محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای به ریس جمهور خبر از پیگیری و معرفی متخلفان خودرویی داده است که برخی از فعالان بازار اعلام می‌کنند از سال قبل نسبت به تخلف سازمان یافته در بازار به وزارتخانه‌ و سایر نهادها هشدار داده بودیم.
کد خبر: ۱۱۵۳۷۱۷
یکی از عوامل افزایش قیمت خودرو، احتکار غیرقانونی است/سال گذشته تخلفات بازار خودرو را به مسئولان اعلام کرده بودیم

به گزارش جام جم آنلاین، سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل درباره تخلف گسترده واردات قاچاق خودرو گفت: با استناد به شواهد بازار و همچنین مواردی که مشخص شده بود، تابستان سال گذشته به مسئولان اعلام شد که اتفاقی غیرعادی در بازار خودروهای وارداتی شکل گرفته و درعین حال که سامانه ثبت سفارش بسته شده همچنان خودروهای تازه از راه می رسند.

موتمنی در ادامه افزود: این درحالی است که نباید فراموش کنیم خروج خودرو از گمرک قطعا نیازمند انجام مراحل اداری متعددی است که در صورت انجام نشدن هر یک از این موارد قطعا خودرویی از درب گمرک خارج نخواهد شد، اما روند ورود خودروهای تازه ترخیص شده به بازار این سئوال را ایجاد می‌کرد که چطور گمرک همواره مشغول به ترخیص خودرو هستند؟

به گفته وی در همان دوره بخصوص در نیمه دوم سال گذشته در میان فعالان بازار مطرح شده بود که گروهی با پرداخت مبالغی از 16 تا 25 میلیونی تومان به برخی کارمندان یک نهاد دولتی اقدام به دور زدن قانون کرده و همچنان مشغول واردات خودرو در عین ممنوعیت بودند.

این مقام صنفی معتقد است تا زمانی که امضاءهای طلایی و ارتباط چهره به چهره در مراحل اداری وجود داشته باشد این چنین اتفاق‌هایی دور از انتظار نیست و می‌توانیم در آینده نیز شاهد بروز مشکلاتی از این دست باشیم درحالی که چاره کار پنجره واحد و سیستم‌های نوین مدیریتی است که انسان کمترین دخالت در آن را دارد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در باره احتکار خودرو نیز گفت: طی دوره ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای خارجی و بعد از آن گروهی از شرکت‌ها که منابع مالی گسترده‌ای در اختیار داشتند اقدام به واردات حجم بالایی از خودرو کردند که بخش بسیار اندکی از خودروهای وارداتی در بازار توزیع شد و مابقی در انبارهایی برای سوء استفاده از کمبود بازار نگهداری می‌شد.

موتمنی تاکید کرد: شاهد مثال احتکار خودرو اینجاست که چند روز پیش تصاویری از یک محل احتکار خودرو در فضای مجازی منتشر شد و با ارسال نامه وزیر محترم صنعت برای بررسی احتکار خودرو یکباره قیمت‌ خودروهای وارداتی از 50 تا 150 میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرد. به این ترتیب خودرو وارد شده بود اما توزیع نمی‌شد.

وی ضمن تاکید مجدد بر اینکه خودرو به میزان مورد نیاز بازار وارد شده است گفت: براساس روند واردات خودرو اگر واقعا مسئولان تصمیم به رسیدگی داشته باشند به سادگی می‌توانند محل نگهداری، شرکت واردکننده و حتی سرمایه‌گذاران را شناسایی کنند درحالی که دائم برای انحراف افکار عمومی موارد دیگری مطرح می‌شود.

این مقام صنفی اظهار کرد: سه هفته پیش به خریداران توصیه کردیم که وارد بازار خودروهای خارجی به جهت دستیابی به منافع اقتصادی نشود که زیان می‌کنند اما کسی توجه نکرد و امروز با مطرح شدن بازرسی بازار یکباره قیمت‌ها افت قابل توجهی داشت به عنوان مثال تا دو هفته پیش خودروی اپتیما که 500 میلیون تومان قیمت داشت یکباره امروز 370 میلیون تومان فروخته می‌شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در ادامه افزود: دو هفته پیش خریداران برای یک دستگاه سوناتا حاضر به پرداخت 470 میلیون بودند اما خودرویی برای عرضه نبود درحالی که امروز به وفور خودروی یاد شده با قیمت 380 میلیون تومان عرضه می‌شود. حالا خودتان قضاوت کنید این خودروها از کجا به بازار عرضه می‌شوند؟

موتمنی تاکید کرد: هیچ نمایشگاه‌دار یا فعال شناخته شده بازار در این زمینه اقدام به سود‌جویی نکرده است چون کسب و کار این گروه کاملا مشخص و براساس عرف بازار است اما آنچه مسلم است گروهی از شرکت‌ها که عمدتا اصلا تجربه‌ یا فعالیتی در بازار خودرو نداشتند اقدام به واردات و احتکار خودرو کرده تراز عرضه و تقاضای بازار را برهم زده‌اند که باید با این تخلف آنها برخورد قاطعانه‌ای صورت پذیرد.

این مقام صنفی تصریح کرد: البته سودجویی شرکت‌های یاد شده کاملا هدفمند و برنامه‌ریزی شده بوده است به این دلیل که امروز آنها به خریداران و افرادی که پیش‌خرید کرده‌اند پیشنهاد می‌دهند که یا مبالغ خودشان را با سودی اندک دریافت کنند یا اینکه خودروی جایگزین تحویل بگیرند درحالی که همان خودروی جایگزین تا یک هفته پیش اصلا در بازار توزیع نمی‌شد.

وی معتقد است اگرچه قوانین قابل قبولی درباره پیش‌فروش خودرو داریم اما چون اراده‌ای برای اجرای آنها نیست می‌بینیم گروهی درحال سودجویی از منابع مالی مردم و خریداران واقعی خودرو هستند به صورتی که امروز به گفته مسئولان وزارت صنعت 3700 پرونده تخلف تشکیل شده است.

موتمنی در آخر افزود: تا زمانی که حاشیه بازار در خودرو داشته باشیم همواره باید منتظر سودجویی و فساد در این بازار باشیم و نمی‌توان مانع از شکل گیری شبکه‌های سودجویی بود.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها