به احترام زمین، زبان اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد (سَمَن) عاشق طبیعت این سرزمین پهناور است تا از تلاش‌هایشان درباره حفظ محیط‌زیست بگویند. ستون به احترام زمین آماده دریافت تلاش‌ها و فعالیت‌های زیست‌محیطی شما هموطنان سبز اندیشمان است که سعی می‌کنید با عشق و نیروی جوانی به یاری محیط‌زیست کشورمان (که روزگار بدی را سپری می‌کند)، بشتابید.
کد خبر: ۱۱۲۹۱۰۹
به احترام زمین

سومین هفته از اسفند نیز طبیعت کشورمان شاهد حضور پرشور دوستداران و فعالان محیطزیست به منظور حفاظت این میراث گرانبها بود که از راههایی چون پاکسازی و کاشت نهال صورت گرفت.

حضور پرشور هنرمندان حامی محیطزیست تهران

تهرانیها یک هفته سبز سینمایی داشتند؛ یعنی اینکه انجمن تمدن سبز هنرمندان حامی محیطزیست که متولی برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم سبز ایران نیز است، مراسم درختکاری خود را برای هجدهمین سال با حضور پر شور هنرمندان، مردم، اعضای شهرداری و شورای شهر تهران برگزار کردند. در این مراسم که به یاد مرحوم وحید نصیریان از اعضای این انجمن و کارگردان انیمیشن قلب سیمرغ برگزار شد، علاوه بر انجام برنامههای گوناگون هنری، بر حضور هنرمندان در عرصه محیطزیست برای تولید محتوا و خلق آثار تاکید شد.

در تهران برنامههای دیگری هم اجرا شد؛ از جمله اجرای مراسم روز درختکاری و تجلیل از کانونهای برتر محیطزیست محلات سراسر تهران در بوستان چیتگر یا برگزاری اردوی درختکاری کمیسیون صلح و محیطزیست مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با همکاری جمعی از دانشجویان این دانشگاه در پارک جنگلی تلو.

فارسیها کولاک کردند

بچههای استان فارس تا دلتان بخواهد در هفته گذشته مراقب طبیعتشان بودند و برای آن برنامه داشتند. یکی از جالب ترین این برنامه ها، در روستای دهنوی شهرستان پاسارگاد توسط اداره منابع طبیعی این شهرستان و البته با همراهی دانشآموزان تنها دبستان روستا (که ده نفر بیشتر نیستند)، اجرا شد که برنامه نهالکاری در این روستا بود. 500 نهال مثمر هم توسط چند انجمن شهرستان اقلید در پارک پارسیان به منظور احیای جنگلهای این پارک و همچنین به مناسبت روز مادر کاشته شد.

همیاران و پاکسازان طبیعت اقلید همچنین به مناسبت هفته منابع طبیعی و برای نونهالان اقلیدی، مسابقه نقاشی و نمایشگاه محیطزیست را در مدرسه فاطمیه برگزار کرد. دومین برنامه پاکسازی طبیعت هم در شهر اقلید صورت گرفت.

در شهر شیراز هم برنامههایی چون کاشت نهال توسط کودکان مؤسسه حامیان طبیعت پاک نارون این شهر و همچنین برنامه نهالکاری در پارک جنگلی شهدای بیضا توسط تشکل پاکسازان طبیعت فارس و نهادهای اجرایی برگزار شد.

در شهرستان سروستان فارس، کاشت نهال صورت گرفت؛ هم در طبیعت این شهرستان و هم در مدارس و جوار مقبره شهدای گمنام آن که البته این برنامهها با همت گروه عاشقان طبیعت سروستان و همکاری و همیاری نهادهای اجرایی و امام جمعه این خطه انجام شد.

گیلانیهای سبزاندیش پرتلاش

در گیلان هم برنامههای متعدد و متنوعی برگزار شد. اولین آن، کاشت
37 اصله نهال مثمر و همیشه سبز نارنج به نیت 37 شهید شهر رحیم آباد بود که توسط موسسه آسمانرود و مسئولان این شهر و مادر شهید عشوری صورت گرفت.

انجمن بوم بانان گیلان هم 200 اصله نهال را به کودکان در حاشیه استخر لاهیجان (پارک کودکان) هدیه داد و مانور «من یک درخت هستم» را هم به مناسبت روز درختکاری اجرا کرد. همچنین بزرگترین نهالکاری سمنهای محیطزیستی تالش با کاشت 500 اصله نهال بومی توسکا در طرح ساحلی آلالان اسالم تالش به همت گروه سبزاندیشان طبیعت تالش و با حضور مردم و مسئولان شهری انجام شد.

انجمن رفتگران طبیعت گیلان هم کارگاه آموزش مسائل زیست محیطی و مراسم درختکاری را با موضوع شناخت جنگلهای هیرکانی در دبستانهای مقداد و آفرین2 در لاهیجان برگزار کرد.

همت ستودنی بانوان ایلامی

انجمن بانوان طبیعت دوست ایلامی هم در دامنه دینارکوه آبدانان ایلام و با همکاری منابع طبیعی، اداره محیطزیست و هلال احمر روز درختکاری را با برنامه کاشت نهال گرامی داشتند.

اصفهانیها رکود کاشت نهال را شکستند

گرچه این روزها کشاورزان اصفهانی دغدغه بی آبی و مزارع خشک شدهشان را دارند، اما این موضوع باعث نشد دوستداران طبیعت این استان برنامههای سبز محیطزیستی خود را فراموش کنند. آنها اتفاقا برنامههای متنوع و پرباری داشتند. به عنوان مثال انجمن «صلح با طبیعت» در منطقه سگزی اصفهان، هزاراصله نهال کاشت.

برنامهای برای پاکسازی بهشت طبیعت ایران

دوستداران محیطزیست در پشتبام ایران یعنی سرزمین چهارمحال و بختیاری، در حال آمادهسازی استان شان برای نوروز هستند و بر همین اساس انجمن سامان پویا با حضور مردم و نهادهای اجرایی، ورودی شهر سامان را پاکسازی کردند.

شعار «ما ایستادهایم تا درختان زانو نزنند» در خراسان

در خراسان بزرگ بچههای پرتلاش خراسانشمالی و رضوی هم برنامههای پرباری چون پاکسازی و نهالکاری داشتند. بهعنوان مثال در خراسانشمالی گروه طنین پاکبانان شیروان در چهل و دومین برنامه خود، تپه ارک نادری شیروان را پاکسازی کردند. مجتمع سما هم برای نه گفتن به کیسههای پلاستیکی، به مسئولان شیروانی، نهال و کیسههای پارچهای اهدا کرد.

و اما در خراسان رضوی، انجمن همیاران محیطزیست و حیوانات، با کاشت نهال و درختچههای کاج در روستای گرجی سفلا برنامه 177 خود را با کمک مسئولان و ساکنان منطقه با شعار «ما ایستادهایم تا درختان زانو نزنند» برگزار کرد. اعضای سمن سرزمین بادغوث سبزوار نیز همراه با دوستداران محیطزیست و در پناهگاه حیات وحش شیراحمد ـ دومین زیستگاه آهوی کشور ـ برنامه نهالکاری داشت و نمایشگاه عکسی به مناسبت روز جهانی حیاتوحش برگزار کرد.

خوزستانیها طبیعت شان را دوست دارند

خوزستانیهای عزیز هم با وجود دردسرهای ریز و درست چون مشکل ریزگرد و کم آبی و...، هفته منابع طبیعی را گرامی داشتند. در این استان به همت انجمن دوستداران طبیعت رامهرمز همایشی همراه با اجرای سرود، مسابقه تفکیک زباله و بازیافت بین والدین و دانش آموزان، رنگآمیزی، نظافت، فضاسازی مدرسه و درختکاری در دبیرستان نمونه دولتی گلستان ولایت برگزار شد. یک برنامه پاکسازی عمومی هم در مسجدسلیمان توسط انجمنهای محیطزیستی لالی همراه انجمن هنرهای نمایشی در منطقه روستای چال استران انجام شد. کارشناسان انجمن هواداران کارون زلال هم در شوشتر و در مدرسه مهدیه ضمن فرهنگ سازی در زمینه حفظ محیطزیست و چگونگی کاشت نهال و نگهداری از آن، با مشارکت دانشآموزان و به نام هرکلاس نهال کاشتند. گروه رفتگران طبیعت بهبهان نیز در نود و یکمین برنامه محیطزیستی خود به استقبال مهمانان نوروزی رفت و طبیعت حاشیه ابتدای جاده بهبهان رامهرمز را پاکسازی کرد.

پاکسازی یک قنات تاریخی در استان مرکزی

قنات تاریخی ابراهیم آباد در استان مرکزی هم توسط موسسه مردم نهاد محافظان طبیعت سرزمین آفتاب پاکسازی شد.

برگزاری کارگاه آموزشی در گلستان

و در نهایت اینکه بچههای خوب تشکل دوستداران طبیعت جهان نمای گلستان هم در هفته گذشته یک کارگاه آموزشی داشتند با نام هماندیشی مبانی منابع طبیعی، محیطزیست و تشکلهای ویژه فرهنگیان.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها