گزارش جام جم از اختلافات سیاسی بر سر تعیین شهردار تهران

جای دعوای سیاسی بنشانید شهردار!

با استعفای محمدعلی نجفی از شهرداری تهران، این روزها گمانه‌زنی‌ درباره شهردار آینده داغ است و اخباری که از میان طیف‌های مختلف اصلاح‌طلب که شورای شهر تهران را در قبضه خود دارند منتشر می‌شود حکایت از بالا گرفتن رایزنی‌های داخلی در این جریان دارد.
کد خبر: ۱۱۳۶۵۴۳
جای دعوای سیاسی بنشانید شهردار!

نجفی که گزینه مورد حمایت حزب کارگزاران سازندگی برای شهرداری تهران بود و در آغاز به کار شورای شهر پنجم توانسته بود حمایت سایر طیف‌های اصلاح‌طلب را هم برای ورود به خیابان بهشت کسب کند تنها هفت ماه در این مسئولیت دوام آورد و چند روز قبل با استعفایی خبرساز، شهرداری تهران را ترک کرد.

پس از این استعفای پرحاشیه، هنوز اصلاح‌طلبان نتوانسته‌اند در مورد یک گزینه به جمع‌بندی برسند و دلیل این مساله تفاوت نگرش‌ها در میان گروه‌های مختلف اصلاح‌طلبی است که در شورا نماینده دارند و باید در مورد شهردار نظر دهند.

گروه‌هایی از جمله کارگزاران سازندگی به افرادی نظیر محسن هاشمی که در حال حاضر ریاست شورای شهر را برعهده دارد نظر دارند. با اینحال هنوز نتوانسته‌اند نظر سایرین را نیز در این زمینه جلب کنند ضمن این‌که در مورد هاشمی، دغدغه‌ دیگری نیز از سوی برخی اصلاح‌طلبان وجود دارد و آن این‌که با خروج او از شورای شهر تهران، نفر شانزدهم لیست که مهدی چمران و از چهره‌های اصولگراست وارد شورا می‌شود و یکدستی مورد نظر اصلاح‌طلبان در شورای شهر به هم می‌خورد. ضمن این‌که اصلاح‌طلبان عضو شورای شهر تهران در ابتدای ورود به شورا، میثاق‌نامه‌ای برای ماندن در شورای شهر امضا کردند که این میثاق‌نامه‌ هم مانعی بر سر شهردار شدن هاشمی است.

نگاه منتقدانه حزب اراده ملت

با اینحال برخی دیگری از گروه‌های اصلاح‌طلب به طور کلی نگاهی منتقدانه به روند حرکتی شورای شهر پنجم و انتخاب اول آنها برای شهرداری تهران (محمدعلی نجفی) دارند و معتقدند به طور کلی باید تحولی در عملکرد و تصمیم‌گیری شورای شهر ایجاد شود و طبیعتا نگاه این بخش از اصلاح‌طلبان با نگاه قبلی متفاوت است.

در همین زمینه می‌توان به دیدگاه‌های حزب اراده ملت اشاره کرد. احمد حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اراده ملت چند روز قبل در گفت‌وگو با اعضای این حزب از عملکرد نجفی در دوران مسئولیتش انتقاد کرد و گفت: نجفی اگر اهل مبارزه با فساد بود یک تذکر در دوره شش ساله عضویت در شورای سوم به شهردار می‌داد.

وی با بیان این‌که مردم به ما رای ندادند که افشاگری کنیم بلکه رای دادند تا کار انجام دهیم افزود: نمی‌توانیم به مردم بگوییم فشار آوردند استعفا دادم، کسی برای اصلاح‌طلبان فرش قرمز پهن نمی‌کند. این چهره اصلاح‌طلب، مشکلات پیش آمده در شورا و شهرداری تهران را حاصل انقطاع و فاصله گرفتن‌ها دانست و افزود: فاصله‌ای که بین تجربه شورای چهارم و پنجم افتاده است بسیار آسیب‌زاست و ما نمی‌توانیم بصورت آزمون و خطا رفتار کنیم.

وی همچنین از برخی انحصار‌طلبی‌ها در جریان اصلاحات انتقاد کرد.

گزینه‌های مطرح

طرح چنین انتقاداتی از سوی برخی طیف‌های اصلاح‌طلب را می‌توان به عنوان یکی از دلایل بلاتکلیفی شورای شهر تهران، چند روز پس از استعفای نجفی دانست. البته تعدد کاندیداها و تمایل بخش‌های مختلف به هر یک از آنها هم در به تعویق افتادن تصمیم‌گیری، بی‌تاثیر نبوده است.

بر اساس برخی خبرها، چهره‌هایی چون محمدرضا عارف، محمدرضا تابش، ترک‌نژاد، افشانی، تقی‌زاده خامسی شهردار مشهد از جمله چهره‌هایی هستند که در محافل اصلاح‌طلب به عنوان گزینه‌های پیشنهادی برای شهرداری تهران مطرح هستند و در این میان عارف از چهره‌هایی است که در روزهای گذشته،‌ نام او بیش از سایرین شنیده می‌شود و برخی طیف‌های اصلاح‌طلبان او را گزینه صاحب‌صلاحیت برای بر عهده گرفتن مسئولیت شهر تهران می‌دانند.

در همین خصوص، محسن علیجانی، عضو فراکسیون امید مجلس چند روز قبل به ایسنا گفته بود که عارف خواستار بررسی موضوع شهردار شدنش در فراکسیون امید شده است.

ضرورت انتخاب شهردار جوان

با اینحال برخی اصلاح‌طلبان راه حل مشکلات شهر تهران را انتخاب یک شهردار جوان می‌دانند. این شاخصه، بخصوص پس از آن‌که محمدعلی نجفی، دلیل استعفای خود را بیماری عنوان کرد اهمیت بیشتری پیدا کرده است و برخی فعالان سیاسی از مولفه جوانی به عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ضروری برای شهردار آتی تهران یاد می‌کنند.

محمدمهدی تندگویان، عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران و سخنگوی فراکسیون اصلاح‌طلبان در آن دوره، در همین زمینه در صفحه توئیتر خود نوشت: «تهران نیاز به شهردار جوان و جوان‌باور دارد؛ تربیت نسل جدید مدیران شهری و حضور جوانان در عرصه مدیریت اجرایی تنها راه نجات تهران و مبارزه با شبکه فساد و رانت در شهر است. تنها جوانان قدرت و تحمل فسادستیزی را دارند. امیدوارم اعضای جوان شورای شهر تهران با این شاخص شهردار انتخاب نمایند.»

این نگاه‌های مختلف تنها بخشی از نگاه‌های موجود در جریان اصلاح‌طلب است که باعث شده شهرداری تهران در روزهای اخیر با سرپرست اداره شود. البته این نکته هم نباید ناگفته بماند که طولانی شدن انتخاب شهردار تهران از نظر برخی تحلیلگران غیرقابل توجیه است و معتقدند با توجه به این‌که استعفای نجفی از چندی قبل مطرح بود اعضای شورای شهر باید سریع‌تر و قبل از خروج رسمی نجفی از ساختمان بهشت، در مورد جایگزین او به جمع‌بندی می‌رسیدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها