که می سازیم بعد از 15 سال کلنگی است، دری که می سازیم بعد از چند ماه سر و صدایش درمی آید ما در لوله کشی، سیم کشی و بیشتر کارهای مهارتی مشکل داریم، مسئول آموزش مهارت این وزارتخانه است البته آموزش عالی و آموزش و پرورش نیز نقش دارند اما آشنایی با مسائل فنی و حرفه ای از مسئولیت های اصلی این وزارتخانه است.
رئیس جمهور در ادامه از آقای ربیعی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آقای آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی که امروز در کابینه نیستند از خدمات آنها در طول پنج سال گذشته قدردانی کرد و افزود: از خدمات آقای کرباسیان در وزارت اقتصاد و عزیزانی که در این مدت بار مسئولیت سرپرستی را بر عهده داشتند آقایان بندپی و اکرمی که در وزارت اقتصاد بار مسئولیت را بر عهده گرفتند و کار بزرگی انجام دادند قدردانی می کنم.
آقای روحانی از نمایندگان درخواست کرد تا دولت را یاری و با رأی خود و تکمیل کابینه، چهار وزارتخانه را در ادای وظایف همراهی کنند.
رئیس جمهور تصریح کرد: ان شاءالله با یاری نمایندگان و تلاش وزرا در مقابل مردم خجالت زده نباشیم و بتوانیم کارها را انجام دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها