امیر سرتیپ دوم خلبان بازنشسته ارتش که به طور تخصصی بارها با جنگنده اف 14 پرواز کرده است در خصوص ادعای فرمانده ناو آمریکایی وینسنس در به هدف قرار دادن هواپیمای غیر نظامی ایرباس ایرانی در تابستان سال 1367 به تحلیل این رخداد پرداخت.
کد خبر: ۱۱۵۱۱۱۶
آنچه کذب بودن اظهارات فرمانده ناو وینسنس را ثابت می‌کند/ ماجرای ناکامی اسکورت‌های آمریکایی در آب‌های خلیج فارس

به گزارش جام جم آنلاین؛ 7 دقیقه بعد از اینکه پرواز شماره 655،فرودگاه بندرعباس را ترک می کند«ویلیام راجرز» فرمانده ناو وینسنس آمریکایی مستقر در خلیج فارس با این توجیه که گمان می کرده این یک هواپیمای اف 14 جنگی است، دستور کشته شدن 290 مسافر هواپیمای ایرانی را صادر می کند.

در همین رابطه امیر سرتیپ باز نشسته رضا رمضانی در گفت و گو با جام جم آنلاین گفت: فارغ از هر گونه جهت گیری سیاسی ما از بعد علمی و فنی به ماجرا نگاه می کنیم؛ هر هواپیمایی دارای سایز و اندازه مشخص است اعم از نظامی و غیر نظامی وقتی روی رادار قرار می گیرند تقریبا در همان مقیاس هم قابل شناسایی و رد یابی هستند. این مسئله تنها در مورد راداری اولیه و به لحاظ فنی ساده صدق می کند. در سامانه های پیشرفته ای که روی ناوهای هواپیمابر نصب شده مختصات بیشتری از هر گونه جسم پرونده را به سیستم ناوبری مربوطه از جمله سرعت، ارتفاع، کریدور محل عبور را مخابره می کند.

وی با بیان اینکه وجود سامانه های کنترل پرواز روی ناو مجهز وینسنس امکان بروز هر گونه خطا را به پایین ترین حد ممکن کاهش می دهد، افزود: هواپیمای مسافربری ایرباس در زمان پرواز دقیقا در کریدورهای بین المللی مبادرت به پرواز کرده است. افزون بر این فاصله هواپیما از ناو آمریکایی به قدری نزدیک بوده حتی صدای آن کاملا مشخص می کرده که یک هواپیمای Civil(غیرنظامی) مشغول پرواز است.

رمضانی در پاسخ به این سئوال که آیا دادهای مخابراتی اعم از آخرین مکالمات خلبان با برج مراقبت قابل ردیابی و رصد ناو آمریکایی بوده و از این طریق امکان شناسایی هواپیما وجود داشته است، تصریح کرد: در کل هواپیما وقتی از باند بلند می شود یک سری اطلاعات اولیه از برج مراقبت دریافت می کند و صدای آن کاملا قابل تشخیص است. یعنی یکی از ویژگی های سامانه های اطلاعاتی و شخص کاربر این دستگاه ها در کشتی این است که انواع مکالمات را به راحتی تجزیه و تحلیل می کنند.

خلبان پیشکسوت نیروی هوایی ارتش در تکمیل مباحث فنی خود خاطر نشان کرد: در زمان جنگ بچه های اتاق شنود ما به راحتی تشخیص می دادند که مثلا فلان هواپیما جنگی است یا غیر نظامی و حتی نوع آن را از روی صدای موتور جنگنده هم شناسایی می کردند و مثلا می گفتند میگ25 است.

وی با بیان اینکه تمام مکالمات کاپیتان شهید محسن رضاییان(خلبان ایرباس) در طول پرواز مورد شنود ناو آمریکایی قرار گرفته است، ابراز داشت: خلبان مورد مختصات مبدا و مقصد خود در بیسم صحبت کرده و جالب اینجاست بطور همزمان تمام اظهارات او در سایت های بین المللی پروازی منتشر می شود و بنابراین تمام اطلاعات هواپیما، تعداد مسافران و غیره در اختیار سایت ها قرار گرفته است. لذا ایرباس ایرانی هیچ وجه پنهانی نداشته که از دید ناو جنگی آمریکا محلی از تردید محسوب شود.

خلبان روزهای دفاع مقدس در خصوص اینکه چرا باید یک فرد نظامی بخاطر کشتن تعدادی مسافر بی دفاع مدال شجاعت دریافت کند، گفت: یکی اینکه می خواستند خطای احتمالی بزرگی را که صورت گرفته بود را با این کار پوشش دهند و اینکه آمریکایی ها آنقدر از نیروهای ایرانی و روحیه شهدت طلبی آن در هراس بودند که با چسباندن مدال شجاعت به سینه راجرز قصد داشتد در رسانه های داخلی خود هیاهوی تبلیغاتی راه اندازند. اما به هر جهت این اقدام ناو آمریکایی یک جنایت جنگی بزرگ محسوب می شود.

رمضانی با اشاره به اینکه تمام محاسبات پروازی نشان دهنده کذب بودن ادعای ژنرال راجرز است در پاسخ به این سئوال که هدف ایالات متحده از سرنگون کردن ایرباس ایرانی چه بود، گفت: تحلیل های مختلفی در این خصوص وجود دارد اما شاید مهمترین آن گواه این مطلب باشد که اولا آمریکا بنا داشت خوی جنگ طلبی خود را در یک اقدام خارج از تصور غیر انسانی علیه ایران به همگان نشان دهد. در ثانی این اقدام در راستای تهدیداتی بود در مقطع فعلی هم از سوی مقامات کاخ سفید علیه ما دایما تکرار می شود.

وی با بیان اینکه موشک شلیک شده از ناو وینسنس نشان دهنده ضدیت محض دولت آمریکا با مردم بزرگ ایران بود و در واقع این موشک بر دل آحاد ملت نشست، افزود: نیروی دریایی آمریکا با این اقدام نشان داد علی رغم ادعاهای پر زرق و برق خود هیچ ابایی از تجاوزگری به حقوق مردم بی گناه ندارد. کما اینکه در گزارش و مستندهای بعدی هم مشخص شد اساسا ناو آمریکایی وینسنس وارد آب های سرزمینی ما هم شده بود که این خود نقض آشکار قوانین بین المللی است.

خلبان شکاری بمب‌افکن نیروی هوایی در ادامه در جواب این پرسش که در چه شرایطی از جنگ تحمیلی از موضوع سقوط هواپیمای ایرباس با خبر شد، بیان داشت: به هر حال خبرهای بدی از جبهه ها به گوش می رسید از جمله اینکه همکاری گروه تروریستی منافقین با ارتش بعث شدت گرفته بود و در این بین خبر انهدام ایرباس توط آمریکا بسیار ناراحت کننده بود. در مجموع یک جو ضد ایرانی علیه ما وجود داشت. اما اینکه شما باخبر شوید یک هواپیمای تجاری و غیر نظامی که در تمام دنیا امنیتش تامین است مرد اصابت موشک قرار گیرد خیلی دردآور و در عین حال غیر قابل توجیه است.

رمضانی پیرامون حضور امروز نیروهای فرامنطقه ای در آب های خلیج فارس از جمله ناوهای آمریکایی و بروز تهدیدات احتمالی علیه جمهوری اسلامی ایران از طرف آنها، اظهار داشت: در شرایط کنونی جمهوری اسلامی ایران از هر زمان دیگری مقتدرتر است. ما امروز به انواع سلاح های پیشرفته در زمین، دریا و آسمان آن هم با بردهای مختلف تجهیز شده ایم. حتی در زمان جنگ هم که آمریکا کشتی های عراق، کویت و عربستان را اسکورت می کرد ما با به هدف قرار این اهداف نشان دادیم که از این خبرها نیست که آمریکا خود را قدرت مسلط خلیج فارس بداند.

وی با اشاره به اینکه ما در دوران دفاع مقدس با هواپیماها و ناوهای خود در ارتش و نیز قایق های تندروی عزیزان سپاه پاسداران اجازه عرض اندام به آمریکا را ندادیم، افزود: اگر ضرورت ایجاب کند امروز هم به مصاف آنها خواهیم رفت و این طور نیست که آنها حاکمیت خلیج فارس را در دست گیرند. از طرفی هیچ توجه ای به شعارها و تبلیغات دشمن نداریم چون همه این شعارها برای کسانی مصرف دارد که در حال حاضر هزینه حضور ناوهای آمریکایی در آب های خلیج فارس را تامین می کنند.

محمدرضاشجاعیان/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها