گوشه و کنار اختتامیه جشنواره سی و ششم فیلم فجر

این سیمرغ پرحاشیه

گرچه قاعدتا به دلیل موفقیت «تنگه ابوقریب» و دریافت 6 سیمرغ بلورین در بخشهای مختلف از جمله بهترین فیلم، اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر باید شب بهرام توکلی می‌شد، اما این ابراهیم حاتمی‌کیا بود که همه توجهات را به خود معطوف کرد؛ فیلمسازی که نشان داد همچنان کاریزماتیک است و بلد است چگونه حتی باوجود ستارگان سینما، بیش از همه جلوه گری کند. حرفهای حاتمی کیا، فقط یکی از حاشیه‌های اختتامیه جشنواره فیلم فجر بود و در این زمینه می‌توان به موارد دیگری چون قربانی شدن کامل «لاتاری»، اهدای مشترک سیمرغ در برخی رشته‌ها، گوشه‌گیری فرشته طائرپور (یکی از داوران) موقع اهدای جوایز و خوش و بش‌های نصف و نیمه او با برنده‌های خانم به‌دلیل سرماخوردگی، تشویق پژمان جمشیدی به جبران خنده به نام او موقع اعلام نامزدهای جشنواره و صحبت‌های رسول صدرعاملی و محمدرضا فروتن (دو نفر دیگر از داوران) در برنامه «سینما هفت» اشاره کرد.
کد خبر: ۱۱۲۱۷۱۱

ذبح کامل لاتاری

فیلم لاتاری، آخرین ساخته محمدحسین مهدویان که پیش از این فقط در یک رشته فرعی نامزد دریافت جایزه شده بود، در اختتامیه هم با بی اعتنایی کامل داوران روبرو شد و حتی سیمرغ بهترین فیلم مردمی هم در آخرین لحظات از روی شانههای مهدویان پرواز کرد. این در حالی است که این فیلم در طول ایام برگزاری جشنواره با نظر مثبت مردم و منتقدان روبرو شد و یکی از فیلمهایی بود که بیشترین سئانس فوق العاده را به خود اختصاص داد. درباره لاتاری حرف و حدیث زیاد بود و حاشیههایش به حواشی پررنگ تر از متن تبدیل شد. فیلمی خوش ساخت و دیدنی با مضمون غیرت که به مذاق بعضیها خوش نیامد. شاید از همان اوایل که مهدویان راهی هفت شد و رشیدپور داستان فیلمش را لو داد و بعد هم حرفهای تقطیع شده مهدویان درباره شاهنامه پخش شد معلوم بود که قرار است لاتاری قربانی شود.

کلکل رضوی و داروغهزاده

سید محمود رضوی، تهیه کننده لاتاری بعد از اختتامیه و زمانی که از قربانی شدن کامل فیلمش در عین شایستگی اطمینان پیدا کرد پیامی را با کسب اجازه از دبیر جشنواره «توئیت» کرد. او از قول دبیر جشنواره نوشت که داروغهزاده ـ دبیر سیوششمین جشنواره فیلم فجر ـ پیش از جشنواره و بعد از دریافت پروانه ساخت فیلم، خیال رضوی را راحت کرده و گفته با چینش جشنواره اتفاقی برای لاتاری نخواهد افتاد و امیدی به سیمرغ نداشته باشد. اگرچه داروغه زاده هم مدعی شد که به همه سینماگرانی که طالب عنایت ویژه بودند چنین چیزی گفته است! عنایت ویژه ای که ظاهرا از نوع حادش نصیب «لاتاری» شد.

واکنش فرخنژاد و هادی حجازیفر به داوران

اگرچه تصمیمات داوران خصوصا در بخش نامزدیها چنان کلافه کننده بود که خیلی ها حوصله پرداختن به آنها را نداشتند اما با همه این اوصاف هادی حجازی فر و حمید فرخ نژاد صدایشان درآمد.

حجازی فر که در 4 فیلم بازی های درخشانی ارائه داده بود و حتی نامزد نشده بود، بعد از اختتامیه و درددلهای ابراهیم حاتمی کیا بخشهایی از فیلم «ماجرای نیمروز»را در صفحه شخصی اش منتشر کرد که در آن حجازی فر از منافقین می نالید و انگار داشت به یکی مثل حاتمیکیا میگفت که خودش را ناراحت نکند و دل بد مدارد که این نیز بگذرد.

فرخ نژاد هم که مدعی شده بود بازی در فیلم مهدویان افتخار کارنامه او بوده است در واکنش به صحبتهای چند نفر از داوران جشنواره فیلم فجر در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «از صحبتهای چند نفر از داوران محترم جشنواره فیلم فجر چنین برمیآید که عدم رضایت از مضمون فیلم «ترویج خشونت»به اجماع کلی داوران به صرف نظر از داوری سایر رشته های فنی و بازی بازیگران این فیلم انجامیده ، وظیفه حذف یا حضور کلی یک فیلم در پروسه رقابت بهعهده هیات انتخاب است نه هیات داوری یا مثلا در صورت عدم رضایت هیات داوری از مضمون یک فیلم میتوان در بخش فیلمنامه یا بهترین فیلم، اثر مذکور را از گردونه رقابت حذف کرد ، برخورد داوران جشنواره با فیلم لاتاری، خارج اصول تعریف شده داوری و ارزیابی آثار راه یافته به بخش مسابقه و بدعتی خطرناک برای ارزیابی سایر عوامل تولید یک فیلم است که باید جدا از مضمون اثر و با نگاه فنی مورد ارزیابی قرار بگیرند.»

درددل ابراهیم

وقتی ابراهیم حاتمیکیا برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی روی صحنه رفت، سفره دلش باز شد و از تمام آزارها و بدگوییها به خدا شکایت برد. کارگردان فیلم تحسین شده «به وقت شام» پس از دریافت جایزه خود گفت: من فیلمساز وابسته و فیلمساز این نظام هستم. افتخار میکنم 30 سال است روی این سن میآیم و میروم و برایم تازه نیست، ولی دلم میخواهد از بچههای سازمان اوج که مثل سربازان گمنام میمانند، تشکر کنم.

کارگردان فیلمهای آژانس شیشهای، بوی پیراهن یوسف و دیدهبان ادامه داد: افتخار میکنم فیلمی ساختهام درباره مدافعان حرم و افتخار میکنم برای ساخت این فیلم از عزیزی مثل حاج قاسم سلیمانی جایزه گرفتم.

او افزود: من بابت کارهایی که کردم شرمنده نیستم و خدا را شاکرم که موقع ساخت فیلم «به وقت شام» و طی یک سال برای برخی در این سینما کارآفرینی کردم.

حاتمیکیا در ادامه از رضا رشیدپور و برنامه هفت هم انتقاد کرد و گفت: در این برنامه مرا فیلمساز ارگانی خطاب میکنند و آنجا خودش انگار تبدیل به اپوزیسیون میشود. من شکایتم را به خدا میبرم.

حرفهای حاتمیکیا با نظرات فراوانی در فضای مجازی و رسانهها روبرو شد که همچنان ادامه دارد.

سیمرغهای دوتایی برای راضی کردن همه

داوران در جشنواره سیوششم نخواسته بودند دل هیچکس را بشکنند و قصد کرده بودند که همه، سیمرغ به دست از برج میلاد بروند بیرون. روی همین حساب هم در بعضی بخشها سیمرغ ها جفت شده بودند. بعید نیست ایده این جفت شدن سیمرغها را هم البته از عطاران گرفته باشند. وقتی در یکی از دورههای گذشته سیمرغی از روی صحنه برداشت و گفت میخواهد سیمرغش جفت شود و بعد هم با این جفت، سیمرغهایش را زیاد کند!

تشویق مردم برای شهدای گردان عمار

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به تنگه ابوقریب به تهیهکنندگی سعید ملکان اهدا شد.

ملکان با دعوت از اعضای گروه این فیلم که در سالن حاضر بودند، گفت: شیرینترین لحظه برای من زمانی بود که با درج نام شهدای گردان عمار روی پرده، مردم آنها را تشویق میکردند.

استدلالهای عجیب و بینظیر داوران

داوران این دوره عجیب ترین تصمیمات را گرفته بودند. ندیدن «فیلشاه» که به جرات، بهترین انیمیشن ایرانی تا امروز بوده است، بیتوجهی به فیلمهای مستند و قربانی کردن لاتاری. اما عجیبتر از همه اینها توجیهات رسول صدر عاملی و محمدرضا فروتن 2نفر از داوران در برنامه «سینما7» بود. صدرعاملی اذعان کرد،چون این فیلم آزارمان داد آن را به طور کلی کنار گذاشتیم. استدلالی که احتمالا در طول تاریخ و تمام دنیا بیسابقه است.

محمدرضا فروتن هم خشونت موجود در لاتاری را عامل حذف آن دانست و البته نسبت به خضونت بعضی فیلمهای دیگر هم توضیح داد که آنها کار زشتی کردهاند!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها