حجت الاسلام محسن غرویان در گفت و گو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

توصیه های اقتصادی در سیره نبوی

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به بعثت پیامبر اسلام(ص) و دیدگاه اقتصادی ایشان گفت: تاکید پیامبر بر کار و تلاش و نیز توسعه منابع بود، شخصی که برای خانواده خود تلاش اقتصادی می‌کند همانند مجاهدی در راه خداست.
کد خبر: ۱۱۳۴۳۳۵
توصیه های اقتصادی در سیره نبوی

حجت الاسلام محسن غرویان درگفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین اظهار داشت: آنچه که از روایات و اهل بیت به دست ما رسیده است چند نکته دارد که از جمله آن این است که پیامبر اصرار داشتند مسلمانان از نظر اقتصادی خودکفا باشند و در زندگی فردی و اجتماعی خود به دیگران تکیه نداشته باشند.این موضوع نشان‌دهنده آن است که دیدگاه اقتصادی پیامبر استقلال و خودکفایی در اقتصاد بود.

وی افزود: ایشان به برخی از منابع درآمد مردم نیز نظر داشتند و مردم و اصحاب را تشویق می کردند؛ از جمله پرداختن به کشاورزی، امورات مربوط به زمین، ملک و املاک ، زیرا که طبق تئوری‌های جدید نیز اصل ثروت به زمین و خاک برمی‌گردد و روایات زیادی از پیامبر اکرم(ص) در این زمینه وجود دارد و ایشان میفرماید " زمین بخرید و آن را نفروشید و در زمین خود کشاورزی کنید، زارع و کشاورز بنده خداست و زراعت عبادت است" تشویق به کشاورزی کاملا در روایات مشخص است و تجارت و ستد نیز مورد تاکید پیامبر اسلام بود.

غرویان، با تاکید بر این موضوع که پرهیز از تنبلی و خواب زیاد از دیگر توصیه‌های رسول اکرم(ص) بود، بیان داشت: در روایات آمده است که کَثْرَةَ النَّوْمِ وَ کَثْرَةَ الْفَراغِ «خواب زیاد و بی‌کاری زیاد»، انسان را از کار و دین دور نگه می‌دارد و پیامبر اسلام نیز مردم را به بیرون رفتن از خانه و نیز فعالیت کردن تشویق می‌کردند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم به روش پیامبر برای اصلاحات اقتصادی، رفع مشکلات اقتصادی اشاره کرد و گفت: تاکید پیامبر بر کار و تلاش و نیز توسعه منابع بود، شخصی که برای خانواده خود تلاش اقتصادی می‌کند همانند مجاهدی در راه خداست؛ کار عنصر اصلی برای استقلال اقتصادی و خودکفایی است و نهی پیامبر بر گدا بودن و دست درازی به سوی دیگران بود.

غرویان در پاسخ به این سئوال که چگونه می توان از این روش ها برای مشکلات فعلی اقتصادی جامعه استفاده کرد؟، ابراز داشت: دولتمردان باید سه کار اساسی در رابطه با ایجاد اشتغال، تجارت بین‌المللی و سهل کردن قوانین و مقررات را در حوزه اقتصادی کشور انجام دهند. باید اشتغال ایجاد شود و جوانان کشور نباید بیکار باشند همچنین افراد تحصیل‌ کرده باید در رشته‌های مختلف و کاربردی به کار گرفته شوند، سیره پیامبر نیز اینچنین بوده است.

وی ادامه داد: پیامبر (ص) مردم را به داشتن دکانی برای کار سفارش می‌کردند تا ابزاری برای کار باشد، ابزار کار باید در اختیار جوانان قرار بگیرد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: باید تجارت بین‌المللی توسعه یابد، درست است که باید از کالای خودی و ایرانی حمایت کنیم اما کالاهای داخلی نیز باید از نظر کیفیت با کالاهای خارجی قابل رقابت باشند، تولیدکنندگان باید سعی کنند محصولات تولیدی‌شان از نظر علمی و تکنولوژی با کیفیت بالا باشد تا مردم راغب به پرداخت وجه برای خرید آن باشند.

غرویان ادامه داد: قوانین و مقررات اقتصادی نیز نباید دست و پا گیر باشد و دولتمردان باید قوانین و مقررات را سهل کنند از جمله آن می‌توان به عوارض، مالیات بر مشاغل و مالیات بر تولید تولیدکنندگان و ... اشاره کرد و نباید به گونه‌ای باشد که انگیزه تولید را در تولیدکنندگان از بین ببرد؛ این سه کار از نظر من برگرفته از سیره اقتصادی پیامبر اکرم(ص) است.

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها