اسفند، ماه خاصی است.ماه جنب و جوش، ماه وقت کم آوردن، ماه عجله، ماه درهم پیچیدن کارها، ماه ترافیک، ماه خرید عید، ماه خانه‌تکانی، ماه رسیدگی به کارهای عقب‌مانده، ماه تمیز کردن داشبورد خودرو، ماه بیرون ریختن محتوای کمد لباس یا کمد کتاب‌ها، ماه یافتن بعضی چیزها که انتظارش را نداشته‌‌ایم، ماه خیره‌ شدن به آلبوم و زنده شدن خاطرات افرادی که یا هستند و تغییر کرده‌اند یا نیستند،‌ ماه پاک کردن قاب عکس‌ها، ماه سر زدن به انباری، ماه آه کشیدن از فراق جاهای خالی و آرزو کردن ‌که ای‌کاش بودند و عید با آنها گرمتر می‌شد، ماه تردید در شکستن غرور برای آشتی با کسی که خود را در برابرش صاحب حق می‌دانیم،‌ ماه دلتنگی برای ای کاش‌ها، ماه آماده کردن سفره هفت‌سین و...
کد خبر: ۱۱۲۸۱۸۶
نوستالژی اسفند

اینهاست که از اسفندماه یک ماه خاص می‌سازد، ماهی که شاید بیش از خود نوروز نوستالژی در دل داشته باشد حتی خیلی‌ها هستند که می‌گویند لذت عید بیشترش به اسفند است و سال تحویل که می‌شود انگار همه چیز تمام شده است... .

جنب و جوش

شور و شوق و جنب و جوش، ‌بزرگ‌ترین ویژگی اسفند ماه است که از آن نوستالژی‌های بخصوصی می‌سازد. حتی اگر کار چندانی نداشته باشی باز از جنب و جوش این ماه به وجد می‌آیی. در کوچه و خیابان و مغازه و همه جا، بوی تغییر و انتظار می‌آید.

انگار همه منتظر رسیدن چیزی هستند و باید خود را برای آن آماده کنند و باید این آمادگی تا روزهای پایانی اسفند ادامه داشته باشد. تصور کنید که همین هفته پیش آرایشگاه بوده‌اید. خب! تا مدتی لازم نیست دوباره به آنجا بروید، اما مگر می‌شود؟ عید برسد و ما آرایشگاه نرفته باشیم؟ مگر می‌شود؟ مگر داریم؟ شگون ندارد سال نو را اصلاح نکرده آغاز کنیم.

لباس خریدن هم همین‌طور است. خیلی وقت‌ها پیش می‌آید یا پول نداریم! یا واقعا چیزی لازم نیست، اما باز آن حس نوستالژیک اسفند ما را به سوی خرید کردن رهنمون می‌کند. چرا؟ چون شگون دارد که سال جدید را با تن‌پوش نو شروع کنی؛ سال نو بدون لباس نو؟! ... البته و متاسفانه کسانی هستند که در این روزها دستشان خالی است و بر ماست که بسیار از‌ آنها یاد و کمک‌شان کنیم.

از کمد تا انباری و گنجه!

اسفند ماه نوستالژی خاص دیگری هم دارد و آن بیرون ریختن محتویات کمدها، انباری‌ها و گنجه‌هاست. این، یک بیرون ریختن ساده نیست، بیرون ریختنی با مرور یک‌ساله یا گاه چند دهه‌ای یک زندگی است. تصور کنید در این بیرون ریختن به آلبوم عکسی برمی‌خورید که سال‌ها آن را از یاد برده‌اید. با این‌که بسیار کار دارید و وسایل دور و اطرافتان پراکنده شده‌اند، اما چهار زانو همان وسط می‌نشینید و با اشتیاق آلبوم را ورق می‌زنید.

چه عکس‌هایی، چه چهره‌های تغییر کرده یا از یاد رفته‌ای، چه لباس‌هایی، چه مدل‌هایی! یقه‌های کت و چه پاچه‌های گشاد شلواری! پیراهن‌های یقه خرگوشی که روی یقه کت خوابیده‌اند و چه ژست‌هایی! در این حین، ممکن است کسی دیگر هم کنارتان بنشیند و در گشت و گذارتان سهیم شود؛ آنجاست که پس از مدتی خواهید دید به آنچه نرسیده‌اید، مرتب کردن کمد بوده است. یا تصور کنید، دارید ظرف‌های عتیقه‌ جهاز مادر یا یادگار مادربزرگ را با احتیاط کامل گردگیری می‌کنید. شاید در سایر مواقع سال نیز این گردگیری را انجام داده باشید، اما کاملا متوجه‌اید که گردگیری اسفند گاهی فرق دارد و حس و حال دیگری را تجربه خواهید کرد. حس و حالی که شما را به سال‌های دور کودکی می‌برد و خاطراتی خاک‌خورده و شاید بایگانی شده را از پستوی ذهنتان بیرون می‌کشد و وادارتان می‌کند یک «ای وای» بلند بگویید و لب به دندان بگزید، دلتان بگیرد و شاید هم قطره اشکی بیرون بریزد... .

و سرانجام خانه‌تکانی...

خانه‌ تکانی هم با ماجراها و دردسرهایش در اسفند برای خود عالمی دارد. خانه‌تکانی ایرانی‌ها فقط تمیز‌کاری نیست، پیوست‌های متعددی هم دارد که گاه حاشیه‌ساز می‌شود.

از درخواست گاه پرخرج بانوان برای تعویض پرده‌ها و مبل‌ها گرفته تا تنبلی آقایان برای تعمیر لوازم یا تجهیزات خراب یا ناقص منزل! گاه تعمیر یا تعویض یک شیر دستشویی کلی حاشیه ایجاد می‌کند. رنگ‌آمیزی در و دیوار و پنجره نیز حکایت خاص خود را دارد.

برخی آقایان برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، به‌جای استفاده از نقاشی حرفه‌ای ساختمان، خود رنگ خریده و دست به کار می‌شوند. حالا خیلی‌ها هم انصافا در این کار ماهرند،‌اما خب! خیلی‌ها که ماهر نیستند، باعث خلق صحنه‌های جالب و جذابی می‌شوند که این روزها زیر عنوان «خانه‌تکانی آقایان» طرفداران پروپاقرصی در فضای مجازی دارد.

این‌چنین است که اسفند با خلق این لحظه‌های ویژه، ماهی خاص است که با هیچ‌کدام از ماه‌های سال قابل مقایسه نیست، پس باید از لحظه‌لحظه این ماه لذت ببریم و قدر نوستالژی و خاطرات شیرین آن را بدانیم و با خود بگوییم اسفند مبارک!

ضمیمه چمدان جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها