عضو فراکسیون روحانیون مجلس در گفت وگو با جام جم آنلاین

با وجود مشکل بیکاری و ازدواج جوانان،30 هزار میلیارد تومان صرف سیگاری‌ها می‌شود!

جوانان براساس برآوردهای اجتماعی به عنوان سرمایه‌های ارزشمندی برای جامعه هستند که اغلب برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌های توسعه‌ای براساس توانمندی و اعتماد به نفس این گروه سنی جامعه صورت می‌پذیرد. این درحالی است که ایران علی‌رغم اینکه قوانین مناسبی برای حمایت از این گروه سنی داشته و از نظر میانگین سنی همچنان جزو جوامع جوان دهکده جهانی شناخته می‌شود، مشکلاتی در این زمینه را به خود دیده است. به صورتی که برخی کارشناسان براین باورند جوانان باید با توجه به جایگاه اجتماعی و تاثیرگذاری قابل توجهی که در آینده جامعه دارند لازم است وزارتخانه‌ای مستقل در اختیار داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۳۶۵۵۹
سفره جوانان از وزارت ورزش جدا شود / خطرات عرفان های نوظهور، شیطان پرستی و کانال های غیر اخلاقی برای جوانان

به گزارش جام‌جم آنلاین، مجید ابهری، رفتار شناس و آسیب شناس اجتماعی در این زمینه معتقد است، جوانان اصلی‌ترین سرمایه‌های هر کشور و گرانبهاترین ذخایر ملی در جامعه هستند که هرگونه سیاست‌گذاری در زمینه رشد و پروش‌آنها در نظام مدیریتی آتی آن جامعه نمود قابل توجهی خواهد داشت.
ابهری در ادامه افزود: چرخ‌های مدیریت صنعتی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و نظامی هر جامعه بردوش جوانان که مدیران آینده جامعه هستند قرار خواهد داشت به همین دلیل زمینه سازی برای رشد آنها نه تنها سرمایه‌گذاری برد – بردی برای آن منطقه است بلکه می‌تواند تاثیرگذاری آن جامعه را در دیگر نقاط جهان نیز دستخوش تغییرات معناداری کند.
این رفتار شناس معتقد است تعیین یک روز به عنوان روز جوان اگرچه خوب است و برای بیان دیدگاه‌های جوانان و تحویل آنها به مدیران ارشد فرهنگی و اجتماعی ضرورت دارد؛ اما با درنظر گرفتن جایگاه بالای این بخش از جامعه در آینده کافی نیست.
وی درباره عملکرد نهاد مسئول دراین بخش به خبرنگار ما گفت: وزارت ورزش و جوانان که از ادغام جوانان و سازمان‌های ورزش به وجود آمده تاکنون قدم مثبتی برای جوانان برنداشته و لازم است سازمان ملی جوانان با جدا کردن سفره خود از ورزش تمهیدات و سیاست‌های منطقی و دقیق‌تری را برای آینده‌سازان کشور فراهم آورد.
ابهری ضمن اشاره به مهمترین کاستی جوانان در شرایط کنونی جامعه تاکید کرد: امروز نشاط به عنوان اصلی‌ترین خلاء در این بخش از جامعه کاملا مشهود است چون مشکلات اقتصادی سایه برآن افکنده و به نوعی باعث کاهش شور و انگیزه در میان جوانان شده است.
این متخصص علوم رفتاری تصریح کرد: گران بودن امور رفاهی و تفریحی در جامعه ایران مخصوصا در کلان‌شهرها، باعث شده که گروهی خاص از جوانان که دارای خانواده‌های ثروتمند هستند بتوانند استفاده قابل توجهی از امکانات داشته باشند درحالی که اغلب ما می‌دانیم اصولا بخش قالب جامعه در گروه متوسط قرار دارند.
وی به جام جم آنلاین گفت: بارها تاکید شده تفریح و ورزش‌های هیجان‌انگیز در زمینه کنترل انرژی و همچنین افزایش انگیزه جوانان می‌تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد اما نباید فراموش کنیم مثلا یک ساعت ورزش پینت‌بال 300 هزار تومان یا کارتینگ به همین قیمت و بالاتر است، به این ترتیب گروه عمده‌ای از خانواده‌ها امکان تامین چنین تفریحی را برای جوانان خود نداشته و نمی‌توانند هیجان را در این دوره مهم از زندگی فرزندانشان ایجاد کنند، که البته این گوشه‌ای از مشکلات است.
ابهری تاکید کرد: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید فرموده‌اند افزایش نشاط اجتماعی در میان همه اقشار جامعه بخصوص جوانان و فرآهم آوردن امکانات رفاهی رایگان و ارزان قیمت اولین قدم برای رشد و ارتقاء‌کیفی خدمات آینده‌سازان میهن اسلامی است.
وی خانواده‌ها را نیز به عنوان اولین نقطه اتکاء جوانان اعلام کرد و افزود: خانواده‌ها نیز همدوش با دولت باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای فرزندان خود داشته باشند تا با آموزش مهارت‌ زندگی به آنها مثل انتخاب دوست، مدیریت برقراری تفاهم با دیگران، مهارت نه گفتن به درخواست‌های غیرمعمول و نادرست دلبندان خود را آماده ورود به جامعه کنند.
این رفتارشناس به خبرنگار ما گفت: ممکن است آموزش این مهارت‌ها از توانایی فکری و فرهنگی برخی خانواده‌ها خارج باشد؛ بنابراین آموزش و پرورش به عنوان دومین دانشگاه آموزشی جوانان در کشور بعد از خانواده‌ها رسالت آموزش مدیریت مهارت‌های زندگی به جوانان را برعهده دارد که باید در این زمینه اقدامات قابل توجهی صورت پذیرد.
وی تصریح کرد: جوانان بدون فراگیری این گونه مهارت‌ها همواره در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی بوده و خطرات متعددی آنها را تهدید می‌کند. فضای سایبری، کانال‌های غیراخلاقی، عرفان‌های نوظهور مثل شیطان پرستی و همچنین خشونت‌آفرینی تهدیدهایی هستند که باید برای آنها برنامه‌داشته باشیم.
این متخصص علوم رفتاری معتقد است آموزش مهارت‌های زندگی بسیار مهم تر از دروس کلاسیک در دبیرستان‌ها و دانش‌گاه‌ها به جوانان است که پس از آن لازم مدیریت مهارت پرکردن اوقات فراغت به عنوان سومین ضرورت سیاست‌گذاری برای این بخش از جامعه قرار دارد. بنابراین لازم است یک سازمان به تنهایی با مدیریت برنامه‌ریزی برای جوانان در این رهگذار اقدام کرده و اجازه ندهد در جنگ نرم که جوانان ما اصلی‌ترین هدف آن هستند مورد هجوم قرار گیرند و دشمنان بتوانند ذخایر ملی ما را به تاراج برده و آنها را به مسیرهایی غیر از منافع ملی کشورمان هدایت کنند.
وی از رسانه‌های جمعی خواست با آموزش مهارت‌ کاربرد فضای مجازی و همچنین مدیریت مهارت کنترل خشم بر قراری تفاهم و دوست‌یابی به جوانان اجازه ندهند فرزندان ما در معرض خطرات رفتاری و روانی و روحی قرار گیرند.
عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها