گزارشی از برنامه‌های خانوادگی سیما:

تولید عاطفه در قاب کوچک

آمارهای چند سال اخیر از افزایش میزان طلاق در جامعه خبر می دهد. معضلی که عوامل بسیاری در افزایش و کاهش آن نقش دارد. بسیاری بر این باورند که می توان از طریق آموزش خانواده ها و فرهنگسازی تلاش کرد تا این آمار روز افزون جدایی ها را کاهش داد. اگر چه به نظر می رسد این توصیه تا حد زیادی خوشبینانه به نظر رسد چرا که وجود اختلاف میان زوجین صدها دلیل دارد، مسایل اقتصادی، اجتماعی، روانی، سیاسی و...را می توان در این چارچوب دانست. برای رسیدن به جامعه ای سالم مسلما تمامی راه ها به رسانه ملی ختم نمی شود ولی تولید برنامه هایی با مضمون خانواده سالم و آموزش سبک زندگی اسلامی- ایرانی بخشی از وظایف تلویزیون به شمار می رود. رسانه ملی در طی سالیان دراز با تولید برنامه های ترکیبی، نمایشی و گفت و گو محورتلاش کرده تا خلاء اطلاع رسانی و آموزش را پر نماید.
کد خبر: ۱۱۶۷۴۲۵

بخش اعظمی از برنامه های نمایشی شبکه های تلویزیونی را ملودرام های خانوادگی تشکیل می دهند. سریال هایی با مضمون عشق، خانواده، فرزندآوری، احترام به والدین و حتی جدایی خانواده ها. در تمامی این مجموعه ها تلاش می شود تا خانواده به عنوان مهمترین رکن حفظ شود و قصه ها در نهایت عبرت آموز باشند. مباحث مربوط به خانواده همچنین به عنوان پربیننده ترین موضوعات رکن اصلی برنامه های گفت و گو محور و ترکیبی را تشکیل می دهند. در این برنامه های مباحث مختلف حقوقی، احساسی، عاطفی، فرزندآوری، اقتصاد، فرهنگ و... مطرح شده و کارشناسان هزاران راه کار اصولی و عملی را برای حفظ بقای خانواده آموزش می دهند.

مشاوره پیش از ازدواج برایمان اولویت دارد

«کام شیرین» برنامه دیگری است که در فصل جدی د خود با تغییرات ساختاری و با محوریت لزوم ازدواج، معیارهای انتخاب همسر و تعریف عشق و محبت با هدف ترویج تشکیل خانواده و فرهنگ سازی پیرامون مشاوره قبل از ازدواج روانه آنتن شبکه دو می شود.

در این برنامه روابط میان دختران و پسران پیش از ازدواج و لزوم رعایت مسئله محرمیت، موضوعات پیرامون خواستگاری و ازدواج، آداب و رسوم مختلف در این زمینه، پرهیز از سوالات اشتباه در اولین مراحل آشنایی و خواستگاری موضوعاتی هستند که مورد توجه قرار میگیرند.

مرتضی یعقوبی تهیه کننده برنامه «کام شیرین» در مورد تلاش این برنامه در زمینه توجه به خانواده گفت: برنامه کام شیرین ساختاری متفاوت نسبت به دیگر برنامه ها دارد و در آن توجه به واقعیت جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مخاطب «کام شیرین» بدون دخل و تصرف مجری به راحتی با کارشناسان برنامه صحبت کرده و مشکلات خود را مطح مییکند.

وی بااشاره به استقبال مخاطبان از این برنامه تاکید کرد: در طول مباحث همواره تلاش عوامل بر جنبه های واقعی بوده است به عبارت دیگر ما یک رئالیته شو را روی آنتن می بریم. از آنجا که استدیو ضبط برنامه بیرون از سازمان قرار دارد در هنگان ضبط خانواده های زیادی به استودیو مراجعه کرده و از نزدیک مشکلاتشان را مطرح می کنند.

وی از حمایت بی دریغ کارشناسان برنامه در ارائه راهکارهای عملی به مخاطبان سخن گفت و اضافه کرد: همین راهکارها در طول زمان عامل جلوگیری از طلاق های زیادی بوده است. همین توجه و نیاز باعث شد تا فصل دو یک باردیگر روی آنتن رود.

آموزش رفتارهای صحیح به خانواده استحکامی می بخشد

مجله تصویری «مشاور» با موضوع مشاوره در زمینه های مختلف پزشکی، اجتماعی، تربیتی، حقوقی و روانشناسی شنبه تا دوشنبه، به صورت زنده از شبکه آموزش سیما پخش می شود. موضوع خانواده سالم و آموزش سبک زندگی اسلامی- ایرانی مهمترین محور مباحث کارشناسی در این برنامه به شمار می رود. ناهید یزدی تهیه کننده برنامه مشاور با تاکید بر نقش تلویزیون در بازسازی اجتماعی سالم گفت:ما با دعوت از کارشناسان مختلف در حوزه های مختلف زندگی به مخاطبان مشاوره می دهیم. مشاوره برای زندگی بهتر، رفتار مناسب با همسر، راه های موثر در پایداری زندگی، آموزش شیوه های صحیح درست زندگی کردن الویت های ما در برنامه به شمار می رود.

وی در ادامه آموزش رفتارهای صحیح را از اولویت های برنامه دانست و افزود: ما همواره از خانواده های سالم حمایت می کنیم ولی در مورد خانواده هایی که به طلاق می رسند نیز در زمینه نکات حقوقی اعم از مهریه، نفقه ، حضانت و....مشاوره می دهیم .

دریافت راه های عملی با بهره گیری از تجربیات دیگران

شبکه دو به عنوان شبکه ای با ماموریت خانواده همواره تلاش کرده است تا با تولید برنامه هایی با موضوعیت خانواده محوری اطلاع رسانی و آموزش سبک زندگی اسلامی- ایرانی را در صدر کارایی قرار دها شاید به همین دلیل برنامه «هزار راه نرفته» یکی از پربیننده ترین و مهمترین برنامه هایی است که در صدر فهرست تولیدات خانواده محور این شبکه قرار گرفته است که در طول سال ها و در فصل های مختلف بر کیفیت آن افزوده شده است و به زودی با فصل جدید به شبکه بازمی گردد.

«هزار راه نرفته» با طرح معضلات ازدواج ، اتفاقات و نگرش های منجر به طلاق و مواردی از این دست توانست مخاطبان بسیاری را جذب نماید، بینندگانی که با گوش سپردن به تجربیات دیگران در زمینه حفظ خانواده و مقوله جدایی ها راه هایی عملی پیش چشم دارند.

ناهید السادات شریفی تهیه کننده برنامه «هزار راه نرفته» از تلاش تیم برنامه ساز در ارائه سبک زندگی سالم سخن گفته و اضافه می کند: نمایش خانواده های شاد، موفق و سالم از جمله کارهایی است که به آن توجه ویژه ای داشته ایم. چنین خانواده هایی الگوهایی موثری به دیگر افراد ارائه می دهند الگوهایی که با تاسی از آنها می توان نحوه رفتار والدین با فرزندان، انتخاب همسر، مهارت های همسرداری و.. را آموزش داد.

وی موضوع طلاق را مساله ای اجتناب ناپذیر در جوامع دانست و افزود: آگاهی بخشی به عواقب مساله، نحوه پیشگیری از وقوع طلاق، انتخاب صحیح همسر و برخوردهای مناسب در زوجین از موضوعاتی است که با آموزش آن می توان به طور نسبی به کاهش طلاق کمک کرد.

در «به خانه بر می گردیم» تولید عاطفه می کنیم

یکی دیگر از برنامه های موفق ترکیبی تلویزیون قطعا «به خانه بر می گردیم» است برنامه ای که سال هاست بعد از ظهرهای خانواده ها را پر می کند و در آن آیتم های مختلفی به چشم می خورد. حمایت از خانواده و نحوه مدیریت آن همواره بیشترین درصدمباحث مطرح شده در این برنامه به شمار می رود.

گودرز عزیزی تهیه کننده برنامه «به خانه بر میگردیم» پیشگیری از وقوع طلاق را از مهمترین عوامل حمایت از خانواده دانست و گفت: دو وجه پیشگیری و کاهش آسیب های ناشی از طلاق همواره اهمیت ویژه ای داشته است و در برنامه ما تلاش می شود تا کارشناسان از منظر حقوقی، روانی، اقتصادی، اجتماعی و... موضوع مطالبی ویژه ای ارائه دهند. وی تاکید کرد:هیچگاه به صورت مستقیم به مقوله طلاق اشاره نکرده ایم اما همواره با دعوت از الگوهای موفق خانواده آموزش های لازم در مورد حمایت از کانون خانواده داده شود.

اصل بقای خانواده رویکرد اصلی ماست

سیمای خانواده» را می توان مهمترین، پربیننده ترین و قدیمی ترین برنامه خانواده محور تلویزیون دانست که شامل بخش های گوناگون پزشکی، مشاوره، اموزشی خیاطی، اشپزی،خانه داری، .. است . این برنامه هر روز از شبکه یک سیما پخش می شود و به موضوعاتی اشاره دارد که تمامی خانواده ها به نوعی به آن توجه دارند.

احسان نیلی تهیه کننده برنامه «سیمای خانواده» آموزش در تمامی زمینه ها را رویکرد اصلی برنامه خواند و گفت: توجه به دوام و بقای خانوده اولویت برنامه سازی در رسانه است، به عبارت دیگر بیشتر نکات ما به آموزش خانوده ها در ایجاد فضایی مناسب برای تربیت فرزندان و ایجاد خانواده سالم مربوط می شود که زمینه هایی پیشگیرانه در موضوع طلاق به شمار می روند.

وی اضافه کرد: اصولا از کارشناسانی دعوت می کنیم که بتواننده مشاوره خوبی به خانواده ها بدهند . به نکات مهم پیش از ازدواج می پردازیم. اینکه چطورمی توان رفتارشناسی کرد و انتخاب همسر باید چگونه باشد. بعد از ازدواج باید چه رفتاری داشته باشیم تا به تحکیم زندگی می پردازیم.

تهیه کننده برنامه «سیمای خانواده» با اشاره به بار منفی سوژه طلاق اضافه کرد: در این زمینه بیشتر به جنبه سلبی آن توجه می کنیم. فرهنگ سازی در هر جامعه ای توسط رسانه انجام می شود و فراگیر ترین رسانه تلویزیون است. این نوع برنامه های مشاوره ای از سمت مردم توجه ویژه ای می شود و طبیعتا این قضیه مهم است و تاثیر گذاری تلویزیون مسئله ای هست که نمی توان ان را انکار کرد.

ترویج نگاه مثبت برای حال خوب

برنامه روانشناسی «حال خوب» با هدف ترویج دید مثبت نگر، کاهش تنش های رفتاری در زندگی اجتماعی و تلطیف روابط انسانی از شبکه سلامت پخش می شود. جامعه هدف این برنامه همه افرادی هستند که ممکن است به دلایل متفاوتی نیاز به روانپزشکی و روانشناسی داشته باشند.زندگی پیچیده امروزی، امکانات و انتخاب های متعددی که انسان ها دارند و از طرف دیگر میل به بهتر شدن و کمال طلبی انسان زمینه ای می شود تا افراد برای انتخاب برتر با فردی که در این زمینه تخصص دارد مشاوره کنند. برنامه حال خوب قصد دارد تعامل دوسویه مخاطب و کارشناسان متخصص این برنامه را در راستای نهادینه کردن اهمیت سلامت روان و تلاش برای رسیدن به حال خوب از سمت همگان فراهم نماید

میلاد اسلام زاده تهیه کننده برنامه گفت و گو محور «حال خوب» برنامه سازی در زمینه موضوعات خانوادگی را دارای اهمیت بسیار دانست و اضافه کرد: تلویزیون به عنوان رسانه ای همه گیر نیازمند اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زمینه مهمترین رکن اجتماع یعنی خانواده است. برای تولید برنامه هایی با محوریت خانواده سالم در برنامه همواره تلاش کرده ایم که مقوله طلاق را از یاد نبریم مساله ای که از معضلات جامعه امروز ما به شمار می رود.

وی پیشگیری از طلاق را مهمترین نیاز امروز خانواده ها دانست و گفت: برای رسیدن به جامعه ای سالم باید زوجین از همان ابتدا یاد بگیرند که نقش، وظیفه و کارکرد هر یک از آنها در خانواده چیست؟ موضوع بعدی ما توجه به خانواده هایی است که درگیر معضل طلاق هستند در چنین خانواده هایی باید آسیب ها را تا حد امکان کاهش داد. تهیه کننده برنامه «حال خوب» با اشاره به آسیب های زوجین و فرزندان بعد از طلاق نیز اشاره کرد و افزود: مسلما طلاق آسیبی جدی به کانون خانواده وارد می کند بنابراین باید به آنها آموزش دهیم که برای کمتر شدن این آسیب ها چه راه کارهایی وجود دارد. در این میان فرزندان طلاق از اهمیت بسیاری برخوردارند چرا که باید برای آینده ای پر ثمر تلاش نمایند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها