فصل اول [ادبیات]

یوسا و سنت‌های روسی

ماریو بارگاس یوسا، نویسنده پرویی برنده جایزه نوبل برای دریافت جایزه ادبی «یاسنایا پولیانا» به روسیه سفر کرد. او در طول این سفر با مخاطبانش در دو شهر مسکو و تولا دیدار کرد و درباره موضوع‌هایی همچون ادبیات روسیه، وسایل ارتباط جمعی و بحران ادبیات معاصر به گفت‌وگو پرداخت. این نویسنده پرویی به دلیل انتشار اثر خود با عنوان «قهرمان محافظه‌کار» به زبان روسی از سوی هیات داوران جایزه یاسنایا پولیانا شایسته دریافت این جایزه شناخته شد. در جریان دریافت این جایزه، یوسا از بازدید دوباره خانه یاسنایا پولیانا، مکانی که نویسنده سرشناس روس لئو تولستوی در آن می‌زیست، ابراز خوشحالی کرد.
کد خبر: ۱۱۳۰۲۱۴

آن طور که ایسنا نوشته است، یوسا گفت: چهارمین باری است که به روسیه سفر کردهام و همیشه دیدارهای کوتاهی داشتهام اما همیشه در سفرهایم اهتمام به مطالعه روسها و تعدد کتابفروشیها در این کشور من را تحتتاثیر قرار داده است. حتی در دوره اتحاد جماهیر شوروی و در آن برهه سخت، همیشه کتابفروشیها مملو از جمعیت بودند.

او افزود: این یک سنت فرهنگی است که امیدوارم در جهان تسری پیدا کند؛ زیرا متاسفانه کتابها توسط پردههای سینما در حال از بین رفتن است. امیدوارم سنت کتاب در کنار سینما سرپا بماند زیرا به نظرم اگر پردههای سینما موجب ازبین رفتن کتابها شوند، نه تنها فرهنگ بلکه فرهنگ دموکراسی نیز به صورت چشمگیری تهی خواهد شد.

نویسنده «سالهای سگی» همچنین گفت: من بسیاری از آثار نویسندگان روس را از طریق ترجمه خواندهام زیرا متاسفانه قادر به خواندن آنها به زبان روسی نیستم. به نظرم ادبیات روسیه به طور مشخص در قرن نوزدهم یکی از غنیترین و پرتنوعترین گونه ادبیات در جهان بود؛ بویژه رمانهایی که من بسیار دوست دارم. این رمانی است که «رمان کامل» نامیده میشود و پر از پیچیدگی و پیرنگهایی است که همه آنها در نهایت در یک داستان ترکیب میشوند. رمانهایی که تداعیگر رقابت گروههای همسان با واقعیت هستند و تمام تحرکات و کارکردهای یک جامعه را نمایش میدهند.

او در پایان سخنانش گفت: شگفتانگیز است که در یک برهه زمانی دو نویسنده بزرگ همانند تولستوی و داستایوسکی زندگی میکردهاند. همچنین بزرگترین امتیاز برای ما خوانندگان این است که میتوانیم آثار هر دو نویسنده را مطالعه کنیم. هر دو نویسندگان بزرگی هستند که در دوره خود تاثیرگذار بودند و شاگردان و مریدانی در سراسر جهان دارند و به نوعی راه آن دو نویسنده را در آثار خود دنبال میکنند. اگر مجبور به انتخاب میان یکی از این دو نویسنده باشم، تولستوی را انتخاب میکنم؛ زیرا سبک ادبی که به نوشتن آن تمایل دارم، بیشتر شبیه آثار وی است تا داستایوسکی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها