گفت‌وگوی جام جم آنلاین با دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران

بلاتکلیفی معاونت ارزی بانک مرکزی تولید را زمین گیر کرده است

فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز 4200 تومانی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت درحالی هفته گذشته منتشر شده که مشاهده نام برخی کالاها که اکنون نمی‌توانند ارز دولتی دریافت کنند نه تنها باعث تعجب می‌شود؛ بلکه این سئوال را در ذهن همه ایجاد می‌کند که آیا واقعا برای واردات کالاهایی مثل بیل، مسواک و ... لازم است ارز با نرخ دولتی تخصیص یابد؟
کد خبر: ۱۱۵۰۶۴۸
بلاتکلیفی معاونت ارزی بانک مرکزی تولید را زمین گیر کرده است

به هرحال گام موثری در زمینه مدیریت منابع ارزی ایران از سوی بانک مرکزی و وزارت صنعت برداشته شد اما موفقیت این تصمیم منطقی در گروی پیش‌نیازهایی است که باید مسئولان هنگام اجرایی شدنش به دقت نسبت به آن توجه داشته باشند.

به گزارش جام جم آنلاین حمیدرضا غزنوی، دبیرکل جامعه کارآفرینان ایران، معتقد است اگرچه برخی سیاست‌گذاری‌های ارزی طی ماه‌های اخیر به ظاهر می‌تواند نسخه‌ای شفابخش برای تولید داخلی کشورمان باشد. اما متاسفانه بلاتکلیفی و عدم هماهنگی میان نهادهای مربوطه بعضا عاملی است که تولید زمینگیر شده باشد.

غزنوی در ادامه افزود: در این زمینه نباید فراموش کنیم بطور کلی تازمانی که جریان ارز 4200 تومانی برای تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولیدکنندگان در بازار ادامه داشته باشد، شرایط بهتری برای تولید کالای با کیفیت ایرانی مهیاست و صرفه اقتصادی آن؛ عاملی برای افزایش تولید و کاهش واردات کالاهای دارای مشابه خارجی در بازار کشورمان است.

وی تاکید کرد: البته نقطه ضعف این فهرست در ماه‌های قبل از ابلاغ فهرست جدید تخصیص ارز دولتی به کالاهای وارداتی دارای مشابه تولید داخلی بود به صورتی که صرفه تولید با درنظرگرفتن مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی با بازار آزاد واردات را مقرون به صرفه می‌کرد که رفته رفته دیدیم کالاهای مشابه داخلی از فهرست خارج شد ولی بازهم نیاز است فهرست ارایه شده پالایش شده و براساس توانمندی داخلی فهرست تازه‌ای ارایه شود.

به گفته دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران اجرای دقیق سیاست‌های ارزی درباره مدیریت واردات قطعا رقابت بین کالای خارجی و کالای داخلی بیشتر خواهد شد که این زمینه‌ای برای ارتقاء سطح کیفی تولیدات کشورمان برای ورود به بازارهای جهانی است هرچند با درنظر گرفتن فهرست کالاهای ممنوعه رقابت خوبی در میان تولیدکنندگان داخلی داریم و جای نگرانی نیست.

غزنوی تاکید کرد: سیاست‌های تعیین شده برای مدیریت بازار ارز و تامین ارز مورد نیاز تولید متاسفانه در گرداب بروکراسی اداری گرفتار شده‌اند و روند کار بقدری طولانی شده که تولید با چالش روبرو است؛ درحالی که همه می‌دانیم در شرایط فعلی اقتصاد و با توجه به کارشکنی‌های غرب و شرق علیه اقتصاد جمهوری اسلامی ایران لازم است چابک‌تر و سریعتر اقدام کنیم. به عنوان مثال اگر محصولی دارای 400 قطعه باشد و تنها 2 قطعه از آن در بروکراسی تخصیص ارز 4200 تومان به موقع دراختیار تولید کننده قرار نگیرد قطعا خط تولید متوقف خواهد شد.

وی تصریح کرد: ادامه چنین روندی نه تنها باعث تعطیل شدن کارخانه‌ها و بیکاری بیشتر کارگران خواهد بود بلکه با توجه به ممنوعیت واردات کالاها بدون تردید زمینه کمبود کالا و جهش قیمتی به دلیل برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا را هم در آینده نزدیک فراهم می‌کند. به همین دلیل جریان منظم و به موقع تخصیص ارز 4200 تومانی به صورت مداوم برای تامین مواد اولیه وقطعات پاشنه آشیل تولید در شرایط فعلی است.
دبیرکل جامعه کارآفرینان ایران معتقد است در شرایط فعلی اقتصاد ایران که رفتارهای هیجانی در آن به نوعی عادت روزانه تبدیل شده، بهترین سیاست‌گذاری از سوی مسئولان این است که ابتدا هماهنگی‌های لازم و دقیقی میان نهادهای مربوطه و مجری قوانین ایجاد شود تا شفافیت کار سرعت عمل منطقی در اجرای قانون به نفع تولید باشد. به عنوان مثال اکنون بانک مرکزی دستورالعمل صادر می‌کند ولی بانک‌های عامل، وزارت صنعت، معدن و تجارت یا سازمان‌های مجری پایین دستی هنوز دقیقا نمی‌دانند چطور باید این دستورالعمل را اجرایی کنند.

این کارشناس صنعتی درباره فعالیت سامانه نیما و بازار ثانویه ارز نیز به خبرنگار ما گفت: ایجاد این بازار درکنار سامانه نیما برای مدیریت بازار تقاضای ارز می‌تواند مفید باشد اما برای جلوگیری از بروز چالش بهتر است شرکت‌های دولتی بزرگ مثل فولادی‌ها یا پتروشیمی‌ها در همان سامانه نیما فعالیت کنند و در بازار ثانویه هیچ دخالتی نداشته باشند، چون سیاست‌گذاری‌های این شرکت‌ها و حجم ارزی که در اختیار دارند می‌تواند بازار ثانویه را هم متلاطم کرده و دستاوردهای منطقی آن را کمرنگ کند.

غزنوی معتقد است بازار ثانویه اگرچه می‌تواند کمی از التهاب بازار در شرایط فعلی کم کند اما راهکار بلند مدتی برای اقتصاد کشورمان نیست و بهترین گزینه سیاست‌گذاری به گونه‌ای است که نرخ ارز در بازار تابعی از فرمول علمی و منطقی تعیین نرخ باشد نه پایین‌تر و نه بالاتر چون هرگونه نوسان غیر منطقی تاثیر قابل توجهی در سرمایه‌گذاری، تولید و همچنین مدیریت بازار خواهد داشت.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها