امروز روز مقابله با تروریسم است، در این گزارش مروری بر مهمترین اقدامات تروریستی علیه مردم ایران داشته ایم.
کد خبر: ۱۱۶۱۷۱۷
مهم ترین وقایع تروریستی کشور از انقلاب تا به امروز...

1. ترور نافرجام آیت الله خامنه ای: ترور نافرجام آیت الله خامنه‌ای یک برنامه ترور طرح‌ریزی شده توسط رهروان فرقان بود که بازمانده گروه فرقان بودند.

در این ترور بمبی در ضبط‌صوتی که بر میز سخنرانی رهبر معظم انقلاب در مسجد ابوذر تهران بود، کار گذاشتند. این بمب ۶ تیر ۱۳۶۰ (یک روز پیش از حادثه هفتم تیر) هنگام سخنرانی وی منفجر شد. آیت‌الله خامنه‌ای از نقطه بالای کتف راست و بالای ران سمت راست مجروح گردید و استخوان ترقوه‌شان شکست و با قطع چند رگ و عصب دست راست وی، دچار مشکل حرکتی شد. دست راست او از آن هنگام از کار افتاده‌است.


2. انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی

در روز هفتم تیرماه ۱۳۶۰ آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی، رییس وقت دیوان عالی کشور و بیش از ۷۰ نفر از مقامات و چهره‌های برجسته سیاسی از جمله چهار وزیر، چند معاون وزیر، ۲۷ نماینده مجلس و جمعی از اعضای حزب جمهوری اسلامی در جریان انفجار مقر اصلی این حزب به شهادت رسیدند. این حادثه شش روز پس از عزل بنی‌صدر از ریاست‌جمهوری صورت گرفت. این انفجار توسط سازمان مجاهدین خلق طراحی شد و اجرای این عملیات را محمدرضا کلاهی که خود از نیروهای خدماتی حزب بود، بر عهده داشت.

3. انفجار دفتر نخست‌وزیری جمهوری اسلامی ایران

روز هشتم شهریورماه 1360، محمدعلی رجایی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران، همراه با دکتر محمدجواد باهنر نخست‌وزیر بر اثر انفجار بمبی که در ساختمان نخست‌وزیری کار گذاشته شده بود به شهادت رسیدند. این حادثه از جمله حوادث تروریستی سال 1360 بود که منافقان علیه مردم و مسئولان کشور مرتکب شدند. این حادثه دو ماه پس از حادثه هفتم تیر که در آن سید محمدحسین بهشتی رییس دیوانعالی کشور همراه با 72نفر از مسئولان خدمتگزار جمهوری اسلامی ایران در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید به وقوع پیوست.

4. انفجار بمب در نماز جمعه تهران هنگام خطبه‌ رهبری

منافقین در 24 اسفند 1363 در شرایطی که آیت الله خامنه‌ای در مقام ریاست جمهوری خطیب نماز جمعه تهران بودند، در صفوف نماز جمعه در دانشگاه تهران بمب‌گذاری کردند که در این حرکت تروریستی منافقین ۱۴ نفر شهید و ۸۸ نفر زخمی شدند، اما با ایستادگی مردم، مراسم نماز جمعه ادامه یافت.

5. حمله موشکی ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران

12 تیرماه سال 1367 هواپیمای ایرباس پرواز شماره 655 هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از مبدأ بندرعباس به مقصد دبی در حالی بر فراز آب‌های نیلگون خلیج‌فارس مورد اصابت موشک‌های آمریکا قرار گرفت که در یک مسیر عادی مسافری در حال حرکت بود و هیچ توجیهی برای این جنایت بزرگ قابل‌پذیرش نیست. در این فاجعه 290 انسان بی‌گناه، مظلومانه به شهادت رسیدند و خلیج‌فارس به خون این شهدا رنگین گشت.

