رسانه و دیپلماسی | هشت

سیاست‌بازی در توییتر و اینستاگرام!

در یادداشت‌های قبلی به ضرورت فعالیت دیپلمات‌های ایران در شبکه‌های اجتماعی اشاره شد. هر شبکه اجتماعی فرهنگ ارتباطاتی خاص خود را دارد. فرد با عضویت در هر شبکه اجتماعی درگیر نوع خاصی از فرهنگ ارتباطاتی می‌شود که شامل برخورد، تکیه کلام، اصطلاحات مخصوص، رفتار و... است.
کد خبر: ۱۱۵۶۷۶۲

هویت ایرانی از ترکیب هویتهای چهارگانه ملی، قومی، مذهبی و مدرن تشکیل شده است و عامل انسجام بخشی، حفظ تداوم ثبات، نظم و یکپارچگی جامعه ایران است. این تصویر که نمادی از اقتدار ایران بهرغم همه موانع و مشکلات بوده، باید توسط دستاندرکاران دیپلماسی کشور در شبکههای اجتماعی ترویج شود. تفاوت نگرشها، ارزشها، باورها و سبک و شیوه خاصی از زندگی که مغایر با سبک زندگی و نگاه ایرانی است، در عرصه محیط بینالملل یکی از چالشهای اساسی است که در بسیاری از موارد ما را در موضع متهم قرار داده و برای آن باید برنامهریزی کرد. شبهههایی از قبیل حقوق بشر، مساله زنان، آزادیهای اجتماعی، سیاسی و... از جمله مسائلی است که از این نگاه متفاوت ناشی میشود و ضروری است برای آنها در موضع مدعی پاسخهای اقناعی داشت.

در سطح منطقه نیز با توجه به ویژگیها و خصوصیات فرهنگی کشورهای جهان اسلام از جمله تنوع و تعدد گروههای قومی مذهبی، جریانات اسلامی تکفیری و... چالشهایی از قبیل وجود تنوع و ناهمگونی قومی، مذهبی و زبانی در میان کشورهای اسلامی منطقه وجود دارد که در درجه اول باعث دشمنی بین کشورهای منطقه شده و باید برای آن راهحل داشت و در سطح بالاتر به اسلامهراسی و به وجود آمدن دیدی منفی نسبت به مسلمانان منجر شده است.

دستگاه دیپلماسی کشور میتواند از طریق تیمهای رسانهای سفارتخانهها و دیپلماتهای ارشد ایرانی در هر کدام از شبکههای ذیل که اهمیتی جهانی با مخاطبان میلیاردی دارند، حضور پیدا کرده و در جهت خنثیسازی این چالشها به تولید محتوای هدفمند برای سه گروه از شهروندان عادی، نخبگان و سیاستمداران کشور مقصد به زبان محلی و انگلیسی بپردازند. ضمن اینکه از اهمیت کارهای خلاقانهای مثل کمک به راهاندازی کمپینها یا ایجاد صفحات ویژه در رویدادها و رخدادهای مختلف نباید غافل شد:

فیسبوک: با توجه به خصوصیات این شبکه، جامعه هدف تمامی اقشاری هستند که میتوانند در مورد ایران در حوزههای مورد علاقه خود شناخت بیشتری پیدا کنند. محتوای مورد نیاز برای ترویج در این شبکه، متون، تصاویر و فیلمهای مرتبط با هنر، فرهنگ و تاریخ حوزه تمدنی ایران؛ فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی و فرصتهای کسب و کار و گردشگری است. در این بین در راستای ماموریتهای سیاسی نیز بیانیههای رسمی متناسب با وقایع و مناسبتهای زمانی بهصورت هوشمندانه باید توزیع شود.

توییتر: افراد اثر گذار از قبیل سیاستمداران، سفرا و دیپلماتها ضرورت دارد در توییتر حضور یابند و از این شبکه برای ارتباطات سیاسی و دیپلماتیک در سطح دولتها، نخبگان و شهروندان جامعه هدف استفاده کنند. این شبکه نقش موثری در ارتقای روابط سیاسی کشورها، کاهش تضاد و تبادلات مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و موضعگیریهای رسمی دارد.

اینستاگرام: برای انتشار تصاویر و فیلمهای کوتاه و جذاب از میراث فرهنگی؛ تمدنی و جذابیتهای گردشگری کشور به همراه تصاویر مرتبط با اقتدار و پیشرفتهای کشور در عرصههای گوناگون و پوشش رویدادهای ملی و مذهبی.

از اینستاگرام برای انتشار تصاویر غیر رسمی از برنامههای مختلف سیاسی و پوشش زنده رویدادهایی که رسانههای رسمی کمتر به آن میپردازند نیز میتوان استفاده کرد.

یوتیوب: انتشار بیانیههای سیاسی، تولید ویدئوهای هدفمند، معرفی ظرفیتهای ایران در حوزههای مختلف کسب و کار، گردشگری، علمی و فرهنگی... خلاقیت در استفاده از ابزارها و قالبهای رسانهای و شناخت مخاطبان هدف برای تولید محتوا مهمترین نکتهای است که باید به آن توجه شود. در یادداشتهای بعدی با ارائه نمونههایی به نحوه جریان سازی و انتشار هدفمند محتوا در این شبکهها در حوزههای مختلف پرداخته خواهد شد.

محمد ولوی

دکترای مدیریت رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها