jamejamonline
اقتصادی عمومی کد خبر: ۱۱۲۹۱۸۳   ۲۱ اسفند ۱۳۹۶  |  ۱۵:۴۰

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تاکنون ۱۸ صیاد ایرانی از سوی دزدان دریایی سومالی ربوده شده اند و این سازمان تمام تلاش خود را برای نجات آنها انجام داده است.

ربودن ۱۸ صیاد ایرانی توسط دزدان دریایی سومالی

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، محمد راستاد در نشست تشریح فعالیت‌های سازمان بنادر و دریانوردی از سال ۹۶ گفت: یکی از این اقدامات، طراحی نرم‌افزار پایش عمق آب است که برای تصمیم‌گیری در خصوص میزان عمق حوضچه اسکله برای پهلوگیری شناورها و تصمیم‌سازی برای مدیران بنادر طراحی شده است.

وی افزود: قیمت نمونه مشابه خارجی این نرم‌افزار پنج میلیارد تومان بود که ما با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی این نرم افزار را با قیمت ۷۰۰ میلیون تومان طراحی و نصب کردیم که به عنوان پایلوت در بندر بوشهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار کمک می‌کند تا جزر و مدسنجی و میزان عمق حوضچه و کانال ورودی حوضچه به اسکله تا ۷۲ ساعت آینده را پیش‌بینی کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به افزایش ۵۰ میلیون تنی صادرات کالای غیرنفتی از بنادر کشور، ادامه داد: در این یک سال ۵.۶ میلیون تن ترانزیت کالای غیرنفتی از بنادر صورت گرفته که نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد رشد داشته است. همچنین در سال ۹۶، ۱۰ میلیون تن حجم کاپوتاژ و ترانشیپ غیرنفتی و ۴۴ میلیون تن حجم تخلیه و بارگیری فرآورده‌های نفتی و فله مایع بوده است.

به گفته راستاد، در سال جاری ۲.۸ میلیون TEU تخلیه و بارگیری کانتینر انجام شد. همچنین میزان ورود شناورها به بنادر کشور به ۸۷۱۲ فروند کشتی رسید که نسبت به سال گذشته رشد ۶ درصدی داشته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، میزان تردد دریایی مسافر در سال ۹۶ را ۱۶ میلیون نفر عنوان و اظهار کرد: در سال جاری از محل منابع داخلی سازمان بنادر، ۷۴۸۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شد و مجموع سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه توسعه زیرساخت‌های بنادر به ۹۸۵۰ میلیارد ریال رسید.

وی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور در سال ۹۶ را در قالب ۱۶ قرارداد به ارزش ۶۲۴۷ میلیارد ریال دانست و افزود: به طور کلی میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سال‌های اخیر در بنادر کشور ۹۲۶۲۶ هزار میلیارد ریال است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فاز نخست بندر شهید بهشتی و فازدوم بندر امیرآباد با حضور رئیس‌جمهور در سال ۹۶ گفت: در این سال اسکله پایانه کانتینری بندر شهید بهشتی به طول ۸۰ متر و ارزش ۵۶ میلیون یورو افتتاح شد.

راستاد با اشاره به آغاز فعالیت اجرایی فاز ۳ بندر شهید رجایی از واگذاری اپراتوری ترمینال‌های شماره یک و دو بندر شهید رجایی خبر داد و افزود: در سال جاری یک دستگاه ایکس‌ری کامیونی برای مقابله با قاچاق کالا در این بندر نصب و بهره‌برداری شد. همچنین یک موج‌شکن و سه اسکله در بنادر استان خوزستان، ۲۸ موج‌شکن در بنادر هرمزگان و شبکه ملی پایش وضعیت دریاها در تعدادی از بنادر طراحی و نصب شد.

وی درباره لایروبی اروندرود و افزایش فعالیت تجاری بندر خرمشهر گفت: اخیراً معاون امور دریایی سازمان بنادر سفری به عراق داشته و بحث لایروبی این رودخانه را پیگیری کرد که در قالب توافق ۱۹۷۵ با عراق، توانستیم هماهنگی‌های لازم برای تسریع در راه‌اندازی دفتر مشترک همکاری‌های دو کشور ایجاد کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مشکل اصلی اروندرود را وجود شناورهای مغروقه معرفی کرد و ادامه داد: در حال حاضر کشتی‌های سه تا پنج هزار تن امکان تردد در آبراه اروندرود را دارند ولی تلاش ما این است که به آبخور پیش از جنگ تحمیلی که ۹ متر بود، دست یابیم؛ برای رسیدن به این مهم ابتدا باید مشکل مغروقه‌ها را حل کنیم و سپس لایروبی این آبراه را که در طول ۴۰ سال گذشته مغفول مانده به پایان برسانیم.

به گفته راستاد، برای افزایش آبخور پهلوگیری شناورها در آبراه اروندرود، باید ۳۵ میلیون مترمکعب لایروبی شود که ۲۰۰ میلیون یورو هزینه دارد.

وی از دیگر اقدامات‌ سازمان بنادر در سال جاری را افزایش سهم جابجایی کالا از طریق ریل، افزایش آبخور بنادر بخصوص بندر شهید رجایی و تلاش برای کاهش هزینه جابجایی کالا از طریق ریل عنوان کرد و گفت: در حال حاضر هزینه جابجایی کالا از طریق جاده کمتر از ریل است که به دنبال اجرای اقداماتی برای افزایش مزیت ریل نسبت به جاده هستیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص آخرین اطلاعات از کشتی نفتکش سانچی گفت: تاکنون دو جلسه فشرده رسیدگی به اطلاعات جعبه سیاه سانچی با حضور ایران، پاناما، هنگ‌کنگ و چین در شانگهای برگزار شده و دو هیأت از ایران اعزام شده است که نتایج این جلسات، ثبت اطلاعات جعبه سیاه، مصاحبه با خدمه کشتی کریستال و بازدید از کشتی چینی در یکی از بنادر این کشور بوده است. گزارش کامل این سانحه تا پنج هفته آینده ارائه خواهد شد.

راستاد با اشاره به تلاش سازمان بنادر برای احداث پایانه کانتینری در بندر امام خمینی (ره) افزود: ۱۸ نفر از صیادان ایرانی از سوی دزدان دریایی سومالیایی در آب‌های کشورمان ربوده شده‌اند که تمام تلاش خود را برای نجات آنها انجام داده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر درباره واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی گفت: تاکنون دو بندر آستارا و گناوه واگذار شده است که به نظر می‌رسد واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی سودده نباشد و بعید است بخش خصوصی بتواند در برابر هزینه‌هایی که نگهداری بنادر دارد، مانند بنادر بزرگ عمل کند.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
پایان احتکار مسکن؟

پایان احتکار مسکن؟

نخستین مصوبه مجلس یازدهم که به‌طور مستقیم به مطالبات مردم اختصاص داشت، مربوط به مالیات بر خانه‌ های خالی (احتکار مسکن) و اصلاح قانون مالیات‌ ها در این زمینه بود.

چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

موضوع هزینه سند نقل‌ و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی یکی از گلایه‌های مهم مردم در سال‌های گذشته بوده است؛ این موضوع در حالی است که با میانداری مقامات پلیس راهور، افکار عمومی شناسنامه خودرو (برگ‌ سبز) صادره از سوی نیروی انتظامی را به عنوان سند خودرو کافی می‌دانند و از این نظر معتقدند هزینه دریافتی در دفاتر اسناد رسمی بابت ثبت رسمی نقل‌وانتقال خودرو، گران و بار مضاعفی بر دوش مردم به حساب می‌آید.

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چندی پیـش محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جریان حضور وزیرخارجه در صحن مجلس و پس از قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های وزیرخارجه، در جملاتی به بیان ضرورت احیای دپیلماسی اقتصادی در این وزارتخانه کلیدی پرداخت و عنوان کرد: باید نام وزارت خارجه را تغییر دهیم و اگر نیاز است این کار را هم دنبال کنیم و نام آن را به وزارت خارجه و تجارت امور بین‌الملل تبدیل کنیم.

گفتگو

بیشتر
تکمیل مسکن مهر؛ 4 ماه بعد

گفت‌وگو با مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس درباره سرنوشت مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن

تکمیل مسکن مهر؛ 4 ماه بعد

پیشنهاد سردبیر بیشتر