6. انفجار عاشورای سال 73 حرم امام رضا

سی خردادماه ، 1373 انفجاری در حرم امام‌رضا(ع) صورت گرفت. این حادثه همزمان با عاشورای حسینی و در حالی که مردم اطراف ضریح مطهر امام‌رضا (ع) به عزاداری مشغول بودند، اتفاق افتاد. این انفجار یکی دیگر از جنایات گروهک تروریستی منافقین بود که به خاک و خون کشیده شدن جمع زیادی از ارادتمندان ساحت قدسی امام رضا (ع) و عزاداران سیدالشهدا (ع) انجامید. این انفجار یکی دیگر از جنایات گروهک تروریستی منافقین بود که به خاک و خون کشیده شدن جمع زیادی از ارادتمندان ساحت قدسی امام رضا (ع) و عزاداران سیدالشهدا (ع) انجامید. متاسفانه در این حادثه 26 نفر جان باختند و بیش از 300 نفر زخمی شدند.

7. بمب گذاری در آرامگاه امام خمینی(ره)

بمب‌گذاری در آرامگاه آیت الله خمینی، رخدادی تروریستی بود که در تاریخ سی خرداد ۱۳۸۸ روی داد. در این رویداد علاوه بر بمب‌گذار دست کم ۲ تن کشته و ۸ تن آسیب دیدند. فردی بنام «بیژن عباسی» هنگام ورود به حرم امام خمینی بمب همراه خود را منفجر کرد، او قصد داشت بمب خود را درون محوطه حرم منفجر کند اما چون لو رفته بود انفجار را در کفشداری انجام داد.

8.بمب‌گذاری ۱۳۸۸ در زاهدان

روز ۷ خرداد همزمان با برگزاری نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد «حضرت علی ابن ابی‌طالب (ع)» که از مهم‌ترین مساجد در این استان است، روی داد. ۲۰ ایرانی و یک افغان در این انفجار شهید شده و ۱۲۵ نفر زخمی شده‌اند. این انفجار دومین حمله انتحاری در ایران پس از درگیری‌های سال ۱۳۶۰ میان سازمان مجاهدین خلق و جمهوری اسلامی ایران است.

9. بمب‌گذاری انتحاری

در ۲۶ مهر ۱۳۸۸ در منطقه پیشین در حد فاصل شهرستان‌های سرباز و چابهار انفجاری ناشی از حمله انتحاری رخ داد که طی آن عده‌ای از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند. گروه تروریستی جندالله ، مسئولیت این عملیات انتحاری را برعهده گرفته‌است. سردار نورعلی شوشتری جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه و فرمانده قرارگاه قدس، سردار محمدزاده فرمانده سپاه استان سیستان و بلوچستان، فرمانده تیپ امیرالمؤمنین، فرمانده سپاه ایرانشهر، فرمانده سپاه شهرستان سرباز از جمله شهدای این حادثه تروریستی بودند.

10. بمب‌گذاری ۱۳۸۹ در زاهدان

دو انفجار انتحاری در زاهدان در ۲۴ تیر ۱۳۸۹ باعث به شهادت رسیدن ۲۷ نفر و زخمی‌شدن ۱۶۹ نفر شد. این حادثه تروریستی در مقابل مسجد جامع زاهدان و هم‌زمان با جشن تولد امام سوم شیعیان روی داد. این حملات پس از یک ماه از اعدام عبدالمالک ریگی سرکرده سابق گروه جندالله رخ داد.

11. حملات تروریستی 1396 تهران

17 خرداد ۱۳۹۶ در پی حمله تروریستی داعش به مجلس ، 17 نفر شهید و دست‌کم ۵۲ نفر زخمی شدند. در همین حین گروه دیگری از داعشی ها به آرامگاه امام خمینی(ره) حمله کردند و بی هدف شروع به تیراندازی نمودند که در این حمله سه مامور مجروح و یک باغبان شهید شد.

بیتا نوروزی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها