نزار القطری این روزها، نام آشنایی است برای کسانی که به پیشواز اربعین می‌روند. مداحی پرشور و حرارتش با نام «یوم الزیاره» نقل محافل عزاداری شده و موسیقی مطلوب بسیاری برای شنیدن در خودروهایشان.
کد خبر: ۱۱۷۰۸۱۲

القطری سالهاست مداحی میکند و آثارش به زبان عربی بارها در جهان اسلام شنیده شده است. اما حالا بیشتر از همیشه در ایران شنیده میشود بخصوص مداحیهایش برای امام سوم شیعیان، امام حسین (ع).

اگر القطری به عنوان یک مداح متولد قطر بیشتر از همیشه مورد توجه ایرانیان قرار گرفته و تازهترین اثرش به نام یومالزیاره به دل ایرانیها نشسته به این دلیل است که به سه زبان عربی، فارسی و آذری اجرا شده و القطری بخوبی از پس خواندن به هر سه زبان برآمده است.

این مداح اهل بیت، گرچه در قطر به دنیا آمده اما پدر و مادرش اهل استان فارس هستند و لابد به همین دلیل است که مداحیاش به زبان فارسی هم دلنشین است، اما او به زبانهای دیگری هم تسلط دارد؛ از جمله آذری، انگلیسی و اردو. همین تسلط است که از القطری مداح متفاوتی ساخته و طرفداران بسیاری در گوشه و کنار ایران پهناور برایش دست و پا کرده است.

از دلایل دیگر محبوبیت تازهترین مداحی القطری این است که در قالب نماآهنگ نیز ارائه شده است؛ نمایش تصاویری از پیادهروی اربعین که گویای حس و حال عزاداران است و روح جاری و ساری در راهپیماییها را نمایش میدهد، بعلاوه شور و حرارت مداح که در جوار حرم امام رضا(ع) ایستاده و به زبانهای مختلف و گویی از زبان اقوام متفاوت مداحی میکند.

تم سینهزنی در موسیقی این مداحی، شعر استوار و محکم و البته اجرای چندزبانه ویژگی منحصر بهفردی به قطعه یومالزیاره داده و از آن اثری ساخته که نظر جمعیت قابل توجهی از شیعیان جهان را به خود جلب کرده است.

بیشک هر دلسوختهای از تبار آذریها یا عربزبان یا فارس با شنیدن این مداحی با خودش خواهد گفت جانا سخن از دل ما میگویی و گویا در تنوع و تکثر زبانی در این مداحی آن را به بهانهای برای همدلی تبدیل کرده و پیوندی بین شیعیان عزادار از اقوام و ملیتهای متفاوت فراهم آورده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها