این شب‌ها بهترین زمان تماشای زحل است

دیدار با ارباب حلقه‌ها در وقت طلایی

در بیشتر تقویم‌های نجومی نوشته شده که چهارشنبه ششم تیر 97، سیاره «زحل در مقابله» بوده است. این یعنی اگر ششم تیر خطی از مرکز خورشید به مرکز سیاره زحل به صورت فرضی می‌کشیدیم، مرکز سیاره زمین در نزدیک‌ترین وضع ممکن تا سال آینده به این خط قرار داشت و تقریبا بین خورشید و زحل واقع شده بود.
کد خبر: ۱۱۵۰۴۹۸
دیدار با ارباب حلقه‌ها در وقت طلایی
از چهارشنبه تا امروز که شنبه است نیز تفاوت آنچنانی در این وضع ایجاد نشده است. در شرایط فعلی زحل از هر زمان دیگری در سال به زمین نزدیک‌تر است و بنابراین اندکی پرنورتر به نظر می‌رسد. بعلاوه بلافاصله پس از غروب خورشید در افق مشرق در آسمان دیده می‌شود و تا صبح روز بعد که خورشید دوباره طلوع کند، زمان غروب زحل می‌رسد. بنابراین می‌توان گفت در این شب‌ها فرصت داریم زحل را در تمام طول شب در آسمان ببینیم.

راهنمای ملاقات

زحل دورترین سیارهای است که با چشم غیرمسلح در آسمان شب دیده میشود. در شرایطی که فاصله زمین تا خورشید حدود 150 میلیون کیلومتر است، سیاره طوق بر گردن زحل، 10 برابر دورتر، جایی در فاصله 5/1 میلیارد کیلومتری خورشید واقع شده است. آنچه زحل را از دیگر سیارههای منظومه شمسی متمایز میکند، حلقههای زیبایی است تشکیلشده از بیشمار سنگهای پوشیده با یخ که نور خورشید را بخوبی بازتاب میکنند. برای دیدن این حلقههای زیبا که این شب بهترین زمان رصد آنها تا آخر امسال خواهد بود، باید از تلسکوپ استفاده کنید.

با این حال اگر به تلسکوپ دسترسی ندارید، میتوانید شانس خود را با چشم غیرمسلح امتحان کنید؛ کاری که همه منجمان تا حدود 400 سال پیش انجام میدادند. برای این کار کافی است ساعت حوالی 21:30 امشب به بام منزل یا هر جایی که افق جنوبی باز و نسبتا تاریکی دارد بروید. همانطور که در شکل شبیهسازی شده این ستون میبینید. امشب سیاره مشتری بر فراز افق مشرق به زیبایی و با درخشش چشمگیر خودنمایی میکند. در سمت چپ سیاره مشتری، ستاره درخشان قلبالعقرب را میتوانید تشخیص دهید. در این حالت اگر خط فرضی از مشتری در ذهن خود تصور کنید و آن را رو به مشرق بکشید، طوری که از کمی بالاتر از ستاره قلبالعقرب عبور کند و به همان اندازه امتدادش دهید، به اولین جرم درخشانی که برسید، سیاره زحل خواهد بود. اگر کمی به رنگ نوری که از سیاره مشتری، ستاره قلبالعقرب و سیاره زحل میبینید دقت کنید، در این صورت احساس میکنید نور مشتری به سفید، نور قلبالعقرب به نارنجی و نور زحل به زردی میگراید. این تفاوت در رنگها واقعی است و به شرایط فیزیکی حاکم بر جو این سیارهها و ستارهها برمیگردد که در هفتههای آتی دربارهاش برایتان در همین ستون خواهم نوشت.

کاظم کوکرم

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها