گفت و گوی جام جم آنلاین با مسئول اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی؛

نگاه خوب به روستا حال آن را خوب می‌کند

مسئول اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی بخشی از کار این قرارگاه را در راستای مبارزه با فقر در روستاها دانست و بیان داشت: از مهمترین اهداف قرارگاه آبادانی و پیشرفت انجام فعالیت‌هایی در روستا است تا در کنار مبارزه با فقر در روستاها، مهاجرت معکوس نیز شکل گیرد تا حال روستا را خوب کنیم و این حال باید با کمک خود روستائیان خوب شود.
کد خبر: ۱۱۷۰۷۷۵
نگاه خوب به روستا حال آن را خوب می‌کند

مهاجرت روستاییان و به دنبال آن تخلیه روستاها از جمعیت، ممکن است به مرور به متروکه شدن روستاها بیانجامد که بی‌شک تاثیر ناگواری بر ساختار جمعیت شهری دارد و نیاز است در جهت جلوگیری از متروکه شدن روستاها، کارهای اساسی انجام شود.

حسین بحرینی در گفت‌و‌گو با جام‌جم آنلاین درباره پدیده گسترش شهرنشینی و خالی شدن روستاها گفت: آمار جمعیت روستائیان در قبل از انقلاب بسیار متفاوت با بعد از انقلاب اسلامی است، پیش از انقلاب حدود 70 درصد جمعیت روستانشین و 30 درصد نیز شهرنشین بودند.

وی ادامه داد: در سال 97 این درصد معکوس شده است و حدود 72 درصد از کل جمعیت ایران شهرنشین و 28 درصد جمعیت نیز روستانشین هستند. حال این سوال مطرح می‌شود که چرا حفظ جمعیت روستایی اهمیت دارد آیا هدف رقم تولید در کشاورزی است؟ در کشورهای مختلف دنیا درصد روستانشینی به شهرنشینی به چه میزان است؟

مسئول اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی با بیان اینکه احساس می‌کنیم روستانشینان با حاشیه‌نشینی‌ در شهرها مضرات اجتماعی پدید آوردند، افزود: کشور آمریکا کمتر از 5 درصد جمعیت روستانشین دارد، این عدد روستانشینی یا شهرنشینی نشان‌دهنده خوبی یا بدی نیست. اما مهم جمعیت روستانشینی است که به شهر آمده‌ و به دلیل ضعف معیشتی در حاشیه شهرها ساکن شده و معضلات اجتماعی را پدید آورده است، از سوی دیگر نیز تولیدات کشاورزی سنتی و روستایی با خالی شدن روستاها کاهش پیدا می‌کند.

بحرینی ادامه داد: از دلایل مهاجرت روستائیان، زیرساخت‌هایی مانند جاده برای روستاها بود، چراکه امکان مهاجرت برای روستاها را فراهم کرد. علت مهاجرت روستائیان نیز کمبود امکانات دیگر در روستا بوده است. قرارگاه پیشرفت و آبادانی در حوزه‌های اشتغال، زیرساخت، سلامت، تعلیم و تربیت و فرهنگی وارد شده و سعی بر ایجاد زیرساخت اشتغال دارد چراکه امروز عامل اصلی مهاجرت روستائیان به شهرها عدم اشتغال در آن است.

بحرینی راه‌ موفقیت را مشارکت روستائیان در آبادی و اشتغال‌زایی دانست و افزود: اگر مشارکت مردم نباشد، طرح اشتغال‌زایی در روستا با شکست مواجه خواهد شد. در ابتدای کار بیشتر روستائیان انتظار دریافت وام و تسهیلات داشتند. اما مشکل در تسهیلات نیست، بلکه در دانش فنی و ضعف در آن است.

وی با اشاره به آموزش درست و کارآفرینی و کاریابی در روستاها ادامه داد: با مشارکت مردم در روستاها برای اشتغال‌زایی، فروش و بازاریابی بحث اشتغال به صورت جدی پیش‌رفته است تا حدی که در بعضی از روستاها مهاجرت معکوس نیز داشتیم.

مسئول اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی با بیان اینکه در راستای برنامه ایجاد اشتغال در روستا نکاتی نیز وجود دارد، بیان کرد: در این خصوص مشاوران فنی و اقتصادی داریم که بازاریابی نیز انجام می‌دهند و با گرد هم ‌آوردن مردم زنجیره‌ای از محصول را کشیده و بررسی می‌کنند این زنجیره مشکل دارد یا خیر و این موضوع از جزئیات کار در قرارگاه پیشرفت و آبادانی است.

وی با اشاره به روستاهایی که شرایط زندگی مناسبی ندارند، گفت: تعداد روستاهایی که شرایط زندگی در آن‌ها مناسب نیست بسیار کم است و بیشتر روستاها از امکانات خوبی برای زندگی برخوردارند اما مشکل در افزایش سن بهره‌وری برای کشاورزی و دامداری است چراکه بیشتر افراد جوان به شهرها مهاجرت کرده‌اند.

بحرینی بخشی از کار را در راستای مبارزه با فقر در روستاها دانست و بیان داشت: از مهمترین اهداف قرارگاه آبادانی و پیشرفت انجام فعالیت‌هایی در روستا است تا در کنار مبارزه با فقر در روستاها، مهاجرت معکوس نیز شکل گیرد تا حال روستا را خوب کنیم و این حال باید با کمک خود روستائیان خوب شود.

مسئول اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی گفت: شاید عجیب باشد، اما اگر از روستائیان برای اندازه‌گیری ویتامین در بدنشان آزمایش گرفته شود بسیار از شهرنشینان ضعیف‌تر هستند. چراکه سبد غذایی روستایی، بسیار سبد محدودی شده است و به جای تولید محصولات، اقدام به خرید می‌کنند. بنابراین باید محصولاتی را که در گذشته جزء هویت‌های روستا بوده و در آن تولید می‌شده، دوباره احیا ‌کنیم تا رنگ وبوی قبلی به روستاها برگردد و اشتغال افزایش پیدا کند. همچنین از گسترش شهرنشینی و خالی شدن روستاها نیز جلوگیری شود.

وی در پایان تاکید کرد: نگاهمان به روستاها را خوب کنیم تا حال روستاهای کشور بهتر شود.

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها