به گفته کارشناسان اقتصادی، بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصاد کشورمان در سال‌های اخیر ریشه داخلی دارد و سلسله‌ای از مشکلات گذشته نتایج اخیر را ایجاد کرده است.
کد خبر: ۱۱۶۰۲۲۸
یک حرکت انقلابی لازم داریم/ راهکار مدیریت شرایط حذف سایه سنگین دولت از اقتصاد است

به گزارش جام جم آنلاین، از سوی دیگر، برخی معتقدند حالا که چنین مشکلاتی را تجربه می‌کنیم باید برای دستیابی به راهکارهای مقابله با آن، به خارج از مرزها توجه داشته و به نوعی نسخه‌های خارجی را به‌کار گیریم.
این درحالی است که رهبرمعظم انقلاب در دیدار اخیرشان با اقشار مختلف مردم اعلام کردند مشکلات و نوسان‌های اخیر اقتصاد ایران در مشکلات داخلی ریشه دارد و سوء‌مدیریت، باعث آن بوده‌است. به همین دلیل باید برای درمان مشکلات، نسخه‌ای داخلی به کار بگیریم و شیوه مدیریت را تغییر دهیم.
دکتر فرید دهدیلانی، کارشناس اقتصادی و مشاور اسبق امور بین‌الملل در سازمان خصوصی‌سازی ایران در این زمینه به خبرنگار ما گفت: تردیدی نیست ما امروز در یک جنگ تمام عیار اقتصادی با آمریکا قرار گرفته‌ایم و برخی کارشکنی‌های این کشور علیه ایران باعث بروز مشکلاتی شده، ولی نباید فراموش کنیم همه مشکلات هم ناشی از کارشکنی ایالات متحده آمریکا نیست.
دهدیلانی در ادامه افزود: سوء مدیریت‌هایی طی دهه‌های اخیر داخل کشور شکل گرفته که امروز می‌بینیم با کمترین نوسان خارجی اقتصاد کشورمان داخل مرزها واکنش‌های هیجانی بزرگی نشان می‌دهد، به همین دلیل لازم است برای جلوگیری از گسترش چالش، دیدگاه مدیریتی را تغییر دهیم و به فکر مقاوم سازی اقتصاد ایران درمقابل تکانه‌های خارجی باشیم.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: امروز یکی از مشکلات اصلی اقتصاد کشور، زمینگیر شدن تولید است و باید هرچه در توان داریم برای کاهش مشکلات تولید و رونق دوباره آن برنامه‌ریزی کنیم که در این میان نقش صنایع کوچک غیرقابل انکار خواهد بود.
وی تصریح کرد: متاسفانه دیدی که در بدنه مدیریتی دولت درباره تولید شکل گرفته مچ‌گیری از تولیدکنندگان است و بروکراسی‌های ایجاد شده در شرایط فعلی همانند وزنه‌ای بسیار سنگین بر پای تولید قرار گرفته است که باید هرچه سریع‌تر آن را از پای تولید جدا کنیم.
دهدیلانی معتقد است توجه به رونق صنایع کوچک آن هم در شرایط فعلی اقتصاد ایران که تولید، اشتغال و معیشت مردم دستخوش تغییرات معناداری شده است، نسخه‌ای کارآمد برای بازگشت دوباره رونق به تولید است به این دلیل که صنایع کوچک خلاق بوده و می‌توانند راهکارهای قابل اعتمادی برای مقابله با کارشکنی‌های خارجی تدارک ببینند.
این کارشناس اقتصادی به خبرنگار ما گفت: قوانین حاکم بر اقتصاد ایران اگرچه در بسیاری از موارد کامل، دقیق و قابل اعتماد هستند اما همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد امروز در شرایط عادی و اصولی قرار نداریم و درحال جنگ تمام عیار اقتصادی با آمریکا هستیم. به همین دلیل بهتر است برخی قوانین را بازنگری کنیم و در راستای رونق تولید آنها را به‌کارگیریم.
مشاور اسبق سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: اصولا علم اقتصاد و مدیریت اقتصادی راهکارهای دقیق و قابل اعتمادی برای مدیریت بحران ارائه کرده است که نیازمند ایجاد بسترهای مناسب است. از این رو می‌توانیم با بستر سازی دقیق به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که تولید دوباره رونق بگیرد و چرخ اقتصاد به حرکت منطقی خود بازگردد.
دهدیلانی معتقد است، با این‌کار اگر حتی نتوانیم اثرات تحریم‌ها را برطرف کنیم می‌توانیم بخش قابل توجهی از این فشارها را کنار بگذاریم و در مقابل زیاده‌خواهی آمریکا ایستادگی کنیم و در نهایت رشد و توسعه را هم در اقتصاد تجربه کنیم.
به گفته این کارشناس اقتصادی، توجه به اصل اقتصاد مقاومتی مبنی براین‌که این سیاست برای زمان تحریم یا حتی دوران رکود تدوین نشده و برای رشد و توسعه تدارک دیده شده است، امروز نسخه‌ای است که باید مدیران و سیاستگذاران کلان اقتصادی کشورمان توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند تا کم کم دوباره اعتماد تولیدکنندگان به شرایط ایجاد شده و روند سرمایه‌گذاری شکل منطقی به خود بگیرد.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب، سال‌ها قبل به اصول اقتصاد مقاومتی اشاره کردند و برای این‌که اصل و واقعیت این سیاست را به مسئولان و مردم بیان کنند، گفتند: امروز که کنار ساحل هستیم وقتی تحریم‌ها برداشته شود به عمق اقیانوس خواهیم رفت. به همین دلیل باید دقت بیشتری داشته باشیم، چون توفان‌ها در آن بخش بسیار سهمگین‌تر بوده و اثرات بیشتری دارد.
دهدیلانی تصریح کرد: اگرچه مسئولان دولتی و مدیران میانی دائم سخن از اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی‌ گفته‌اند، اما در بدنه دولت مثل این است که بین سیاست و اقتصاد تقابلی شکل گرفته که نتیجه آن زمینگیر شدن تولید بوده و باید هرچه سریع‌تر این تقابل برطرف شود.
وی معتقد است امروز نیازمند یک حرکت انقلابی هستیم تا تمامی قواعد، دستورالعمل‌ها، سیاست‌های دست و پاگیر را از پای تولید دور کنیم و با اجرای دقیق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی زمینه کاهش هرچه بیشتر وابستگی را به خارج از مرزها ایجاد کنیم تا با تولید کیفی صنایع کوچک و بخش خصوصی در بازارهای صادراتی خودنمایی کنیم.
این کارشناس اقتصادی افزود: برطرف شدن مشکلات اقتصادی ایران قطعا راهکار داخلی داشته و اکنون اراده ملی لازم داریم؛ چون براساس مستندات موجود بسیاری از چالش‌های اقتصادی امروز در بخش دولتی یا نیمه دولتی خودنمایی می‌کند. پس بهتر است با تقویت بخش واقعی خصوصی رونق تولید را به اقتصاد کشورمان هدیه دهیم.
وی معتقد است: بخش واقعی خصوصی چابک‌تر و انعطاف‌پذیرتر از بخش دولتی است و درمقابل کارشکنی‌های غرب علیه اقتصاد کشورمان می‌تواند مدیریت بهتری داشته باشد که بعضا می‌بینیم حتی از تهدیدها فرصت ساخته است. از این رو در شرایط فعلی که معیشت، اشتغال و تولید مورد تاکیدرهبر معظم انقلاب بوده باید بخش خصوصی را هرچه بیشتر تقویت کنیم.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: خوشبختانه تعامل دولت با بدنه علمی جامعه یعنی اقتصاددان‌ها، کارشناسان و مشاوران اقتصادی مناسب است، ولی آن‌طور که باید این تعامل شکل‌نگرفته و در سطوح بالا نیست؛ بنابراین در شرایط فعلی باید بیشتر از نظرات کارشناسی بدنه علمی اقتصاد استفاده شود.
به گفته دهدیلانی عموم متخصصان و کارشناسان نگران آینده ایران و به دنبال منافع ملی کشورمان هستند؛ به همین دلیل اگر بیشتر احساس کنند نظراتشان به‌کار گرفته می‌شود قطعا تلاش بیشتری خواهند داشت و مشارکت بالاتری را تجربه می‌کنیم که نهایتا مدیران دولتی نیز می‌توانند از آن استفاده بهینه داشته باشند.
وی درباره نسخه مناسب برون رفت از مشکلات فعلی به خبرنگار ما گفت: اصولا برخی قواعد اقتصاد بین المللی خطوط قرمزی دارند که نباید به آنها بی‌توجه باشیم، اما لازم است در برخی موارد این قواعد و قوانین را بومی سازی کرده ، در راستای پتانسیل‌ها و نیازهای داخلی ایران از آنها استفاده کنیم.
دهدیلانی تاکید کرد: خطوط قرمزی که علم اقتصاد به آن اشاره دارد مربوط به نقطه خاصی از دهکده جهانی نیست و باید رعایت شود. به این دلیل که اگر به آنها بی‌توجه باشیم درگیر مشکلاتی می‌شویم که برای آنها باید هزینه بپردازیم.
وی تصریح کرد: اصولا علم اقتصاد خیلی صریح در برخی موارد دستورالعمل دارد که اگر آن را رعایت نکنیم به استقبال بحران می‌رویم و نوسان‌های اقتصادی نگران کننده‌ای را تجربه می‌کنیم، مثل آنچه امروز به آن گرفتار شده‌ایم.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها