عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق و عدم دسترسی فرد معتاد به مواد خیلی در نظر گرفته نمی شود، گفت: تولیدات برخی کارخانجات دارویی حتی در عطاری ها نیز توزیع می‌شود و مواد در دسترس قرار می گیرد.
کد خبر: ۱۱۴۹۵۰۸
بیمارستان تخصصی درمان اعتیاد نداریم/ انتقاد از توزیع برخی مواد دارویی در عطاری ها

سهیلا جلودارزاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با جام‌جم آنلاین درباره اعتیاد و تمهیدات مجلس برای درمان معتادین گفت: اعتیاد بیماری است که علل و عوامل متعددی دارد، معمولا چند عامل باعث می شود تا شرایط روحی و روانی برای اعتیاد فراهم شود در نتیجه نمی توان با یک نسخه واحد آن را درمان کرد.

وی افزود: بنابراین مجموعه ای از روش ها را برای ترک اعتیاد پیشنهاد می کنند، در حال حاضر یکی از بهترین و موثرترین روش ها ، روش ترک جمعی است. اهمیت این موضوع پذیرفته شدن فرد در بین افراد دیگر است تا بتوانند عوامل روحی و اجتماعی یکدیگر را به مدد بگیرند برای آنکه به همراه ترک جسمی و درمان فیزیکی، درمان معنوی و اجتماعی نیز داشته باشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه روش هایی نیز برای سم زدایی پیش بینی شده است که وزارت بهداشت و درمان برای آن مجوزی را صادر می کند، ادامه داد: موادی به صورت دارو در راستای ترک اعتیاد در اختیار افراد معتاد قرار می گیرد، این مواد می توانند مورد استفاده مفید قرار بگیرند و یا خلاف آن استفاده شوند.

جلودارزاده بیان داشت: آنچه که مسلم است مرکز علمی و پژوهشی برای چنین بیماری گسترده ای که در کشور وجود دارد، شکل نگرفته است و در این خصوص بیمارستان تخصصی در کشور نداریم که این موضوع یکی از معضلات بزرگ درمانی کشور است و همچنان بر روش های آن نیز اختلاف نظر وجود دارد.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه مبارزه با قاچاق و عدم دسترسی فرد معتاد به مواد مخدر خیلی در نظر گرفته نمی شود، خاطرنشان کرد: تولیدات برخی کارخانجات دارویی حتی در عطاری ها نیز توزیع می شود و مواد در دسترس قرار می گیرد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا بر مراکز ترک اعتیاد نظارتی صورت نمی گیرد، گفت: بیشتر کمپ ها مردمی هستند و هزینه ها، نظم و سایر مسائل آن نیز در اختیار خودشان قرار دارد، بنابراین بهتر نیز کنترل می شوند؛ صبح‌ها در برخی از فضاهای سبز این مساعدت خانواده ها و نظارت مردمی برای جلوگیری از هرگونه خلافی قابل رویت است.

جلودارزاده ادامه داد: کمیسیون اجتماعی معمولا در دعوت ها، گزارش گیری انجام می دهد چراکه نیازی به قانون گذاری جدید نبوده است اما به ایجاد مراکز پژوهش، تحقیق و تفحص نیاز است چراکه با امتحان کردن راه های مختلف، بهترین و موثرترین آن را پیدا کنند. باید دید در دنیا چه روشی اجرا می شود و این نیاز امروز است همچنین در حوزه دانشگاهی نیز می توان به آن بها داد تا برای موضوعات پژوهشی از امکانات موجود درمانی نیز بیشتر استفاده شود.

نسترن نعمتی/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها