رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و تعیین شعار سال 97 اعلام کرد: برای دستیابی به اهداف مورد نظر مقام معظم رهبری که به درستی آن را تعیین فرموده‌اند باید درنظر داشته باشیم تقویت کالای ایرانی تنها درصورت تقویت صادرات غیرنفتی امکانپذیر است و در غیر اینصورت نمی‌توانیم نتایج قابل توجهی داشته باشیم.
کد خبر: ۱۱۳۱۶۱۸
شیب‌ تند افزایش نرخ ارز به نفع تولید و صادرات نیست/ تقویت کالای ایرانی بدون تقویت صادرات امکان پذیر نیست

عدنان موسی‌پور، در ادامه به جام جام آنلاین گفت: وقتی صحبت از تقویت کالای ایرانی می‌کنیم نباید تمام بار به بازارهای داخلی معطوف شده باشد به این دلیل که بازار داخلی کششی مشخص و متناسب با شرایط اقتصادی دارد بنابراین بهترین گزینه است که بخش قابل توجهی از بار حاصل از این سیاست به خارج از مرزها یعنی بازارهای صادراتی کشورمان منتقل شود.
موسی‌پور تاکید کرد: در این شرایط با تعیین بازارهای هدف بخصوص بازارهای سنتی ایران مثل منطقه آسیای میانه، خلیج فارس، عراق و افغانستان که کالاهای ایرانی دارای جایگاه مناسبی هستند می‌توانیم زمینه توسعه صادرات محصولات با کیفیت ایرانی را مهیا کنیم تا به این ترتیب تولید داخل کشورمان نیز رونق قابل توجهی به خود ببیند.


این عضو اتاق بازرگانی معتقد است تولیدکنندگان اکنون با توجه به رکود موجود بازار نمی‌توانند آنطور که باید در زمینه سیاست‌های بازاریابی خود دقیق و با برنامه عمل کنند از این‌رو وقتی شرایط صادرات را برایشان مهیا کنیم برایشان این فرصت فراهم شده که گردش مالی مناسبی داشته باشند و تولید خود را رونق بخشند که نهایتا این رونق در بازارهای داخلی نیز اثرات قابل توجهی خواهد داشت.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران درباره تاثیر افزایش نرخ ارز در صادرات غیرنفتی کشورمان به خبرنگار ما گفت: از قدیم یکی از مهمترین خواسته‌های جامعه اقتصادی بخصوص صادرکنندگان این بوده که نرخ ارز واقعی باشد تا این گروه بتوانند برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدتی برای فعالیت‌های اقتصادی خود داشته باشند، درحالی که همواره دیده‌ایم طی دو یا سه دهه گذشته نرخ ارز با نگاه‌های مختلف در بازار ایران سرکوب شده است.
موسی‌پور تصریح کرد: زمانی که صحبت از نرخ واقعی ارز می‌کنیم؛ شاید در یک مقطع تاریخی به معنی گران شدن باشد که این نکته اذهان عمومی را به گران شدن نرخ ارز و واکنش‌های متفاوت هدایت می‌کند دقیقا مثل آنچه طی چند ماه اخیر در بازار کشورمان تجربه کرده‌ایم؛ درحالی که سیاست‌های سرکوبانه نرخ ارز در گذشته چنین مشکلی به بازار تحمیل کرده است.
وی تاکید کرد: با درنظر گرفتن شرایط و برای تغییر دید منفی به واقعی شدن نرخ ارز ابتدا بهتر است روشن کنیم کدام شیوه واقعی شدن نرخ ارز می‌تواند برای صادرات مفید بوده و اثرات دائمی در رشد صادرات غیر نفتی کشورمان داشته باشد؟
این عضو اتاق بازرگانی معتقد است بهترین گزینه برای دستیابی به اهداف صادرات و رشد صادرات غیر نفتی کشورمان افزایش 10 تا 15 درصدی سالانه نرخ ارز و متناسب شدن آن با واقعیت اقتصادی کشورمان است تا با این شیوه تولید کنندگان و صادرکنندگان بتوانند برنامه‌ریزی دقیقی برای فعالیت خود داشته باشند.
به گفته موسی‌پور نکته اساسی در مدیریت شرایط فعلی جهت دستیابی به اهداف صادراتی مناسب این است که تورم قیمت تمام شده مواد اولیه را برای تولید کنندگان داخلی کنترل کنیم به این دلیل که تورم موجود حال حاضر در تامین مواد اولیه می‌تواند در نهایت قیمت تمام شده کالا و قدرت رقابت محصولات ایرانی در بازارهای هدف را تحت تاثیر خود قرار دهد.
وی تاکید کرد: تا زمانی که تورم قیمت مواد اولیه که از خارج از مرزها برای تولید داخلی وارد می‌شود، جبران نشود افزایش نرخ ارز به صورت مسکن برای صادرات عمل می‌کند و اثر موقتی دارد. بنابراین بهتر است برای اثر دائمی و همچنین دستیابی به نتایج منطقی، تورم قیمت تمام شده مواد اولیه وارداتی را نیز کنترل کنیم و به تولید کنندگان اجازه دهیم قیمت کالاهایشان را رقابتی و متناسب با بازارهای هدفشان تعیین کنند.
عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها