گزارش جام‌جم از جلسه رسیدگی دادگاه به اتهامات شبکه وحید مظلومین

نوبت سلطان سکه

در ادامه برگزاری دادگاه‌های متهمان اختلال در بازار ارز و موبایل، دیروز رسیدگی به پرونده وحید مظلومین معروف به سلطان سکه و محمداسماعیل قاسمی و 17 نفر دیگر از اعضای این شبکه در شعبه دوم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده‌های اخلالگران و مفسدان اقتصادی آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۶۳۴۷۸

به گزارش جامجم، قاضی احمد زرگر ابتدای جلسه گفت: اگر بانک مرکزی به وظیفه ذاتی خود مبنی بر نظارت بر صرافیها عمل میکرد ما شاهد تشکیل این دادگاه نبودیم.

سپس مرتضی تورک، نماینده دادستان تهران به قرائت کیفرخواست پرداخت و گفت: وحید مظلومین با فعالیت غیرقانونی ۱۴ هزار میلیارد تومان در بازار ارز و سکه نه تنها در این دوره اخیر، بلکه در دهه 70 و 80 هم با روشهای مکارانه، قیمت ارز و سکه را به صورت عمده بالا و پایین کرده است.

نماینده دادستان با بیان اینکه مظلومین در جریان التهابات و نوسانات قیمت در سال 71 و همچنین در سالهای 90 و 91 نیز بازداشت شده و در تحقیقات قضایی که در آن زمان انجام میشود مشخص میگردد وی یکی از عناصر اصلی باند موسوم به روزچنگها بوده، تصریح کرد: در آن پرونده بخش عمدهای از تشکیلات باند وحید مظلومین شناسایی و دستگیر میشوند که از جمله آن به محمداسماعیل قاسمی و محمدرضا مظلومین و حدود ده نفر دیگر اشاره میشود که بعد از صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست و ارسال به دادگاه، متاسفانه در اقدامی قابل تامل با دخالت و وساطت بانک مرکزی و دفاع نابجا از اقدامات و فعالیتهای وحید مظلومین و معرفی وی بهعنوان عامل و رابط بانک مرکزی درنهایت حکم برائت او و همدستانش صادر میشود و تلاشهای دادستانی تهران در اعتراض به آرای صادره نیز به نتیجهای نمیرسد که گزارش کامل و تصویر کیفرخواست ضمیمه پرونده است.

معاون دادستان تهران در ادامه افزود: ۴۰ تا ۵۰ نفر از افرادی که با مظلومین کار میکردند از قوانین اطلاعات کافی داشتند و توانستند سهم عظیمی در بازار سکه داشته باشند. متهم از افرادی نام برده است که در دستگاههای دولتی حضور دارند. وحید مظلومین ۱۷۰ هزار تراکنش مالی در قالب ۲۱۹ حساب انجام داده که مجموع آن ۱۴ هزار میلیارد است و اغلب تراکنشها مربوط به افراد نزدیک و خانواده متهم میشود.

وی تصریح کرد: اقدامات مظلومین به حدی بوده که وی را در بازار ارز و سکه مرجع و مرشد میشناختند و هیچکس جرأت تخطی از دستورات وی را نداشته است تا حدی که ساعت فعالیت، واریز و قیمت سکه را تعیین میکرده است. مظلومین ابتدا در بازار با لقب مولی و اواخر با لقب سلطان شناخته میشده است. مظلومین در زمان دستگیری توسط نیروی انتظامی به مأموران پرخاش کرده و به آنها میگوید بروید و افتخار کنید که سلطان سکه را دستگیر کردهاید.

تورک تصریح کرد: آنچه مسلم است این که این افراد کاملا آگاهانه و با توجه به شرایط اقتصادی کشور اقدام به تشکیل این گروه کرده و به صورت عمده اقدام به اخلال در نظام اقتصادی کشور در قاچاق سکه و ارز کردهاند. با توجه به چندنوبت دستگیری مظلومین، وی عالم بر مؤثر بودن اقدامات خود بوده و با مجموعه جرایم او برای دادستانی تهران در حد افساد فیالارض مسلم است.

درخواست اشد مجازات برای اعضای گروه

نماینده دادستان در ادامه به تشریح عملکرد محمد اسماعیل قاسمی معروف به محمد سالم، مجید عطریان، رامین تاجیک، حسین مظلومین، نصرا... دارایی، رضا مردمیدان، حسن وزیری، اقدس مهرافزا، سروش امیری، پویا نوبخت، احسان فرزادنیا، وحید دهاقین، محمد بیانی، شاهین سیمرغ سعید، حمیدرضا صفایی و ... پرداخت.

معاون دادستان تهران گفت: با توجه به محتویات و مستنداتی که در پرونده مشخص است، گروه وحید مظلومین گروهی سازمانیافته برای اقدام به اخلال در کشور است. اتهامات از نظر دادستانی محرز است و طبق قوانین مبارزه با پولشویی ضمن تقاضای محاکمه، درخواست اشد مجازات را برای متهمان دارم.

ختم اولین جلسه رسیدگی به این پرونده حدود ساعت 11 و 30 دقیقه توسط قاضی دادگاه اعلام شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها