نگاهی به علائم ظاهری مادر باردار که می‌تواند در تعیین جنسیت فرزند موثر باشد

مسافر کوچک‌تان پسر است یا دختر ؟

وقتی اطرافیانتان متوجه می‌شوند که باردارید، معمولا اولین سوالی که می‌پرسند این است که فرزندت دختر است یا پسر؟ شاید در اولین پاسخ بگویید «دختر یا پسر بودنش فرقی نمی‌کند، مهم این است که سالم باشد»، اما ته دلتان دوست دارید بدانید موجودی که درونتان رشد می‌کند و جان می‌گیرد و در طول روز با او حرف می‌زنید، پسر است یا دختر. بارداری دوران عجیبی است. یک نفر هستی، اما دو نفر در تو نفس می‌کشند. هر لحظه‌اش حال و هوایی دارد. درست است که بعضی خانم‌ها دوران بارداری سخت‌تری را پشت سر می‌گذارند، اما با به دنیا آمدن کودک، همه آن سختی‌ها هم شیرین می‌شود. قدیم‌ترها خبری از سونوگرافی و تعیین جنسیت کودک نبود و مادران و مادربزرگ‌ها با تجربه‌ای که داشتند، جنسیت او را مشخص می‌کردند. اما این روزها، فناوری از همه چیز پیشی گرفته و سعی می‌کند در هر حوزه‌ای سرک بکشد.
کد خبر: ۱۱۶۴۹۷۲

تعیین جنسیت جنین از آن دست موضوعاتی است که بیشتر پدر و مادرها دوست دارند قبل از به دنیا آمدن فرزندشان از آن مطلع شوند. اما غیر از مراجعه به پزشک و انجام سونوگرافی هم با توجه به علائمی که مادر در دوران بارداری دارد، میتوان تا حد زیادی تشخیص داد که جنین دختر است یا پسر. جنسیت جنین از همان زمان شکلگیری نطفه تعیین میشود اما حوالی 11 هفتگی، با تشکیل اندامهای جنسی، میتوان جنسیت جنین را مشخص کرد.

تهوع حاملگی

شاید شنیده باشید که داشتن ویارهای شدیدی که باعث تهوع حاملگی میشود، در خانم باردار نشانهای برای تعیین جنسیت جنین محسوب میشود. عدهای معتقدند که وقتی جنین دختر باشد، به دلیل بالاتر بودن میزان هورمونهای جنسی، مادر باردار ویارهای شدیدی را تجربه میکند. به نظر میرسد مادرانی که فرزند پسر در راه دارند، به دلیل پایینتر بودن سطح هورمونها، تهوع دوران حاملگی کمتری را تجربه میکنند. واقعیت اینجاست که ویار در مادران باردار متفاوت است و این امر مطلق نیست، اما محققان معتقدند زنان بارداری که تهوعهای شدیدی دارند، احتمال بیشتری برای دختردار شدن دارند. البته این در حالی است که حدود 70 درصد زنان باردار در سه ماهه نخست بارداری، تهوعهای حاملگی را تجربه میکنند. تحقیقات نشان میدهد مادرانی که فرزندشان دختر باشد، با قرار گرفتن سیستم ایمنی بدن در معرض باکتریها، بیشتر دچار التهاب میشوند؛ در حالی که در مادرانی با فرزند پسر، این امر دیده نمیشود.

وضعیت ظاهری

بسیاری بر این باورند که فرزند دختر، زیبایی مادر را میدزد. از طرف دیگر، زنی که فرزند پسر را حامله است، معمولا دچار آکنه صورت نمیشود. علاوه بر این، اگر جنین پسر باشد، مادر در دوران بارداری موهای بلندتر و درخشندهتری پیدا میکند. اما موهای مادری که جنین دختر دارد، سست و بیحال و پوست صورت چرب و روغنی میشود. این تغییرات ظاهری، به دنبال تغییرات هورمونی یا تغییراتی در رژیمغذایی رخ میدهد.

ویار

ویار که معمولا با تمایل شدید به خوردن یک ماده غذایی خود را نشان میدهد، در زنان باردار مختلف است. اگر جنین پسر باشد، تمایل به خوردن غذاهای شور مانند خیارشور و چیپس بیشتر است، اما اگر جنین دختر باشد، مادر بیشتر میل به خوردن غذاهای شیرین و شکلات دارد.

ضربان قلب

یکی از معمولترین باورهایی که پیرامون جنسیت جنین وجود دارد، ضربان قلب جنین است. چنانچه اگر ضربان قلب جنین زیر 140 بار در دقیقه باشد، به احتمال زیاد جنین پسر و اگر ضربان بالاتر از 140 بار در دقیقه باشد، جنین دختر است. البته شواهد نشان میدهد که در اوایل دوران بارداری تفاوت چندانی میان ضربان قلب دختر و پسر وجود ندارد.

قرار گرفتن جنین در شکم مادر

اگر جنین در قسمت پایین شکم مادر قرار گرفته باشد، پسر و چنانچه در بالا جای گرفته باشد، به احتمال زیاد دختر است. البته شکل قرارگیری جنین در شکم مادر بیشتر به شکل رحم، شکل بدن و ماهیچههای شکم مادر بستگی دارد.

نوسانات رفتاری

بسیاری بر این باورند آن دسته از زنان بارداری که در این دوره نوسانات رفتاری و خلق و خو پیدا نمیکنند، فرزندشان پسر است در حالی که اگر فرزند دختر باشد، مادر با تغییرات رفتاری قابل توجهی مواجه میشود. این نوسانات بویژه در سه ماهه اول و سوم بارزتر و بیشتر است. استرسها و تنشهای جسمی، خستگی مفرط، تغییرات هورمونی و عوامل دیگر که به جنسیت جنین مربوط نمیشود، منجر به بروز تغییرات روحی و رفتاری میشود.

اضافه وزن

اگر زن باردار در دوران بارداری خود در ناحیه میانتنه دچار اضافه وزن شود، به این معناست که فرزندش دختر است. اما در مقابل، اضافه وزن تنها در قسمت جلویی بدن نشانه پسر بودن است.

میزان استرس

محققان معتقدند که میزان استرس قبل از بارداری روی جنسیت جنین اثر مستقیم میگذارد. آنها ارتباطی را بین میزان هورمون استرس کورتیزول و نسبت تولد پسر به دختر یافتند. زنانی که مقدار کورتیزول در آنها بالاست، بیشتر صاحب دختر میشوند؛ به طوری که قرار گرفتن در شرایط بحران مانند جنگ و سیلاب، احتمال تولد نوزادان دختر را تا حد قابل ملاحظهای افزایش
میدهد.

منابع: medicalnewstoday

healthline

ندا اظهری

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها