نامه‌هایی از سرباز کوچک امام
سوژه‌ای برای اقتباس به مناسبت سالروز ورود آزادگان

نامه‌هایی از سرباز کوچک امام

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «سرباز کوچک امام»

«سست‌پیمانهای مغلوب‌دنیاشده» بخوانند

روایت آن نوجوان آزاده که آوازه‌اش جهانی شد، حالا به تقریظ رهبر معظم انقلاب مزین شده است. عصر دیروز بود که متن تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «سرباز کوچک امام » منتشر شد. در این کتاب، خاطرات دوران اسارت آزاده‌ سرافراز مهدی طحانیان در سنین نوجوانی در زندان‌های رژیم بعث عراق (1361 تا 1369) روایت شده است. کتاب سرباز کوچک امامبه قلم فاطمه دوست‌کامی در 761 صفحه، توسط انتشارات پیام آزادگان منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۱۲۵۲۰۷

متن تقریظ رهبر انقلاب درباره این کتاب که عصر دیروز در برنامه فرمول یک شبکه یک سیما به راوی و نویسنده کتاب اهدا شد، به این شرح است:

بسمه تعالی

سرگذشت این نوجوان شجاع و با هوش و صبور در اردوگاههای اسارت، یکی از شگفتیهای دفاع مقدّس است؛ ماجراهای پسربچّهی سیزده چهارده سالهئی که نخست میدان جنگ و سپس میدان مقاومت در برابر مأموران درندهخوی بعثی را با رفتار و روحیهای اعجاب‌‌‌انگیز، آزموده و از هر دو سربلند بیرون آمده است. دلْ بر مظلومیّت او میسوزد ولی از قدرت و تحمّل و صبر او پرمیکشد؛ این نیز بخشی از معجزهی بزرگ انقلاب اسلامی است. در این کتاب، نشانههای خباثت و لئامتِ مأموران بعثی آشکارتر از کتابهای مشابهی است که خواندهام. بههرحال این یک سند باارزش از دفاع مقدّس و انقلاب است؛ باید قدر دانسته شود.

خوب است سستپیمانهای مغلوبدنیاشده، نگاهی به امثال این نوشتهی صادقانه و معصومانه بیندازند، شاید رحمت خدا شامل آنان شود.

12/4/96

***

کتاب سرباز کوچک امام روایتی از خاطرات آزاده مهدی طحانیان از کودکی تا امروز می باشد.

این کتاب ماحصل بیش از 350 ساعت مصاحبه فاطمه دوست کامی با مهدی طحانیان است که به بیان اتفاقات ریز و درشت زندگی طحانیان پرداخته است.

اتفاق های خواندنی و جذابی که در بسترهای متفاوتی روی می دهد و ذهن خواننده را به طرز ماهرانه ای به همراهی خویش دعوت می کند. ناب ترین بخش این خاطرات مربوط به سال های طولانیای است که راوی در اردوگاههای نگهداری اسرای ایرانی در عراق بهسر میبرده است.

مهدی طحانیان، به عنوان جوان ترین اسیر جنگی در زمان اسارتش بشدت کانون توجه بعثی ها بوده و به طبع آن شاهد ماجراهای تلخ و شیرینی است که در نوع خویش کم نظیر هستند. نقطه اوج این اتفاق ها ماجرای امتناع او از مصاحبه با نصیرا شارما، خبرنگار هندی بی حجاب است.

چنین تصمیمی در شرایط وحشتناک و خفقان آور اسارت که جسارت بی مثالی میطلبید، توسط نوجوانی گرفته می شود که خود را سرباز و مطیع اوامر رهبرش می داند. زندگی اسارتی و ابتکارات ریز و درشتش، روابط و علقه های به وجود آمده میان او و رفقای دربندش، حوادث متفاوتی که حین اسارت بر اردوگاه ها سایه انداخته، تنها بخشی از فصول کتاب سرباز کوچک امام است.

این اثر به زعم کارشناسان حوزه ایثار و مقاومت، جامع ترین کتاب خاطره نگاری به لحاظ حجم و محتوا در عرصه اسارت و فرهنگ ایثار و مقاومت به شمار می رود.

فریبرز خوبنژاد، جانشین مدیرعامل موسسه فرهنگی انتشاراتی پیام آزادگان معتقد است:

سالها پیش حزب بعث عراق کتابی با عنوان «بلاکفن» منتشر کرد. دستور حزب بعث آن بود که در مراسم صبحگاه تمامی مدارس و نیروهای مسلح بخشی از خاطرات این کتاب خوانده شود. این کتاب به کشتار اسرای عراقی از سوی ایرانیها اشاره داشت و با اینکه کذب محض بود، رژیم بعث عراق با تبلیغات رسانهای توانسته بود در عراق و کشورهای غربی این دروغ بزرگ را واقعی
جلوه دهد.

به گفته وی رهبر معظم انقلاب درباره این نوع کتابها صحبت کرده و گفته بودند وقتی شما خاطرات بکر و درستی از آن روزها دارید چرا آنها را به صورت کتاب منتشر نمیکنید. آنها با این کتاب جمهوری اسلامی را به جرمی که انجام نداده است، متهم میکنند. انتشار اینگونه کتابها لبیک به راهنماییهای ایشان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها